arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

۲ روستای پایین دست سد استقلال میناب تخلیه شدند

۲ روستای پایین دست سد استقلال میناب که پس از رهاسازی آب این سد در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند تخلیه شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۲ روستای پایین دست سد استقلال میناب که پس از رهاسازی آب این سد در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند تخلیه شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگانروز سه شنبه در خصوص این عملیات اظهار داشت: این روستاها شامل تمبک بالا و پایین می‌شود که در مجموع ۳۴۴ خانوار هستند که ۱۷۹ خانوار در تمبک بالا و ۱۶۵ خانوار در تمبک پایین زندگی سکونت دارند.

مختار سلحشور اظهار داشت: نیروهای امدادی بی‌درنگ پس از وقوع حادثه در محل حضور یافتند و هم اکنون ساکنان این دو روستا برای اسکان موقت به روستای حکمی منتقل شده‌اند.

به گفته استاندار هرمزگان درپی بارش‌های ۲ روز گذشته ورودی آب به سد استقلال میناب چهار هزار متر مکعب در ثانیه بوده و مخزن این سد به طور کامل آبگیری شده است و به همین علت حدود سه هزار متر مکعب آب در ثانیه به پایین دست تخلیه می‌شود.

فریدون همتی ادامه داد: با توجه به بارش سامانه اخیر در استان هرمزگان و جنوب کرمان که موجب سیلابی شدن رودخانه میناب شده برای مدیریت سیلاب بخشی از حجم سیلاب از طریق دریچه های تحتانی و سرریز رها سازی می‌شود.

رییس شورای اداری هرمزگان از مردم خواسته بود: از مسیر و محدوده جریان سیلاب فاصله گرفته و روستاییان ساکن در حاشیه رودخانه علاوه بر رعایت نکات ایمنی، همکاری لازم را با بخشداران، دهیاران و گروه های امدادی منطقه برای کاهش خسارت‌های احتمالی انجام دهند و برای تخلیه احتمالی آمادگی داشته باشند.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان امروز گفت: در ۴۸ ساعت گذشته این استان شاهد بارندگی نقطه‌ای و سیل آسا سامانه بارشی بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بندرعباس، سیریک، جاسک، میناب و رودان رخ داد.

رضا مدرس ادامه داد: با توجه به اقدام‌های انجام شده در خصوص سر ریز سد استقلال میناب، لزومی برای تخلیه روستاهای پایین دست این سد نبوده و این موضوع درحال کنترل و مدیریت است‌.

وی با اشاره به سر ریز شدن آب از سد استقلال، اظهار داشت: در حوزه میناب با توجه به ورودی نزدیک به پنج هزار متر مکعب بر ثانیه در ساعت‌های ابتدایی امروز حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره این سد پر شد و از ساعت چهار بامداد بعد از مدیریت سیلاب سد شمیل و نیان، مدیریت سیلاب سد استقلال آغاز شد.

معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان هم در خصوص میزان بارندگی اظهار داشت: سردشت بشاگرد با ۴۸.۳ میلی متر در ۲ روز گذشته بیشترین بارندگی در استان را داشته و در ایستگاه های سیریک با ۴۵.۹ میلی متر، رودان۳۶.۷ میلی متر، بستک۳۱ میلی متر و میناب ۲۹.۲ میلی متر بیشترین بارندگی ثبت شده است.

کیانوش عارفی خاطر نشان کرد: در شهرهای قشم نیز ۲۴.۷ میلی متر، بوموسی ۲۴.۲ میلی متر، جاسک۲۳.۳ میلی متر، سیری ۲۱.۶ متر، کیش ۲۱.۵ میلی متر، لاوان ۱۸.۵ میلی متر و بندرعباس۱۵.۹ میلی متر باران باریده است.
کارشناس هواشناسی هرمزگان اظهار داشت: در حاجی آباد، لنگه، پارسیان و خمیر زیر ۱۳ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان