arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
القدس العربی گزارش داد؛

از عربستان تا مصر؛ بهانه‌ای که کرونا به سران برخی کشور‌های عربی داد

با وجود خطر بزرگی که ویروس کرونا برای تمام بشریت دارد، بعضی از نظام های عربی در این شرایط، فرصتی برای برطرف کردن خطری بزرگتر برای خود، یافتند؛ که همان تحرکات مخالفت امیز مردم علیه این نظام ها بود. در همین راستا، نظام های عربی مذکور، تمام تظاهرات و تحرکات جمعی مردم را به بهانه شیوع ویروس کرونا متوقف کردند و در ادامه مدعی شدند تحرکات اعتراض آمیز علیه نظام انها به خودی خود پایان یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از عربستان تا مصر؛ بهانه‌ای که کرونا به سران برخی کشور‌های عربی داد

القدس العربی چاپ لندن نوشت: برخی دولتهای جهان از جمله مهمترین دولتهای عربی و ثروتمندترین آنها، با عدم آمادگی کامل به استقبال موضوع شیوع ویروس کرونا رفتند؛ همچنانکه در بریتانیا شاهد چنین امری بودیم و نخست وزیر این کشور، از مردمش خواست آماده خداحافظی با نزدیکان خود باشند! این در حالی است که رسانه ها حدود 15 دروغی که ترامپ در مورد ویروس کرونا خطاب به مردم آمریکا گفت، را برجسته کردند؛ که از آن جمله، دروغهای ترامپ در خصوص تحت کنترل بودن امور است و اینکه ویروس در ماه اپریل با گرم شدن هوا از بین می رود و در صورتی که رکود اقتصادی در آمریکا اتفاق بیفتد، تعداد افرادی که تحت تاثیر ان خودکشی می کنند، از تعداد فوتی ها بر اثر کرونا بیشتر خواهد بود! نتیجه این دروغهای ترامپ آن بود که در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا، از تمام کشورهای جهان بیشتر است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اما در دولتهای عربی، در آغاز این موضوع به شدت ساده انگاشته شد و حتی به سوژه ای برای تمسخر در بین برخی هنرمندان و گویندگان اخبار تبدیل شد. همچنانکه وزیر بهداشت نظام سوریه در پاسخ به سوال گوینده خبر در مورد خطر ویروس کرونا، در حالی که به دوربین لبخند می زد، گفت:«ارتش سوریه این کشور را از تمام میکروبها پاک کرده است». اما در مصر، دولت السیسی، روث مایکلسن، خبرنگار روزنامه گاردین را به دلیل افشای دروغ دولت مصر در مورد نبود مبتلا به کرونا در این کشور، بیرون کرد.

واضح است که مسئولان دولتی مصر، با انکار شیوع ویروس در این کشور، بدون توجه به سلامت گردشگران، نمی خواستند به بخش گردشگری آسیبی وارد شود.

بدتر از این، با وجود خطر بزرگی که ویروس کرونا برای تمام بشریت دارد، بعضی از نظام های عربی در این شرایط، فرصتی برای برطرف کردن خطری بزرگتر برای خود، یافتند؛ که همان تحرکات مخالفت امیز مردم علیه این نظام ها بود. در همین راستا، نظام های عربی مذکور، تمام تظاهرات و تحرکات جمعی مردم را به بهانه شیوع ویروس کرونا متوقف کردند و در ادامه مدعی شدند تحرکات اعتراض آمیز علیه نظام انها به خودی خود پایان یافته است، بدون آنکه سرکوبی در کار باشد!

در همین رابطه، عربستان سعودی انتشار ویدیو و تصاویری از مخالفت مردم با ممنوعیت رفت و آمد در خیابانهای این کشور را یک جرم بزرگ دانست، که جریمه آن، 5 سال زندان و پرداخت غرامت سه میلیون ریالی است. در سوریه، یک روز پس از ثبت اولین حالت ابتلا به کرونا، وزارت این کشور بیانیه ای صادر کرد که براساس آن، مردم سوریه تهدید شدند که در صورت انتشار اطلاعاتی در مورد ویروس کرونا، بازداشت می شوند!

با اینکه سازمان های حقوقی جهانی و جریان های سیاسی خواستار ازادی زندانی های زندان های عربی شدند و با اینکه رئیس جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی یک سخنرانی تلویزیونی طولانی، که به خطبه خواندن امام جمعه شباهت داشت، انجام داد، پلیس مصر، روزنامه نگاران فعال و مخالف دولت را بازداشت کردند و تظاهر کنندگان در 6 استان این کشور نیز به اتهام ترویج اخبار دروغ در مورد ویروس کرونا، بازداشت شدند. به این ترتیب، نظامی که خود اخبار کذب را ترویج می کند و رئیس جمهور آن سخنرانی خود در مورد کرونا را با دعا و نیایش با خداوند آغاز می کند، مردمی که به خدا پناه برده و خواستار شفاعت از این بیماری هستند را بازداشت می کند!

در این میان، مسئولان امنیتی عراق، افراد مشکوک به ویروس کرونا را بازداشت کرده یا زنان را در اماکن نامناسبی قرنطینه کردند و با افرادی که قصد فرار داشتند، مانند یکی از نیروهای وابسته به گروههای تروریستی رفتار شد! علاوه بر این، مسئولان عراقی به خانواده برخی افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت می کنند، اجازه دفن آنها در گورستانها را نمی دهند. به این صورت، بیچارگی حاصل از شیوع کرونا، در جوامع عربی با سرکوب حاکمان نیز همراه شده است.

اما مسئولان دولتهای عربی باید بدانند که ممکن است این بیماری موقّتا تحرکات مردمی را به تاخیر انداخته باشد، اما حسابرسی آنها در پیشگاه خداوند را به تاخیر نخواهد انداخت.

نظرات بینندگان