arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

بایدن: سیاست‌های اسرائیل موجب کاهش حمایت از آن در آمریکا شده است

کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در نشست آیپک هشدار داد سیاست‌های اسرائیل موجب کاهش حمایت آمریکایی‌ها از آن‌ها می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت، سیاست‌های اسرائیل موجب شده حمایت از آن در میان جوانان آمریکایی کاهش پیدا کند.

به نوشته روزنامه «تایمز آف اسرائیل»، بایدن در پیامی ویدئویی در کنفرانس سالانه «کمیته روابط آمریکا و اسرائیل» (آیپک) هشدار داد، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی درخصوص الحاق کرانه باختری رود اردن و اعلام اخیر این رژیم درخصوص شهرک‌سازی‌های جدید، مانع از تشکیل کشور یکپارچه فلسطین خواهد شد.

بایدن گفت: «معتقدم اسرائیل باید به تهدیدات الحاق [کرانه باختری] و فعالیت‌های شهرک‌سازی، نظیر اعلام احداث هزاران واحد مسکونی در "E1" خاتمه دهد».

معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود:‌ «این اقدامات هرگونه امید برای صلح را از بین می‌برد و صادقانه بگویم، این تحرکات از ارزش‌های دموکراتیک اسرائیل بیش از پیش می‌کاهد و حمایت آمریکایی‌ها از اسرائیل، به خصوص در میان جوانان را در هر دو حزب سیاسی، تضعیف می‌کند».

بایدن در ادامه گفت: «چنین چیزی خطرناک است. نمی‌توانیم بگذاریم چنین چیزی اتفاق بیفتد. نمی‌توانیم بگذاریم اسرائیل به مسئله دیگری برای ایجاد تفرقه بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تبدیل شود. نمی‌توانیم اجازه هر چیزی که موجب تضعیف همکاری‌های می‌شود را بدهیم».

وی با بیان این‌که «همواره در کنار کشور یهودی دموکراتیک و امن اسرائیل خواهد ماند» از فلسطینی‌ها خواست «از اقدامات تحریک آمیز در کرانه باختری خودداری کرده» و «به حملات راکتی از غزه پایان دهند».

دفاع بایدن از رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت از آن در حالی انجام گرفت که «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» دیگر کاندیدهای دموکرات انتخابات آمریکا نشست آیپک را مورد تحریم قرار دادند.

سندرز روز چهارشنبه طی صحبت‌ در برنامه مناظره نامزدهای حزب دموکرات، در پاسخ به سوالاتی درباره سیاست‌هایش در قبال رژیم صهیونیستی، به عنوان یک سناتور یهودی گفت: «[بازگرداندن سفارت به تل‌آویو] چیزی است که ما در نظر خواهیم گرفت».

وی با نژادپرست توصیف کردن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، افزود: «چیزی که اکنون اعتقاد دارم، این است که با وجود بی‌بی نتانیاهو در اسرائیل، شما یک نژادپرست مرتجع دارید که آن را می‌گرداند».

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنشی، اظهارات سندرز درباره سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی را «تکان‌دهنده» توصیف کرد. وی با حمله به این سناتور یهودی آمریکایی، به صورت تلویحی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده دخالت کرده و گفت: «کسانی که بسیار حامی اسرائیل هستند، از او حمایت نخواهند کرد».

«ینیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه ضمن سخنرانی در این نشست به تعریف و تمجید از مواضع دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل مختلف به ویژه طرح موسوم به «معامله قرن» پرداخت و این طرح ضد فلسطینی را برای صهیونیست‌ها «فرصت قرن» خواند.

نتانیاهو در سخنرانی برای آیپک، تلویحا به مواضع سندرز اشاره کرد و در رد آن گفت: «نشست امسال آیپک به داشتن تعصب متهم شده است. این اتهام‌زنی‌ها و افتراها، شنیع و زشت هستند. بهترین راه برای پاسخ دادن به این حرف‌ها این است که کاری را بکنیم که ما کرده‌ایم و آن اینکه با تمام قوا در اجلاس امروز شرکت کنیم چه دموکرات‌‎ها و چه جمهوری‌خواهان. شماها یک پیغام قوی برای همه آنهایی فرستاده‌اید که خواهان تضعیف کردن ائتلاف و اتحادمان هستند و آن پیغام این است که آنها ناکام خواهند ماند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان