arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹

فراکسیون اکثریت پارلمان عراق از برهم صالح به دادگاه فدرال شکایت کرد

یک عضو پارلمان عراق بر غیرقانونی بودن اقدام رئیس جمهور در انتخاب عدنان الزرفی به عنوان نام نخست وزیری تاکید کرد و گفت فراکسیون اکثریت پارلمان در این خصوص به دادگاه فدرال شکایت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معرفی شدن «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف اشرف در عراق برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور با مخالفت قاطع گروه‌های شیعی از جمله ائتلاف هادی العامری، نوری المالکی ، فالح الفیاض و حزب الفضیله مواجه شده و جریان الحکمه عراق نیز مخالفت خود را با این شیوه انتخاب نامزد نخست وزیر اعلام کرده است.

«حسن سالم» عضو ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق امروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «این برای نخستین بار نیست که رئیس جمهور قانون اساسی را نقض می کند و به حرف فراکسیون اکثریت گوش نمی‌دهد».

او با بیان اینکه گروه‌هایی عراقی درباره موارد تخلف از قانون رئیس جمهور به دادگاه فدرال شکایت کردند، گفت: «رئیس جمهور فردی بحث برانگیز را برای تشکیل کابینه مامور کرد و این مغایر با قانون اساسی است».

سالم گفت: «فراکسیون اکثریت در پارلمان بیش از یک نامزد را برای مامور شدن به تشکیل کابینه معرفی کرد، اما رئیس جمهور آن را نادیده گرفت».

«کریم علیوی» عضو فراکسیون بدر هم امروز از اعضای پارلمان عراق خواست برای جمع آوری امضا و رای گیری درباره برکناری رئیس جمهور همکاری کنند.

او گفت: «رئیس جمهور بارها قانون اساسی رابه دلایل نامعلوم نقض کرده است و با نامزد کردن فردی جنجال برانگیز که نمی‌تواند مورد اعتماد جامعه عراق باشد صلح اجتماعی را تهدید کرد».

عضو پارلمان عراق گفت: «رئیس جمهور می‌بایست برکنار شود از همین رو ما در پارلمان یک موضع ملی واقعی در این خصوص اتخاذ خواهیم کرد».

ائتلاف فتح، دوله قانون و فراکسیون‌های العقد الوطنی و النهج الوطنی سه روز پیش نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک، مخالفت خود را با مکلف شدن «عدنان الزرفی» به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت اعلام کردند.

در این بیانیه، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به نقض آشکارای قانون اساسی متهم شده است چرا که می بایست نامزد فراکسیون اکثریت را برای نخست وزیری مکلف می کرد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق پس از آنکه گروه‌های شیعی به خاطر کارشکنی‌های برخی گروه‌ها به ویژه ائتلاف دولت قانون نتوانستند بر سر نامزد نخست‌وزیری در ضرب الاجل قانونی به توافق برسند، امروز رسما عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق پیش از ظهر سه شنبه گذشته طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که دارای ۸ کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.

او در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ استاندار نجف بود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان