arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

مراسم تحلیف رئیس جمهور افغانستان دو ساعت به تأخیر افتاد / سفر پمپئو به افغانستان

تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرد که مراسم تحلیف رئیس جمهور محمداشرف غنی که قرار بود ساعت 11 پیش از ظهر برگزار شود، تا ساعت یک بعد ظهر به وقت محلی به تأخیر افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرد که مراسم تحلیف رئیس جمهور محمداشرف غنی که قرار بود ساعت 11 پیش از ظهر برگزار شود، تا ساعت یک بعد ظهر به وقت محلی به تأخیر افتاد.

این شبکه به دلیل بروز این تأخیر اشاره ای نکرده است اما آنچه روشن به نظر می رسد این است که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت این کشور که به نتیجه انتخابات تمکین نکرده است نیز اعلام آمادگی کرد امروز بطور همزمان مراسم تحلیف برگزار می کند.

برخی رسانه های افغانستان از جمله خبرگزاری «افق نیوز» به نقل از منابعی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شب گذشته وارد کابل شده و با عبدالله عبدالله و اشرف غنی دیدار کرده است.

این منبع نوشته است که پمپئو پس از آن وارد کابل شده است که زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان نتوانست بن بست انتخاباتی ایجاد شده میان دو تیم پیشتاز را بشکند.

هرچند فضل احمد معنوی در توئیتی نوشت که با مداخله مقامات آمریکا مراسم تحلیف کاخ ریاست جمهوری و سپیدار به تعویق افتاده است اما لظحاتی پس از آن «فخرالدین قاری زاده» یکی دیگر از اعضای تیم ثبات در صفحه فیسبوک خود نوشت که مراسم تحلیف اشرف غنی به تعویق نیافتاده و قرار است آن را بر خلاف توافق قبلی برگزار کند و به همین دلیل مراسم تحلیف در سپیدار نیز برگزار خواهد شد.

وی نوشته است که تمام مهمانان سپیدار در جایگاه ویژه حضور خواهند داشت و اگر مراسم تحلیف در کاخ ریاست جمهوری برگزار شود، در سپیدار نیز برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهرماه سال 1398 برگزار شد اما به دلیل ادعای تقلب و چالش های دیگر نتیجه آن پس از پنج ماه تأخیر اعلام شد که براساس آن کمیسیون انتخابات اشرف غنی را برنده اعلام کرد.

اما تیم ثبات به رهبری عبدالله این نتیجه را نپذیرفت و خود را برنده اعلام کرده گفت: وی نیز دولت فراگیر تشکیل خواهد داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان