arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹

بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان رو به کاهش است

بهای نفت خام در بازارهای جهانی پس از روند صعودی جزئی خود باردیگر کاهش یافت تا برای چهارمین هفته پیاپی روند نزولی آن ادامه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت خام آمریکا روز جمعه با کاهش ۱۰.۷ درصدی بالاترین کاهش قیمت هفتگی را از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به دلیل شیوع کرونا در جهان و کاهش تقاضای جهانی طلای سیاه تجربه کرد.

هفته گذشته تقاضای نفت به دلیل تعطیلی پروازها و کاهش استفاده مردم از خودروهای شخصی کاهش یافت. شرکت هایی مانند " آی اچ اس مارکت" انتظار داشتند که احتمالا تقاضای نفت خام ۱۰ درصد کاهش یابد. قیمت ها پس از چند روز روند کاهشی روز پنجشنبه با قدرت بالا رفت؛ اما این موج صعودی ادامه نیافت.

بهای هفتگی نفت خام آمریکا ۲۹ درصد کاهش یافت و این بالاترین زیان از زمان جنگ آمریکا و عراق در سال ۱۹۹۱ است. نفت خام برنت دریای شمال نیز ۲۰ درصد کاهش داشت و به این ترتیب هر دو شاخص نفتی برای چهار هفته پیاپی شاهد کاهش شد.

جان کلیدوو از شرکت «یوجین کاپیتال منیجمنت» در نیویورک گفت: با ادامه رکود اقتصادی کاهش تقاضای نفت در بازار ادامه خواهد یافت و حتی تلاش های صورت گرفته ازجمله کاهش تولید نفت در آمریکا کافی نیست.

قراردادهای آتی نفت خام برنت دریای شمال روز جمعه حدود ۵.۲ درصد کاهش یافت تا بهای آن به ۲۶.۹۸ دلار در هر بشکه تعیین شود. همچنین قرارداد خرید نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه آوریل ۲.۶۹ دلار یعنی ۱۰.۷ درصد کاهش یافت و ۲۲.۵۳ دلار برای هر بشکه برسد. همچنین بهای نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه می نیز ۲۲.۶۳ دلار بسته در بازار بسته شد.

نفت خام آمریکا طی دو هفته اخیر حدود نیمی از بهای خود و نفت خام برنت دریای شما نیز حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

شیوع کرونا و جنگ نفتی میان عربستان سعودی و روسیه باعث کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی شده است.

توافق نفتی میان اوپک و روسیه حدود سه هفته پیش، پس از مخالفت مسکو با کاهش تولید بیشتر به دلیل شیوع کرونا پس از سه سال پایان یافت.

پیش از برگزاری این جلسه نیز انتظار می‌رفت توافق با مخالفت روسیه همراه شود. رییس جمهوری روسیه روز یکشنبه از قیمت‌های کنونی نفت دفاع کرده بود و به همین دلیل ‌مخالفت این کشور با تعمیق توافق تولید، دور از ذهن نبود.

اوپک کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت را به اضافه کاهش ۱.۷ میلیون بشکه‌ای کنونی توافق، پیشنهاد کرده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان