arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

در نوشتن رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در نوشتن رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هر کسی که دارای یک بیزینس آنلاینی است، قطعا برخوردی با کلمات رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری داشته است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها، می دانند برای اینکه  به درآمدی برسند باید در ابتدا به بهینه سازی سایت خود توجه ویژه ای داشته باشند و سپس برای ماندگاری در وب و یا کسب رتبه در صفحه اول گوگل، از سئوی خارجی استفاده نمایند. سئوی خارجی، دارای انواع مختلفی بوده که مهمترین آن، ساخت بک لینک ها در سایت های معتبر می باشد. با وجود اینکه رپورتاژ خبری، جزئی از بک لینک ها به حساب می آید و مانند آن ها به صفحه هدف اشاره می کند، اما دارای لینک فالو بوده و فقط با یک بار هزینه کردن، در اینترنت جاودانه می شود. قبل از اینکه به نکات نوشتاری در رپورتاژ آگهی بپردازیم، بهتر است یک نگاه اجمالی به تعریف رپورتاژ آگهی بیاندازیم، پس با ما همراه ما باشید.

رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری چیست؟

کلمه رپورتاژ آگهی که به انگلیسی (Advertorial) گفته می شود، از دو کلمه مجزا به نام های Advertisement و Editorial تشکیل شده است. بنابراین، رپورتاژ خبری، ترکیبی از مهارت های نویسندگی در مقالات و تبلیغات (copywriter) بوده که با هدف فروش محصول یا خدماتی، به صورت داستان گونه ارائه  شده است.

با استفاده از رپورتاژ آگهی قصد داریم، داستانی واقعی درباره محصول و خدمات ارائه دهیم که باید این داستان به صورت واقعی و طبیعی نوشته شود . چنین محتوایی، به بازاریاب ها هم کمک می کند تا راحت تر بتوانند مخاطبلن هدف خودرا شناسایی نمایند. اما نوشتن رپورتاژ آگهی خوب، نیازمند داشتن اطلاعات کافی و مهارت نوشتاری، برای فروش بیشتر است. در بخش بعدی، نکات مهم نوشتاری advertorial را بیان می کنیم.

مهمترین نکات در نوشتن رپورتاژ آگهی چیست؟

در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغاتی که به صورت رپورتاژی و در قالب محتوا ارائه می شوند، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند. رپورتاژآگهی ، به صورت غیر مستقیم به تبلیغ ما اشاره دارد و طوری بیان می شود که کاربر با اشتیاق فراوانی محتوا را تا انتها می خواند و حتی به صفحه هدف نیز وارد می شود.

از مهمترین نکات نوشتاری در رپورتاژ آگهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خودتان را با محصول یا خدمات مشتری آشنا کنید:

در ابتدای کار از خودتان این سوالات را بپرسید:

  • آیا تجربه شخصی برای فروش محصول دارید؟
  • آیا قبلا با این شرکت یا مشتری همکاری داشته اید؟
  • چه مقدار تحقیق نیاز است که تسلط کافی به آن صنعت داشته باشید؟

 نکته: این مرحله، برای سایت های آگهی دهنده یا افرادی که به تولید محتوا می پردازند، نوشته شده است.

2- موضوع خود را مشخص کنید

در ابتدای نوشتن یک رپورتاژ آگهی، باید از موضوع و عنوان خود اطلاع داشته باشید. اگر عنوانی که برای تبلیغ خود انتخاب میکنید، جذاب نباشد، قطعا به هدفی که می خواستید نخواهید رسید. زمانی که شروع به خلق یک عنوان می کنید به این موضوع فکر کنید که چه چیزی را به مخاطب هدف میفروشید یا به اشتراک می گذارید؟ این چنین سوالاتی، باعث می شود که شما سریعتر و هدفمندانه تر به مسیری که می خواهید قدم بردارید و مسیر اشتباه را انتخاب نکنید.

3- بر روی مزایا و ویژگیهای محصول یا خدمات تمرکز نمایید.

مزایا و ویژگی ها، دو موضوعی هستند که اغلب با یکدیگر ادغام می شوند. دانستن تفاوت ها به شما کمک می کند که بهتر محصول یا خدمات خود را در مقاله به اشتراک بگذارید یا آن را بفروشید.

تفاوت مزایا با ویژگی ها در چیست؟

مزایا : چیزی که دارای سود و فایده باشد را مزیت یا benefit می گویند. با استفاده از مزیت و سود میتوانیم به توضیحی درباره ویژگی ها و اهمیت آن بپردازیم.

ویژگی ها : ویژگی آن چیزی است که محصول یا خدمات شما داشته یا دارد. این یک ویژگی است که  به یک واقعیت قابل سنجش و غیرقابل انکار تبدیل شده است.

4-  از عنوان و عکس مناسب استفاده نمایید.

در انتخاب عنوان خیلی دقت داشته باشید. اگر عنوانی کلیشه ای یا تکرای برای محتوای خود انتخاب کنید، مطمئنا از سمت کاربران نادیده گرفته می شوید. عکس ها هم مانند عناوین، باید منحصر به فرد و جذاب باشند تا کاربران و مخاطبان هدف را به خود جذب نمایند. برای جذب بیشتر کاربر، می توانید در محتوای خود، از نقل قول استفاده کنید و چه بهتر است که این نقل قول از سمت مشتریانی باشد که از آن محصول استفاده کرده اند.

5- محتوای خود را به صورت داستان گونه بیان نمایید.

برای نوشتن داستان خود، حتما از مزایا و ویژگی های آن محصول یا خدمات، استفاده نمایید و طوری محتوا را بنویسید که مخاطب هدف، از خواندن آن خسته نشود و حتی آن را به دیگران هم معرفی نماید.

داستان شما باید به گونه ای باشد که :

  • توجه خوانندگان را در سه جمله اول جلب نماید.
  • به معرفی اشخاصی بپردازید که از این محصول یا خدمات استفاده می کنند.
  • به معرفی مشکلات بپردازید و طوری بیان کنید که احساسات مخاطب را تحریک نماید.
  • محصول یا خدمات خود را به صورت راه حل نهایی برای رفع آن مشکل، بیان کنید.
  • هیچگاه قیمت محصول را در محتوا بیان نکنید.

6- راه  ارتباطی با مشتری ایجاد کنید

بعد از نوشتن رپورتاژ آگهی و ایجاد اعتماد سازی، حالا نیاز است که یک راه ارتباطی بین خودتان و مشتری ایجاد نمایید که این ارتباط می تواند گرفتن نام، شماره تماس یا ایمیل باشد. 

7- با یک فراخوان آغاز نمایید

در محتوای خود یک مسیری را ایجاد کنید که مشتری راحت بتواند به هدفی که شما دارید وارد شود. مثلا با استفاده از یک فراخوان به عمل یا همان Call To Action می توانید کاربر را به سمت هدف سوق دهید.

8- برای رپورتاژ خود یک اسنیپت مشخص نمایید.

هنگامی که در صفحه گوگل قرار می گیرد، باید عنوان و توضیح واضحی برای آن محتوا بنویسید که مخاطب هدف با خواندن آن، تحریک شده و رپورتاژ شما را مطالعه نماید. برای آشنایی با اسنپت ها، سئو خارجی سایت و رپورتاژ آگهی، می توانید مقاله انتشار رپورتاژ آگهی و یادگیری نکات آن را در سایت تریبون مشاهده نمایید.

لطفا نظرات و انتقادات خود را در دیدگاه برای ما ارسال نمایید. 

 

نظرات بینندگان