arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹

توقف دو هفته‌ای نماز جمعه و جماعت در مسجد الازهر به منظور جلوگیری از شیوع کرونا

شیخ الازهر مصر اعلام کرد برای حفظ سلامتی نمازگزاران و جلوگیری از شیوع کروناویروس به مدت دو هفته برپایی نماز جمعه و نماز جماعت در این مسجد متوقف خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«احمد الطیب» شیخ الازهر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت که نمازهای جمعه و جماعت را در مسجد جامع الازهر برای مدت دو هفته متوقف کند.

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در مصر به ۲۸۵ نفر و میزان جان‌باختگان به 8 تن، مسجد جامع الازهر برای مدت دو هفته برگزاری نمازهای جمعه و جماعت را متوقف کرد.

هیئت دولت مصر از روز گذشته جمعه تا 31 مارس(12 فروردین) باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تجاری از هشت شب تا 6 صبح تعطیل است.

بر خلاف برخی کشورهای عربی نظیر مغرب، تونس، و عراق که با داشتن آمار مشابه مبتلایان به کرونا قانون منع و آمد و شد سراسری در آنجا برای مقابله با ویروس کرونا وضع کردند، دولت مصر هنوز محدودیت‌ها را تا این اندازه شدت نبخشیده است.

با وجود اینکه مقامات مصر از شهروندان می‌خواهند که از بیم گسترش شیوع ویروس کرونا در خانه‌هایشان بمانند وزارت اوقاف مصر درخواست‌ها برای تعلیق نماز جمعه در مساجد را رد کرده و به اتخاذ تدابیری برای ضدعفونی کردن اماکن عبادی قبل از وقت نماز اکتفا کرده است.

سازمان عفو بین الملل هم روز جمعه از مقامات مصری خواست همه زندانیان عقیده در این کشور را در راستای اقدامات برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها آزاد کند.

این سازمان در توئیتر گفت: «نگرانی‌هایی درباره شیوع کرونا در زندان‌های شلوغ مصر وجود دارد به خصوص که امکانات و مراقبت‌های بهداشتی و نظافتی لازم برای زندانیان وجود ندارد».

در بیانیه این سازمان آمده است:« طی سال‌های متمادی گذشته زندان‌های مصر از خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و منتقدان مسالمت جو پر شده است و ما از مقامات مصر می‌خواهیم تدابیر فوری برای نجات جان آنها اتخاذ کنند».

مقامات مصری روز پنجشنبه 15 عضو احزاب و گروه‌های سیاسی معارض را آزاد کردند که از جمله آنها «حسن نافعه» استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه قاهره و دو فعال سیاسی به نام «شادی الغزالی» و «حازم عبدالعظیم» و همچنین «عبدالعزیز الحسینی» نائب رئیس حزب جریان الکرامه بودند، حزبی که توسط حمدین صباحی نامزد سابق ریاست جمهوری مصر تاسیس شده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان