arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹

مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از کرونا؛ ممنوع

رییس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: افرادی که در گروههای در معرض خطر قرار ندارند، صرفا می توانند با تغذیه مناسب بدن خود را در مقابل بیماری های ویروسی مقاوم کنند و به هیج عنوان نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر فرزانه داستان متخصص داروسازی بالینی در پاسخ به این سوال که آیا دارو و یا درمانی برای پیشگیری از بیماری کرونا وجود دارد اظهار کرد: هنوز تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی برای درمان قطعی این بیماری پاسخ درستی به دست نیاورده اند.

وی با اشاره به بیماری نوظهور کوید ۱۹ خاطرنشان کرد: درعین حال صرفا برخی مطالعات بر این اساس است که شماری از داروهای مکمل همانند زینک و ویتامین Dو C می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن فرد کمک کند.

وی ضرورت پرهیز از مصرف مداوم و خودسرانه داروهای مکمل را مورد تاکید قرار داد و افزود: مصرف این داروها خصوصا در افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی و زمینه ای ندارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دکتر داستان خاطرنشان کرد: افرادی که در گروههای در معرض خطر قرار ندارند، صرفا می توانند با تغذیه مناسب بدن خود را در مقابل بیماری های ویروسی مقاوم کنند و به هیج عنوان نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند.

رییس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به این که هنوز هیچ دارویی با هدف پیشگیری از کرونا ویروس در دنیا وجود ندارد گفت: برخی مطالعات به ترکیبات و یا داروهایی برای درمان و پیشگیری از این ویروس تاکید دارند ولی همچنان به دلیل ناکافی بودن این تحقیقات و عوارض و تداخلات دارویی به هیج عنوان توصیه نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مناسب ترین راه پیشگیری از بیماری کوید ۱۹ را شستشوی مداوم دست ها، توجه به توصیه های بهداشتی، پرهیز از تردد در اماکن عمومی و استفاده از تغذیه درست و مناسب ذکر کرد.

وی با اشاره به این که مصرف ویتامین Dدر افرادی که کمبودی برای تامین این ویتامین در بدن ندارد ضرورتی ندارد خاطرنشان کرد: در باره افرادی که سابق بر این نیز یه صورت ماهانه این دارو را مصرف می کردند توصیه می شود دارو را قطع نکنند و همچنان به روند سابق ادامه دهند.

دکتر داستان در ادامه گفت: دسته ای از داروهای ضد ویروس، مسکن و کمک کننده در دستورالعمل کشوری برای درمان بیماری کرونا ذکر شده ولی این به این معنی نیست که این داروها می تواند از ابتلا به این بیماری نیز پیشگیری کند بنابراین لازم است مردم از خود درمانی و مصرف خودسرانه هر گونه دارو و یامکمل برای پیشگیری از کرونا پرهیز کنند.

رییس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به این که داروهای کمک کننده به درمان بیماری کرونا دودسته هستند خاطرنشان کرد: دسته ای از این دارها برای درمان بیماران بستری مبتلا به کرونا استفاده می شود و دسته دیگری از داروها برای بیمارانی که در منزل تحت مراقبت هستند توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه در باره مصرف دارو در بیماران سرپایی نیز خاطرنشان کرد: گروههایی از مبتلایان به کرونا نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی ندارند و صرفا باید مراقب باشند تا انتقال به سایرین صورت نگیرید و در عین حال هم مبتلایانی که دارای بیماری زمینه ای هستند (پس از مثبت شدن تست کرونا) داروهایی مداخله ای و کمک کننده به این افراد برای استفاده در منزل تجویز می شود.

وی تاکید کرد: در۸۰ درصد مبتلایان صرفا درمان های حمایتی موثر و کاراست و اصلا نیازی به مصرف دارو ندارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان