arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

احتمال خروج ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازار

یک کارشناس بازار انرژی گفت: اگر قیمت‌های پایین نفت تا یکسال آینده ادامه یابد، ۱۰ میلیون بشکه نفت شامل شیل اویل‌ها و نفت‌های گران از بازار خارج خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس بازار انرژی گفت: اگر قیمت‌های پایین نفت تا یکسال آینده ادامه یابد، ۱۰ میلیون بشکه نفت شامل شیل اویل‌ها و نفت‌های گران از بازار خارج خواهد شد.

«نرسی قربان» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بیش از هر چیز به گسترش کرونا در جهان باز میگردد، ادامه داد: بیماری کرونا تقاضای نفت در جهان را کاهش داد.

وی ادامه داد: تا این بحران در جهان حل نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نفت به تعادل برسد؛ بنابر این، نوسان در این بازار ادامه خواهد داشت.

این کارشناس انرژی افزود: عدم توافق کاهش تولید از سوی روسیه نیز باعث شد تا عربستان برای کسب بازار بیشتر، تخفیفات بیشتری به مشتریان نفت خود بدهد و به نوعی جنگ قیمتی بین دو کشور بوجود آمد.

قربان با اشاره به اینکه عربستان و روسیه هر دو به قیمت های بالاتر نفت نیاز دارند، تاکید کرد: از همین رو در آینده ممکن است توافق جدیدی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: با این حال کاهش قیمت ها تاثیر چندانی بر ایران نمی گذارد زیرا صادرات نفت ایران پایین است.

این کارشناس بازار نفت با تاکید بر اینکه وضعیت نفت های شیل در آینده با توجه به کاهش قیمت ها به دو دسته تقسیم می شود، گفت: گروهی از تولیدکنندگان شیل در آمریکا نفت تولیدی خود را با قیمت های ۶۰ تا ۷۰ دلار پیش فروش کرده اند و از این رو با کاهش قیمت ها مشکلی نخواهند داشت و کاهش قیمت را از بازار پیش فروش میگیرند.

به گفته قربان، گروهی دیگر اما تولید خود را پیش فروش نکرده اند و به مشکل خواهند خورد.

قربان با اشاره به اینکه تولید شیل فعالیتی ۱.۵ تا ۲ ساله به شمار می رود، ادامه داد: اغلب تولیدکنندگان از بانک ها وام می گیرند و با این کاهش قیمت، وام صرفه اقتصادی نخواهد داشت و احتمال کاهش تولید شیل وجود دارد.

وی افزود: نفت های گران دیگر نیز ممکن است از بازار خارج شوند و اگر این روند ادامه داشته باشد ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می شود که حتی بیشتر از مازاد عرضه است.

به گزارش ایرنا، قیمت نفت با گسترش ویروس کرونا و لغو توافق اوپک پلاس کاهشی بی سابقه را در بازار نفت تجربه کرد تا آنجا که در دو ماه گذشته قیمت نفت از بالای ۶۵ دلار در هر بشکه به ۳۵ دلار رسید.

نظرات بینندگان