arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
فاینشنال تایمز:

آیا ورود ویروس کرونا به شرکت سامسونگ، اقتصاد کره جنوبی را فلج می کند؟

پس از آن که ویروس کرونا به بسیاری از شرکت های مهم جهان حمله کرد و حتی موفق شد کنگره جهانی موبایل را متوقف کند، نگرانی های بسیاری درباره کشورهایی که کانون ویروس هستند مطرح شده است. برای مثال عده ای نگرانند که شرایط در کره جنوبی و به خصوص برای سامسونگ چگونه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از آن که ویروس کرونا به بسیاری از شرکت های مهم جهان حمله کرد و حتی موفق شد کنگره جهانی موبایل را متوقف کند، نگرانی های بسیاری درباره کشورهایی که کانون ویروس هستند مطرح شده است. برای مثال عده ای نگرانند که شرایط در کره جنوبی و به خصوص برای سامسونگ چگونه است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از فاینشنال تایمز، اغراق نیست اگر بگوییم کرونا اکنون شرکت سامسونگ را نیمه فلج کرده است.  کره جنوبی ، کشوری با جمعیت 51 میلیون نفری است که در کمتر از 50 روز اخیر بیش از 1500 مورد مثبت بیماری کرونا را ثبت کرده است.

شیوع این بیماری به دائگو رسیده است؛ چهارمین شهر بزرگ کشور، که بیشتر موارد را به  یک فرقه مذهبی مخفی و یک بیمارستان در نزدیکی محل فعالیت این فرقه مرتبط کرده است اما انتقاداتی نیز وجود داشته كه دولت سئول به اندازه كافی سریع عمل نمی كند تا سایر كشور را از گرند این بیماری مصون نگه دارد.

در حالی که مقامات بهداشتی برای مهار شیوع بیماری فراتر از دائگو تلاش می کنند، مهمترین شرکت کره جنوبی( بزرگترین تولید کننده تلفن های هوشمند و تراشه های رایانه ای) در حال حاضر با چشم انداز اختلال ناگهانی و بالقوه آسیب زا روبرو است. اگرچه عملکرد سامسونگ تاکنون عمدتاً مقاوم بوده است، طی آخر هفته این شرکت مجبور شد بعد از آزمایش یک کارگر خود که جواب آزمایش وی مثبت اعلام شد، کل کارخانه خود در گومی را تعطیل کند.  از آن زمان تاکنون دو هزار و پانصد کارگر دیگر از این کارخانه به مدت دو هفته در خانه قرنطینه شده اند.

سامسونگ برای کره جنوبی چقدر اهمیت دارد؟

تقریباً با هر معیار ، سرنوشت چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا از نزدیک با گروه سامسونگ گره خورده است. درامد این شرکت در سال گذشته 12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل است. در حال حاضر صادرات 45 درصد از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی را تشکیل می دهد و تراشه های رایانه ای به عنوان محصول اصلی سامسونگ ، تقریباً یک پنجم از کل محموله های خارج از کشور کره  را به خود اختصاص می دهد.

میزان مالیات دولت از سامسونگ الکترونیک ، بیش از 12 درصد کل مالیات شرکتها در کشور در سال 2019 بود. این شرکت همچنین حدود یک چهارم از کل سرمایه بازار را برای شاخص سهام Kospi معیار کره جنوبی را به عهده دارد در حالی که طی سال گذشته سامسونگ با رکود در بازار تراشه های حافظه روبرو بوده است ، این شرکت و تحلیلگران انتظار داشتند که یک دوره بازگشت مجدد پایدار را در سه ماهه نخست سال جاری شاهد باشند، چرخشی که قول می داد نه تنها سود سامسونگ رشد کند، بلکه سرمایه گذاری های شناور در کره جنوبی را نیز افزایش می داد. و احساسات سرمایه گذاران را بهبود می بخشید.

سامسونگ همچنین کارفرمای برجسته ای است. بیش از 180،000 نفر به طور مستقیم برای سامسونگ الکترونیک و سایر شرکتهای وابسته به این گروه کار می کنند. همچنین بسیاری از افراد دیگر وابسته به فروش تجهیزات و خدمات این شرکت هستند.

چرا عملیات محلی سامسونگ هنوز اهمیت دارد؟

سامسونگ سالهاست که زنجیره تأمین محصولات خود را فراتر از کره جنوبی و چین متنوع کرده است اما تحلیلگران می گویند در مهمترین بخش های تجاری آن ( تراشه های رایانه ای و تلفن های هوشمند ) هنوز به امکانات کره وابسته است ، به خصوص برای فناوری های حساس و برجسته.

شرکت های کره جنوبی بزرگترین سازندگان تراشه های حافظه در جهان هستند و 70 درصد از بازار جهانی تراشه های DRAM و 50 درصد از بازارهای جهانی تراشه های حافظه فلش NAND را کنترل می کنند. سامسونگ ، بزرگترین پخش کننده صنعت ، تمام تراشه های DRAM و 70 درصد تراشه های NAND خود را در داخل کشور تولید می کند. رتبه دوم SK Hynix  است که به طور مشابه تمام تراشه های NAND و تقریبا نیمی از تراشه های DRAM خود را در کره جنوبی تولید می کند.

نظرات بینندگان