arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

آبگیری ۶۲ درصد مخازن سدها / متوسط بارش کشور به ۲۰۹ میلی‌متر رسید

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر حدود ۶۲ درصد مخازن سدهای کشور آبگیری شده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط بارش تا این لحظه در سطح کشور ۲۰۹ میلی‌متر است، تصریح کرد: این میزان نشان از رشد ۱۲ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت ۵۱ ساله بارش کشور است گرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر حدود ۶۲ درصد مخازن سدهای کشور آبگیری شده است.

محمد حاج رسولی‌ها صبح امروز(پنجم فروردین‌ماه) در حاشیه بازدید از سد استقلال میناب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: خوشبختانه ابتدای سالجاری شاهد بارش‌های خوبی در سطح کشور بودیم که به‌طور متوسط حدود ۱۲ میلی‌متر میزان بارش کشور افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط بارش تا این لحظه در سطح کشور ۲۰۹ میلی‌متر است، تصریح کرد: این میزان نشان از رشد ۱۲ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت ۵۱ ساله بارش کشور است گرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه جبهه بارندگی در استان‌های جنوبی که معمولاً در سنوات گذشته سال‌های خشکی را پشت سر گذاشته‌اند، بارش‌های مناسبی داشته باشد و سدهای استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و تا حدودی در استان خوزستان آبگیری شدند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه حدود ۶۲ درصد مخازن سدهای کشور در حال حاضر آبگیری شده است، اضافه کرد: در استان هرمزگان به‌صورت ویژه سدها تقریباً به‌صورت کامل پرشده است.

وی با بیان اینکه حتی سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان که دو منبع اصلی تأمین آب شرب استان هرمزگان هستند به سرریز هم دچار شدند، عنوان کرد: مدیران تأمین آب شرب استان هرمزگان در مدیریت سیلاب نیز نقش مهم و قابل‌تقدیری ایفا کردند.

حاج رسولی‌ها بیان کرد: در سد شمیل و نیان با وجود اینکه ورودی به سد به ۵ هزار مترمکعب در ثانیه رسید، خوشبختانه با مدیریتی که در استان هرمزگان صورت گرفت، خروجی تا یک هزار و ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه تقلیل یافت و خسارت بسیار ناچیزی را شاهد بودیم.

وی در خصوص وضعیت سد استقلال میناب گفت: در این سد تنها چندساعتی مجبور شدیم که در اوج ورودی‌ها، خروجی را به ۳ هزار مترمکعب در ثانیه برسانیم، این در حالی است که ورودی آن به ۴هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده بود.

حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه آب سرریز شده برای آبخوان‌ها نیز بسیار مؤثر است، ادامه داد: باید به فکر ساماندهی باشیم نه لایروبی زیرا ساماندهی هم لایروبی را شامل می‌شود و هم ممانعت از دخل و تصرف انسانی در بستر رودخانه‌ها را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: برای ۷۵ هزار کیلومتر رودخانه‌های اصلی کشور طرح ساماندهی تشکیل و دارای دو بخش داخل و خارج شهری تعیین‌شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در بحث داخل شهری بر عهده شهرداری‌ها و خارج از شهرها نیز مطالعات جامع رودخانه‌ها صورت گرفته است، افزود: در رودخانه میناب که پایین‌دست سد استقلال قرار دارد، طرح مدیریت سیلاب نیز مطالعه شده و بخش‌هایی که نیاز به لایروبی یا سامانده و آزادسازی را دارد در برنامه سالجاری و سال آینده گنجانده‌شده است.

وی در پایان گفت: امسال منابع اختصاص‌یافته به وزارت نیرو در بخش ساماندهی رودخانه‌ها به لحاظ اعتبارات مصوب رشد مناسبی داشته است و امیدوارم در کنار رشد اعتبارات نیز تخصیص‌های مناسبی را شاهد باشیم تا ساماندهی رودخانه‌ها به‌خوبی صورت بگیرد.

نظرات بینندگان