arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۵۰/

معاون وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با جهانگیری در سال ۱۳۸۲: ایتالیا مایل است کانال ارتباطی ایران با آمریکا باشد

کاستلانتا می‌گوید کمیسیون اقتصادی ایران-ایتالیا در روز‌های اخیر نشست داشته و فینی معاون وزیر امورخارجه با اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع ایران در هفته گذشته مذاکراتی داشته است. کاستلانتا ناخرسندی ایتالیا را از ناکامی آژانس در کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرده و بر تمایل ایتالیا برای ادامه کار به عنوان کانال ارتباطی ایران با آمریکا تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از ایتالیا به تاریخ جمعه سوم مرداد ۱۳۸۲ به بحث مذاکرات جونز، دستیار وزیر در حوزه اروپا با کاستلانتا، مشاور نخست وزیر و بالدوچی، مشاور وزارت امورخارجه پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مذاکرات جونز، دستیار وزیر در حوزه اروپا با کاستلانتا، مشاور نخست وزیر و بالدوچی، مشاور وزارت امورخارجه
طبقه بندی: محرمانه
جمعه ۱۱:۱۴ دقیقه بیست و پنجم جولای ۲۰۰۳
از: ایتالیا
به: نامشخص

علاقه آمریکا به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا در مسایل مهم: روند صلح خاورمیانه، قاچاق انسان، ساختار امنیتی ترانس آتلانتیک، از جمله مهمترین این موارد است. بالدوچی امیدوار بود که مشورت‌های نزدیک در زمان وقوع اختلاف می‌تواند مانع از ایجاد مشکل در روابط دوطرف شود. او به مذاکرات فشرده در کوینت پیش از درگیری کوزوو به عنوان نمونه‌ای از کارکرد دیپلماسی برای جلوگیری از اختلافات عمومی اشاره کرد.

اصلاح شورای امنیت سازمان ملل
۴. کاستلانتا می‌گوید نگران برنامه‌های بریتانیا برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل است که به گفته او در سفر نخست وزیر بریتانیا به واشنگتن درباره آن‌ها بحث شده است. ایتالیا موافق است انجام اصلا ضروری است، اما صرف اضافه کردن چند کشور جدید به شورای امنیت (ژاپن، آلمان، برزیل، هند) نمی‌تواند پاسخی برای این اصلاح باشد. ما باید محتاطانه عمل کنیم. بالدوچی تصریح کرد که اصلاح شورای امنیت سازمان ملل در وزارت امورخارجه در حال مطالعه است. دولت ایتالیا در حال مطالعه ترکیبات مختلفی است که می‌تواند در عین حفظ جایگاه ۵ عضو دایم، نقش بزرگتری برای دیگر کشور‌های بزرگ بصورت دوره‌ای ایجاد کند. جونز می‌گوید او نگرانی‌های ایتالیا را به واشنگتن منتقل خواهد کرد.

بیوفناوری
۵. جونز بر رهبری ایتالیا، به عنوان رییس اتحادیه اروپا برای پیشرفت در بیوفناوری تاکید کرد. کنگره آمریکا بر این مسئله تاکید داشته و از برنامه لیبل گذاری اتحادیه اروپا خرسند نیست. کاستلانتا می‌گوید رای پارلمان اتحادیه اروپا درباره قابل رهگیری بودن و لیبل گذاری، امکان برداشتن ممنوعیت موقت تایید محصولات بیوفناوری جدید را فراهم می‌کند. او مصادره و امحای ذرت در شمال ایتالیا در هفته گذشته را «احمقانه» خواند و وجود اختلافات داخل دولت ایتالیا درباره این مسئله را تایید کرد. او گفت که برلوسکونی شخصا روی این مسئله تاکید دارد.

خاورمیانه
۶. جونز به بازدید شارون و ابومازن از واشنگتن در پایان ماه اشاره کرد. کاستلانتا بر حمایت ایتالیا/اتحادیه اروپا از نقشه راه تاکید کرده و گفت: این اتحادیه مایل است ناظران غیرنظامی را در زمان مناسب به منطقه بفرستد. جونز از کاستلانتا برای این پیشنهاد تشکر کرد، اما اشاره داشت که هنوز خیلی زود است که درباره ایجاد نظارت صحبت کنیم. بالدوچی بر نیاز برای حمایت مالی از منطقه تاکید و اشاره کرد که «برنامه حراستی» برلوسکونی برای منطقه در صورت مناسب بودن زمان، آماده اجرا است. روند صلح خاورمیانه/نقشه راه یکی از موضوعات مهم مذاکرات در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در روز ۲۱ جولای خواهد بود. او گفت که ایتالیا تلاش می‌کند تا برداشت خود از شرایط خاورمیانه را به عنوان یکی از کشور‌های اروپایی و بصورت «متوازن» در برابر همه طرفین مطرح کند. جونز می‌گوید دولت آمریکا به دنبال همکاری با اوته، فرستاده ویژه تازه منصوب شده از طریق کمیته چهارجانبه است تا بتواند روند صلح را در ماه‌های آینده به پیش ببرد.

۷. کاستلانتا به پیشنهاد ایتالیا برای برگزاری کنفرانس خاورمیانه در سیسیل اشاره کرد. جونز گفت که ما باید بر اجرای مراحل اولیه نقشه راه از جمله اقدامات اعتمادساز تمرکز کنیم. او بر اهمیت ایجاد رابطه شخصی قوی میان برلوسکونی و شارون اشاره کرد. این مسئله برا پذیرش ناظران اتحادیه اروپا از طرف اسراییل در مراحل بعدی ضروری خواهد بود. بالدوچی و کاستلانتا بر اهمیت حمایت مالی از منطقه در راستای رویکرد گروه هشت/اویان در قبال بازسازی و ایجاد یک صندوق ۵ تا ۷ میلیارد دلاری در زمان مناسب شدن شرایط، تاکید کردند. کاستلانتا درباره برنامه مشارکت خاورمیانه در وزارت امورخارجه سوال کرد. جونز توضیح داد که تمرکز این برنامه بر آموزش و پروژه‌های جامعه مدنی در خاورمیانه بصورت کلی خواهد بود. جونز بر تقویت حمایت از ابومازن تاکید کرد تا او بتواند به همتایی برای شارون تبدیل شود. کاستلانتا اشاره کرد که برلوسکونی در اواخر همان روز با ابومازن صحبت خواهد کرد و وزرای امورخارجه فلسطین و اسراییل هم در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در ۲۱ جولای شرکت خواهد داشت.

عراق
۸. جونز خلاصه‌ای از تلاش‌های سفیر برمر برای رسیدگی به مسایل امنیتی در عراق را هم زمان با کار روی مسایل سیاسی ارایه کرد. کاستلانتا گفت: ایتالیا از ایجاد شورای حکومتی استقبال می‌کند و شرایط مالی (۳۰۰ میلیون دلار) را برای اعزام ۳ هزار نیرو به عراق فراهم کرده است. او گفت که ایتالیا همن حالا هم کارشناسان غیرنظامی را برای کار در دولت غیرنظامی عراق اعزام کرده است و تمایل دارد تا تعداد بیشتری را اعزام کند. جونز از پیشنهاد کاستلانتا برای اعزام ۵۰ کارشناس بصورت کلی استقبال کرده و گفت که تلاش می‌کند تا اعزام آن‌ها را با همکاری سفیر برمر تسهیل کند. کاستلانتا می‌گوید ایتالیا از نقش بزرگتر ناتو در عراق، بصورت تدریجی حمایت خواهد کرد. جونز می‌گوید آمریکا و ایتالیا باید درباره چگونگی استفاده کارآمدتر از ناتو صحبت کنند.

ایران
۹. کاستلانتا می‌گوید کمیسیون اقتصادی ایران-ایتالیا در روز‌های اخیر نشست داشته و فینی معاون وزیر امورخارجه با اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع ایران در هفته گذشته مذاکراتی داشته است. کاستلانتا ناخرسندی ایتالیا را از ناکامی آژانس در کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرده و بر تمایل ایتالیا برای ادامه کار به عنوان کانال ارتباطی ایران با آمریکا تاکید کرد.

۱۰. جونز می‌گوید اتحادیه اروپا باید سوالات سختی را درباره کارآمدی «گفتگوی انتقادی» با ایران بپرسد. این روش به چه چیزی رسیده است؟ رفتار ایران درباره حقوق بشر، رسانه، برنامه هسته ای، و تروریسم بدتر شده و بهتر نشده است. مسئله اینجاست که چطور می‌توانیم بر رفتار ایران تاثیر بگذاریم تا به نتایجی که می‌خواهیم برسیم؟ آژانس گزارش خود را در ماه آگوست به شورای امنیت ارایه می‌کند و آمریکا انتظار دارد این گزارش انتقادی بوده و بحث‌های جدی را ایجاد کند. کاستلانتا و جنوز درباره نیاز به ادامه ترغیب روسیه برای توقف حمایت از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. آن‌ها اشاره کردند که پوتین اخیرا حرف‌های بهتری زده است.

سازمان همکاری و امنیت اروپا/درگیری‌های پنهان
۱۱. جونز بر عدم تمایل روسیه به اجرای تعهدات خود در استانبول برای عقب نشینی از مولداوی و گرجستان اشاره کرد. روسیه که در مرز اروپای بزرگتر قرار دارد، مانند شوروی سابق عمل می‌کند. وزارت امورخارجه روسیه مشکل اصلی است، و اتحادیه اروپا باید به پوتین بفهماند که اروپا نگران این رفتار است. کاستلانتا موافقت کرده و اشاره کرد که برلوسکونی دو فرصت برای انجام این کار خواهد داشت: یکی در دیدار برنامه ریزی شد برلوسکونی-پوتین در سوچی در پایان ماه جولای و بعدی در نشست اتحادیه اروپا-روسیه در ماه نوامبر

گالیله
۱۲. جونز با این برداشت برلوسکونی و کاستلانتا موافق بود که باید کار‌های فنی درباره گالیله ادامه پیدا کند، اما گفت که مذاکرات سطح سیاسی برای حل این مشکل ضروری خواهد بود. مشاور وزیر اقتصاد اشاره کرد که زمان محدود است. این مسایل باید در دوره ریاست ایتالیا حل شود، پیش از آنکه نشست شورای انتقالی در ماه دسامبر برگزار شود. او گفت که مذاکرات آمریکا-ایتالیا در رم در این هفته ظاهرا پیشرفت زیادی نداشته است. کاستلانتا موافقت کرده و قول داد تا شخصا به این مسئله رسیدگی کند.

همکاری دفاعی صنعتی
۱۳. کاستلانتا گفت که ایتالیا خواهان تقویت همکاری دفاعی و صنعتی دوجانبه با آمریکا است، اما گفت که ایتالیا در قابل سرمایه گذاری در برنامه جنگنده‌های مشترک به اندازه دیگر شرکت کنندگان سود نبرده است. فروش هلیکوپتر آگوستا-وستلند برای ایتالیا بسیار مهم است و بر این دیدگاه ایتالیا تاکید کرد که این کشور به اندازه دیگر متحدان نزدیک، اجازه دسترسی به فناوری‌های آمریکا را پیدا نمی‌کند. جونز گفت که بلومزفیلد دستیار وزیر در حال کار فشرده روی سیاست انتقال فناوری است. او باید نگرانی‌های ایتالیا را به واشنگتن منتقل کند، اما از هیچگونه تقسیم بندی کشور‌ها اطلاعی ندارد.

ترکیه
۱۴. جونز اشاره کرد که گل، وزیر امورخارجه ترکیه هفته آینده برای نشست‌هایی به واشنگتن خواهد آمد که شامل دیدار با دیک چنی، معاون رییس جمهور هم می‌شود. دولت آمریکا از قوانین تصویب شده در آنکارا حمایت می‌کند، اما اکنون زمان آن رسیده است تا اصلاحات در حوزه حقوق بشری، شرایط زندان‌ها و استفاده از زبان کردی انجام شود. بالدوچی قول داد تا از سفارت ایتالیا در واشنگتن بخواهد تا دیدگاه ریاست اتحادیه اروپا درباره اصلاحات ترکیه و خواست این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا را به اطلاع وزارت امورخارجه آمریکا برساند.

۱۵. جونز این تلگراف را تایید کرده است.
سمبلر

نظرات بینندگان