arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد:

سندرز به پایان خط رسیده است؟

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است اقبال مردم آمریکا از سندرز نشان داد که در جامعه آمریکا تعداد زیادی از شهروندان خواهان اصلاحات اجتماعی و سیاسی بزرگ هستند که در آینده می‌توانند قدرت را در دست بگیرند. حتی اگر سندرز برگزیده نشود، باید به نظر می‌رسد در سیاست‌های خود رهنمودها و شعارهای سندرز را در کمپین انتخاباتی خود به کار خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا کار سندرز در رقابت با بایدن تمام شده است؟/ چرا ترامپ از رقابت با بایدن هراس دارد؟ / میراث سندرز برای جامعه آمریکا چه خواهد بود؟

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است اقبال مردم آمریکا از سندرز نشان داد که در جامعه آمریکا تعداد زیادی از شهروندان خواهان اصلاحات اجتماعی و سیاسی بزرگ هستند که در آینده می‌توانند قدرت را در دست بگیرند. حتی اگر سندرز برگزیده نشود، باید به نظر می‌رسد در سیاست‌های خود رهنمودها و شعارهای سندرز را در کمپین انتخاباتی خود به کار خواهد کرد

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در ارزیابی خو از نتایج انتخابات درون حزبی در 6 ایالت جدید آمریکا و افزایش فاصله «دلیگیت» یا نمایندگان حزبی جو بایدن با برنی سندرز به خبرنگار «انتخابات» گفت: «با توجه به نتایج به دست آمده، می‌توان تا حدودی به دست آوردن آرای مورد نیاز برای انتخاب جو بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات را قطعی ارزیابی کرد. هر دو این شخصیت‌ها دو سیاست‌مدار نامدار در درون عرصه حکمرانی آمریکا هستند. سندرز دیدگاهی انسانی و اجتماعی‌تری به سیاست دارد و خود از میان مردم برخواسته است و با مشکلات شهروندان آمریکایی هم‌خوانی بیشتری دارد. در نتیجه این انتظار وجود داشت که او حتی بتواند آرای بیشتری از شهروندان آمریکایی را جلب کند.»

وی افزود: «باید توجه داشت که جامعه آمریکا با مساله سوسیالیسم مشکلات ایدئولوژیک دارد. بخش بزرگی از جامعه آمریکا با وجود گذشت زمانی نسبتا طولانی از پایان جنگ سرد، همچنان سوسیالیسم را با کمونیسم برابر ارزیابی می‌کنند و کمونیسم هم برای آن‌ها کفر مطلق است. این نشان‌دهنده بدشانسی سندرز هست که با وجود مزایای اخلاقی و عقاید انسانی قابل توجه، فرصت ریاست جمهوری او کم و کم‌تر شده است.»

آیا کار سندرز در رقابت با بایدن تمام شده است؟/ چرا ترامپ از رقابت با بایدن هراس دارد؟ / میراث سندرز برای جامعه آمریکا چه خواهد بود؟

این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «در این میان مساله مهم برای حزب دموکرات معرفی نامزدی است که توانای رقابت و شکست دونالد ترامپ را داشته باشد. با توجه به افکار و برنامه‌های اجتماعی سندرز، آن‌ها این‌گونه فکر می‌کنند شانس پیروزی او نسبت به بایدن در تقابل با ترامپ بسیار پایین‌تر است. از سوی دیگر، دموکرات‌ها قصد درند از تکرار داستان انتخابات سال 2016 که برخی از دموکرات‌ها به دلیل مخالفت با نامزد نهایی حزب، یعنی هیلاری کلینتون از رای دادن امتناع به عمل آوردند، ممانعت کنند و اجازه ندهند که مجددا ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند. در این دروه غالب پیش‌بینی‌ها این است که احتمالا مشارکت بیشتر از دوره قبل و حتی شاید چشم‌گیرتر از هر انتخابات دیگری باشد.»

مجلسی در ادامه تاکید کرد: «هر چند شاید بسیاری از اعضای حزب دموکرات از صمیم قلب برنی سندرز را دوست داشته باشند و حتی با برنامه‌های او همراهی داشته باشند اما بنا به مصالح سیاسی و منافع حزبی تصمیم گرفته‌اند به بایدن رای بدهند؛ زیرا از نگاه آن‌ها او شانس بیشتری برای پیروزی در مقابل ترامپ دارد. تصور من این است که سندرز همانند دوره قبل که از هیلاری کلینتون حمایت کرد، این بار همراهی همدلانه‌تری را بایدن خواهد داشت.»

وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود اظهار داشت: «نتایج ضعیف جو بایدن در انتخابات درون حزبی چهار ایالت اول، بیشتر ناشی از یک نوع توجه این ایالت‌ها به مسائل داخلی بود. در تمامی نظرسنجی‌ها از همان ابتدا جو بایدن از بیشترین شانس بری پیروزی برخوردار بود. در این میان، همان‌گونه که نمایان است دونالد ترامپ نیز ترجیح می‌داد با برنی سندرز رقابت کند تا با رقیبی سرسخت همچون جو بایدن. در واقع، او می‌دانست در برابر سندرز بیشتر می‌تواند با بهره‌گیری از پوپولیسم آراء شهروندان آمریکایی را جلب کند. علت طرح مساله کودتای حزب دموکرات علیه سندرز نیز ناشی از همین واهمه دونالد ترامپ از جو بایدن بود و در حقیقت، از پرونده «اوکراین گیت» نمایان بود که رئیس کاخ سفید از رقابت با چه کسی واهمه دارد. در سطحی دیگر، تصمیم حزب دموکرات نیز برای حمایت از نامزدی که شانس بیشتری نیز دارد، امری عادی‌تر به نظر می‌رسد. »

این کارشناس مسائل آمریکا در بخش پایانی گفته‌های خود نیز تصریح کرد: «ترامپ به خوبی می‌داند در برابر یک رقیب با تفکرات سوسیال دموکرات آسان‌تر می‌تواند به پیروزی دست پیدا کند. با این اوصاف، می‌توان پیروزی بایدن بر سندرز را تا حدود زیادی قطعی ارزیابی کرد اما این امر بدین معنی نیست که سابقه و فعالیت سیاسی سندرز پایان پیدا کرده است. اقبال مردم آمریکا از سندرز نشان داد که در جامعه آمریکا تعداد زیادی از شهروندان خواهان اصلاحات اجتماعی و سیاسی بزرگ هستند که در آینده می‌توانند قدرت را در دست بگیرند. حتی اگر سندرز برگزیده نشود، باید به نظر می‌رسد در سیاست‌های خود رهنمودها و شعارهای سندرز را در کمپین انتخاباتی خود به کار خواهد کرد.»

نظرات بینندگان