arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۵۲ - بخش دوم/

۱۳۸۲؛ مذاکرات پشت پرده مقامات امریکایی با ترکیه در مورد ایران

سفارت آمریکا در ترکیه در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۳ مرداد ۱۳۸۲ به بحث مذاکرات مقامات امریکایی با دیپلمات های ترکیه ای در مورد برنامه هسته ای ایران پرداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ترکیه در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۳ مرداد ۱۳۸۲ به بحث مذاکرات مقامات امریکایی با دیپلمات های ترکیه ای در مورد برنامه هسته ای ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: قول ترکیه برای حمایت کامل از راهبرد آمریکا در قبال ایران/آژانس، نگرانی شدید از برنامه های هسته ای و موشک بالستیک ایران

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 12:37 دقیقه بیست و پنجم جولای 2003

از: ترکیه

به: نامشخص

بخش اول را در اینجا بخوانید

 ترکیه نگرانی های خود را با ایران در میان می گذارد

8. مورالی تاکید کرد که ترکیه نگرانی های خود را به روشنی با ایران در میان گذاشته و دو مثال معین از مواردی که در آنها چنین کاری انجام شده ارایه کرد. او گفت که سفیر ایران اخیرا به دیدار او آمده و از بیانیه ترکیه در CTBT PREPCOM شکایت کرد (مورالی به او گفت که احتمالا منظور او بیانیه ترکیه قبل از نشست شورای حکام زیرا آنها هیچ بیانیه ای در CTBT PREPCOM نداشته اند). مورالی به او گفته است که ایران نباید مانع کار آژانس شود و باید «درها را باز کند». او مدعی شد که ایران آماده دادن دسترسی کامل به بازرسان آژانس و همچنین آماده امضای پروتکل الحاقی به یک شرط است: اینکه بصورت کتبی تضمین داده شود به ایران در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای آن کمک خواهد شد.

9. مورالی همچنین گفت که معتقد است این شرط قابل قبول است، زیرا ایران تا کنون هم چنین کمک هایی از آژانس دریافت کرده است. البته او همچنین اشاره کرد که موضع رسمی ترکیه این است که ایران باید پروتکل الحاقی را بدون هیچ شرطی امضا کند. فیتزپتریک اشاره کرد که دولت آمریکا از هیچ شرطی در ازای امضای پروتکل الحاقی توسط ایران حمایت نخواهد کرد.

10. سفیر ایران همچنین مسئله «استاندارد دوگانه» را (مثلا در برابر برنامه هسته ای اسراییل) مطرح کرده بود. مورالی گفته بود که ایران نباید این بحث را ادامه دهد زیرا اگر همواره به این برنامه های هسته ای اشاره کند، معنی تلویحی آن، این خواهد بود که ایران خودش هم دارد به یک قدرت هسته ای تبدیل می شود. سیاست ترکیه واضح و منسجم است. خواهان آن نیست که هیچکدام از همسایگانش تسلیحات هسته ای داشته باشند.

11. علاوه بر این نخست وزیر ترکیه این مسئله را طی یک نشست در ماه می با معاون رییس جمهور ایران مطرح کرد. نخست وزیر آشکارا به معاون رییس جمهور و در برابر بسیاری از شرکت کنندگان گفته بود که ایران باید جامعه بین المللی را قانع کند که هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد.

مشکلات رسیدگی به این مسئله

12. در عین حال مورالی اشاره کرد که چند عامل تلاش برای متقاعد کردن ایران برای عقب بردن برنامه هسته ایش را با مشکل مواجه می کند (جدا از هر منطقی که اساسا برای ایجاد چنین برنامه ای استفاده شده است). اولین مشکل این است که بسیاری از مسئولان دولت جمهوری اسلامی احتمالا از گستردگی این برنامه در داخل کشور آگاه نیستند. علاوه بر آن، هرچند اصلاح طلبان نمی خواهند ایران از جامعه بین المللی منزوی شود، احتمال مخالفت شان با برنامه هسته ای هم بسیار کم است که دلیل آن ترس از برخورد محافظه کاران است.

... اما نمی توانیم پل های پشت سر را با ایران خراب کنیم

13. مورالی تایید کرد که ترکیه این مسئله را مستقیما مدیریت می کند. این واقعیت که ایران یک همسایه مستقیم است و دولت ترکیه هم تا حدی به دولت ایران نزدیک است، باعث می شود تا آنها همچنان سیاست «مذاکره سازنده» را ادامه دهند. مثلا بیانیه ترکیه پیش از نشست شورای حکام ،کاملا متوازن بود و به برخی از همکاری های ایران هم اشاره کرده بود. به هرحال، ترکیه کاملا موافق است که دادن یک پیام محکم به ایران درباره این مسئله لازم است، حتی اگر ترکیه نگرانی های خود را به شکلی مخفیانه و غیرعلنی بیان کند.

14. نکته: پاسخ ترکیه به نگرانی های ما درباره توسعه تسلیحاتی ایران واضح است. آنها همکاری دیپلماتیک نزدکی با ما دارند تا یک تلاش بین المللی برای برگرداندن برنامه هسته ای ایران ایجاد شود. بهرحال و با توجه به نزدیکی ایران به ترکیه، آنها مطمئنا بخش های علنی این تلاش را محدود خواهند کرد و به دنبال حفظ موضع خودشان در حیطه «حسن همجواری» خواهند بود. پایان نکته.

15. این تلگراف توسط فیتزپتریک تایید شده است.

دوسش

نظرات بینندگان