arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آغاز آزمایش واکسن کرونا در روسیه و وعده تولید انبوه / انجام تبادل زندانی میان ایران و فرانسه / نامگذاری سال ۱۳۹۹ به سال «جهش تولید» توسط رهبر انقلاب / آیا پیک ابتلای دهه‌ها هزار نفری به کرونا در راه است؟ / خروج مسافرتی 2400 نفر با علائم مثبت کرونا از ۱۳ استان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آغاز آزمایش واکسن کرونا در روسیه و وعده تولید انبوه / انجام تبادل زندانی میان ایران و فرانسه / نامگذاری سال ۱۳۹۹ به سال «جهش تولید» توسط رهبر انقلاب / آیا پیک ابتلای دهه‌ها هزار نفری به کرونا در راه است / خروج مسافرتی 2400 نفر با علائم مثبت کرونا از ۱۳ استان

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آغاز آزمایش واکسن کرونا در روسیه: دانشمندان روس که پیش از این موفق به کشف و چینش کامل ژنوم کروناویروس شده بودند، اکنون اعلام کردند که کار آزمایش واکسن کروناویروس را آغاز کرده‌اند. دیده‌بان ناظر بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه اعلام کرد که مرکز روسپوتربنادژور Rospotrebnadzor کار آزمایش بر روی واکسن کرونا را آغاز کرده است. نمونه‌های آزمایشی براساس سه پلتفورم فنی مختلف تهیه شده است. این مرکز امیدوار است تولید انبوه این واکسن را در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز کند.

سال ۱۳۹۹ توسط رهبر انقلاب به سال «جهش تولید» نامگذاری شد: رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، با اشاره به تقارن روز اول سال با سالروز شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) به پیشگاه مقدس آن حضرت سلام و درود فرستادند و با تبریک عید سعید مبعث و عید پر طراوت نوروز به همه ملت بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، جهادگران عرصه سلامت و همه خدمتگزاران سختکوش، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند.

تبادل زندانی میان ایران و فرانسه: «جلال روح‌الله نژاد» مهندس ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در فرانسه بازداشت شده بود، آزاد شده است. در همین چارچوب رولاند گابریل مارشال که به جرم اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به 5 سال زندان محکوم شده بود با گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود با استفاده از تخفیف مجازات، امروز از زندان آزاد شد و در اختیار سفارت فرانسه در تهران قرار گرفت.

پیام روحانی خطاب به مردم آمریکا: حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در پیامی خطاب به مردم آمریکا تاکید کرد: هر سیاست کوته بینانه و خصمانه‌ای که موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با ویروس کرونا دارد. وی همچنین، بهمرد آمریکا گفت: دولت خود را آگاه کنید که گفتار و رفتار انسانی است که جواب خواهد داد نه تحریم؛ مردم ایران به احترام، پاسخ مثبت خواهند داد. روحانی افزود: ایران همیشه اهل گفتگو بوده و هرگز از آن هراس ندارد.

آخرین آمار تلفات کرونا در کشور: علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت شمار جانباختگان کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته را ۱۴۹ نفر اعلام کرد و گفت که طی این مدت ۱۲۳۷ نفر جدید نیز به این ویروس مبتلا شدند و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است. رییسی از جانباختن ۱۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت:‌ با احتساب این آمار ، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۱۴۳۳ نفر رسید.

پیش‌بینی افزایش پیک ابتلا به کرونا تا ده‌ها هزار نفر: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر عدم انجام دید و بازدید عید هشدار داد: پیش بینی می شود در صورت عدم رعایت این مورد مهم، مجددا افزایش شدیدی در تعداد مبتلایان در هفته آینده داشته باشیم که پیک آن بسیار بیشتر از پیک قبلی است و تا ده ها هزار نفر مبتلا هم برسد و بر همین اساس در هفته سوم فروردین ماه در صورت عدم رعایت، با موارد فوت شدیدی برخورد کنیم.

خروج مسافرتی 2400 نفر با علائم مثبت کرونا از ۱۳ استان: سرپرست جمعیت هلال احمر از خروج نزدیک به برای انجام سفرهای نوروزی خبر داد. کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از روز ۲۷ اسفند نزدیک به ۹۷۰ هزار خودرو با ۳ میلیون سرنشین از ۱۳ استان درگیر کرونا برای سفر خارج شدند، تصریح کرد: ۲۴۰۰ نفر از آن‌ها علائم مثبت داشتند.

تأکید ترامپ بر عدم رفع تحریم‌های ضدایرانی در بحبوحه کرونا: دولت آمریکا دیروز جمعه بار دیگر تأکید کرد علی‌رغم شیوع ویروس «کرونا» تحریم‌ها علیه ایران را رفع نخواهد کرد. به نوشته پایگاه سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دولت ترامپ رفع تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند گفت: «آنها جواب این را می‌دانند. مسئولان ایران جواب سئوال شما را می‌دانند.»

عبور ایتالیا از مرز 4 هزار فوتی کرونایی: با ثبت ۶۲۷ مورد فوتی جدید ناشی از ویروس کرونا در ایتالیا تنها در یک روز، شمار جان باختگان کرونایی در این کشور به چهار هزار و ۳۲ تن رسید. شمار مبتلایان و جان‌باختگان مبتلا به کرونای جدید که اینک به یکصد و ۸۲ کشور و منطقه در جهان تسری یافته، تاکنون به ۲۵۳ هزار و ۷۹۶ نفر رسیده است. قاره اروپا با بیش از۱۰۰ هزار مبتلا در صدر مناطق مبتلا به کووید-۱۹ قرار دارد.

آزمایش موشک فراصوتی توسط آمریکا: پنتاگون دیروز جمعه اعلام کرد موشک فراصوتی خود را در هاوایی آزمایش کرده است. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا این آزمایش، موفقیت‌آمیز توصیف شده و تلاشی مشترک بین نیروی دریایی و ارتش بوده است. سلاح های هایپرسونیک قادر به پرواز سریع‌تر از سرعت صوت هستند و می‌توانند بین ارتفاعات و مدارهای مختلف مانور دهند و رهگیری آن را سخت‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان