arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

احتمال حذف هم‌پیمان نتانیاهو از ریاست کنست

دادگاه عالی اسرائیل از رئیس پارلمان این رژیم خواست تا برای انتخاب رئیس جدید کنست (پارلمان اسرائیل) رأی گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال حذف هم‌پیمان نتانیاهو از ریاست کنست

دادگاه عالی اسرائیل از رئیس پارلمان این رژیم خواست تا برای انتخاب رئیس جدید کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رأی گیری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دادگاه عالی اسرائیل از یولی ادلشتاین، رئیس کنست که هم‌پیمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و عضو حزب لیکود است، خواست تا برای انتخاب رئیس جدید پارلمان رأی گیری کند.

این اقدام پس از درخواست حزب آبی ـ سفید و گروه‌های حقوقی مبنی بر انجام رأی گیری برای انتخاب رئیس کنست انجام شد که احتمال داده می‌شود به برکناری ادلشتاین منجر شود.

دادگاه عالی اسرائیل تا فردا (چهارشنبه) زمان داده تا رأی گیری را انجام دهد اما وی در توییتی مخالفت خود با مهلت تعیین شده را اعلام کرد.

وی در این باره گفت: با نهایت احترام باید بگوییم که نمی‌توانم با انجام رأی گیری تا چهارشنبه موافقت کنم.

ادلشتاین افزود: تعیین دستورکار کنست جزئی از اختیارات من است نه دادگاه عالی.

وی در ادامه دلیل عدم تمایل خود به برگزاری نشست کنست را گسترش ویروس کرونا عنوان کرده و خواستار تشکیل دولت "فوق‌العاده ملی" توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل شد.

کارشناسان معتقدند که برکناری ادلشتاین از ریاست کنست جایگاه نتانیاهو را که به فساد متهم است، تضعیف می‌کند.

در همین حال، احزاب راست‌گرای اسرائیل به ریاست نتانیاهو نشست دوشنبه کنست برای تشکیل کمیته "سازمان یافته" را تحریم کردند.

علی‌رغم تحریم نشست کنست توسط اردوگاه راست اسرائیل اما نشست برگزار شد و کمیته مذکور با رأی ۶۱ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده تشکیل شد.

در همین راستا، بنی‌گانتس، رهبر حزب آبی ـ سفید که مکلف به تشکیل دولت شده است در جریان نشست مذکور گفت: نتانیاهو در اقدامی بی‌سابقه اقدام به فلج کردن کنست کرد، این مسأله تاکنون در دموکراسی‌های دیگر که سزاوار این اسم هستند رخ نداده است و در اسرائیل نیز هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

حزب آبی ـ سفید و حامیان آن پیش از این خواستار تشکیل کمیته‌های کنست و تعیین جایگزین برای ادلشتاین شده بودند و این درحالی است که حزب لیکود از هفته گذشته سعی داشت تا مانع از تشکیل آن شود.

کمیته سازمان یافته، مسؤول تشکیل کمیته‌های دیگر از جمله کمیته‌های مالی، امور خارجه، امنیت و کمیته پیگیری بحران گسترش ویروس کرونا، خواهد بود.

اردوگاه راست اسرائیل تصمیم خود مبنی بر تحریم نشست هیئت عمومی کنست را در پی گفت‌وگوی بنیامین نتانیاهو با روسای احزاب راست‌گرا اتخاذ کرد.

در همین راستا، حزب لیکود اعلام کرد که از زمان تشکیل رژیم اسرائیل و ۲۲ دوره کنست موضوع تشکیل کمیته سازمان‌یافته و کمیته‌های دیگر با رأی‌گیری مطرح نبوده است و به همین منظور، لیکود و هم‌پیمانانش تصمیم به تحریم نشست کنست و مشارکت نکردن در این روند "شرم آور" گرفتند.

لیکود در ادامه حزب آبی ـ سفید را به تلاش برای برکناری ادلشتاین از ریاست کنست متهم و تأکید کرد که رئیس پارلمان باید پس از تشکیل دولت تعیین شود.

حزب نتانیاهو همچنین حزب‌ آبی ـ سفید را به رفتار دیکتاتوری در شرایط بهداشتی دشوار کنونی اراضی اشغالی درپی گسترش ویروس کرونا متهم کرد.

نظرات بینندگان