arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

نتایج یک مطالعه جدید: پایداری کرونا نسبت به سارس به مراتب بیشتر است / کرونا ۳ ساعت در هوا می ماند

یک مطالعه جدید در مورد مدت زمان زنده ماندن کروناویروس روی سطوح و در هوا نشان می دهد که کروناویروس می تواند به مدت سه ساعت در ذرات معلق در هوا زندگی کند، اما محققان تأکید می‌کنند که این بدان معنی نیست که این ویروس از طریق هوا منتقل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک مطالعه جدید: پایداری کرونا نسبت به سارس به مراتب بیشتر است / کرونا ۳ ساعت در هوا می ماند

ويروسي كه باعث کووید 19 می‌شود تحت عنوان کرونا ویروس سندرم تنفسي حاد 2 (SARS-CoV-2) نام گذاری شده که قبلاً به آن 2019-nCoV گفته می‌شد. مقاومت و پایداری این ویروس در مقایسه با سارس – کووید 1 به مراتب بالاتر است.  

به گزارش «انتخاب» به نقل از The New England Journal of Medicine، ما پایداری سارس- کووید2 را با سارس- کووید 1 در ذرات معلق هوا و سطوح مختلف ارزیابی کردیم و میزان آن را با استفاده از مدل رگرسیون بیزی تخمین زدیم.

داده‌هاي ما شامل بررسی دو ویروس در 10 شرايط آزمايشگاهي، 5 شرايط محيطي مثل هوا، سطوح پلاستيك، استیل، مس و مقوا بوده است. تمام اندازه گیری‌های تجربی به عنوان معیاری اندازه‌گیری گزارش شده است.

سارس- کووید2 با کاهش آلودگی عفونی از 103.5 به 102.7 در هر میلی لیتر هوا در طول مدت آزمایش ما 3 ساعت در ذرات معلق هوا باقی ماند.

سارس- کووید2 نسبت به مس و مقوا و بعد پلاستیک و استیل پایداری بیشتری نشان داد و تا 72 ساعت پس از استفاده از این سطوح همچنان به روی آن قابل تشخیص بود. آلودگی ویروس ​​پس از 72 ساعت روی سطوح پلاستیک از 103.7 به 100.6 در هر میلی لیتر کاهش یافت. این کاهش آلودگی پس از 48 ساعت روی استیل هم قابل مشاهده بود.  در نقطه مقابل پایداری سارس- کووید 1 هم تا حدی مشابه بود به طوری که از 103.4  در هر میلی لیتر پس از 72 ساعت روی پلاستیک به 100.7و از 103.6 در هر میلی لیتر پس از 48 ساعت بر روی استیل به 100.6 رسید. بر روی مس، کرونا ویروس جدید بعد از 4 ساعت و نوع قدیمی آن یعنی سارس پس از 8 ساعت از بین رفتند. در مقوا، پس از 24 ساعت اندازه گیری هیچ آلودگی از کووید 19 دیده نشد در حالی که این زمان در سارس زمان 8 ساعت را نشان می‌داد.

هر دو ویروس در تمام شرایط آزمایشگاهی مقاومت کمتری از خود نشان دادند. عمر سارس- کووید2 و سارس- کووید1 در هوا مشابه بود، با تخمين ميانگين تقريباً 1.1 تا 1.2 ساعت و 95٪ فواصل معتبر 0.64 تا 2.64 براي سارس- کووید2 و 0.78 تا 2.43 براي سارس- کووید 1 ثبت شد. عمر این دو ویروس بر روی مس نیز مشابه بود. در مقوا، عمر سارس- کووید2 بیشتر از سارس- کووید1 بود. طولانی ترین عمر زنده ماندن هر دو ویروس روی استیل و پلاستیک بود. نیمه عمر تخمین زده شده سارس- کووید2 بر روی استیل تقریباً 5.6 ساعت و در پلاستیک 6.8 ساعت بود. اختلاف تخمین زده شده در نیمه عمر این دو ویروس به جز موارد موجود در مقوا  اندک است. تکثیر داده‌های فردی به طور قابل ملاحظه‌ای نوسان داشت. به عنوان مثال، تغییرات بیشتری در آزمایش ایجاد شده و منجر به یک خطای استاندارد بزرگتر) برای مقوا نسبت به سایر سطوح شده است، بنابراین در تفسیر این نتیجه احتیاط می‌کنیم.

ما دریافتیم که پایداری سارس- کووید2 در شرایط آزمایشگاهی آزمایش شده مشابه سارس- کووید1 است. این نشان می‌دهد که اختلاف در ویژگی‌های اپیدمیولوژیک این ویروس‌ها احتمالاً از عوامل دیگر از جمله آلودگی بالای ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی و احتمال انتقال بالای بیماری توسط افرادی بدون علائم بالینی ناشی می‌شود. نتایج ما نشان می‌دهد که انتقال ویروس کرونای جدید از طریق هوا امکان پذیر است، چرا که این ویروس می‌تواند برای چندین ساعت در هوا و برای چندین روز روی سطوح باقی بماند.

یافته‌ها و نتیجه گیری به دست آمده در این مقاله صرفا بیان آرا نویسندگان آن است و لزوماً بیانگر موضع رسمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نمی‌باشد. نام فروشندگان، تولید کنندگان و یا محصولات خاص برای اهداف عمومی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت ذکر شده و نام بردن از آن‌ها لزوما به معنای تایید فروشندگان، تولید کنندگان یا وزارت بهداشت و خدمات انسانی نیست.

نظرات بینندگان