arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹

دولت کوزوو سقوط کرد

دولت تازه‌کار کوزوو در بحبوحه تلاش‌ها برای مقابله با کرونا به دلیل رأی عدم اعتماد پارلمان سقوط کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت تازه‌کار کوزوو در بحبوحه تلاش‌ها برای مقابله با کرونا به دلیل رأی عدم اعتماد پارلمان سقوط کرد.

به گزارش پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، حزب راست میانه LDK پس از چند هفته تنش با «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو، طرحی را برای عدم رأی اعتماد به پارلمان برد و سرانجام به سقوط دولت ائتلافی منجر شد.

بنا بر این گزارش، ۸۲ نماینده پارلمان ۱۲۰ عضوی کوزوو پس از ۱۲ ساعت بحث و جدل به دولتی که تنها ۲ ماه از عمر آن سپری می‌شد، رأی عدم اعتماد دادند.

تلاش برای رأی عدم اعتماد به کورتی زمانی آغاز شد که وی یکی از وزرا را برکنار کرد. منتقدان، کورتی را متهم می‌کنند که وی روابط با آمریکا را به مخاطره انداخته است.

اما کورتی، «هاشم تاچی» رییس جمهوری کوزوو را به توطئه علیه خود و همدستی با آمریکا و توافق «مخفیانه» با صربستان برای تغییر مرزهای کوزوو متهم کرد.

کوزوو از صربستان اعلام استقلال کرده اما صربستان جدایی کوزوو را به رسمیت نشناخته است.

آمریکا در هفته‌های اخیر، کورتی را تحت فشار قرار داده بود تا تعرفه بر کالاهای صربستان را لغو کند. این تعرفه‌ها یکی از مهمترین موانع در مذاکرات صربستان و کوزوو به شمار می‌آید.

مردم کوزوو به دلیل شیوع کرونا از حضور در اجتماعات خیابانی پرهیز می‌کنند اما ساکنان پریشتینا پایتخت کوزوو هر روز عصر با حضور در بالکن خانه‌ها، کوبیدن بر ماهیتابه و قابلمه مخالفت خود را با اختلاف‌های سیاسی اعلام کرده‌اند.

آنها از سیاستمداران خود می‌خواهند که به جای پرداختن به اختلافات، بر مقابله با کرونا تمرکز کنند.

کوزوو ۱.۸ میلیون نفر جمعیت دارد و ابتلای دستکم ۷۰ نفر به کرونا و جان باختن یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در این کشور تأیید شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان