arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹

هشدار الفتح به واشنگتن در پی افشای نقشه حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی

به دنبال افشای نقشه آمریکا برای طرح حمله به عراق و انجام عملیات نظامی علیه گروه های مقاومت اسلامی، جناحها و شخصیت های سیاسی این کشور به ویژه نمایندگان گروه «الفتح» نسبت به پیامدهای این اقدام تجاوزکارانه به واشنگتن هشدار دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این میان، «حامد الموسوی» نماینده «ائتلاف الفتح» در مجلس عراق امروز (یکشنبه) خواستار برگزاری نشست پارلمان برای بررسی حمله احتمالی آمریکا شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» جمعه گذشته در گزارشی از برنامه کاخ سفید برای حمله به تعدادی از مواضع «الحشد الشعبی» و مقاومت اسلامی و در راس آنها «کتائب حزب الله عراق» خبر داد.

این نشریه آمریکایی به نقل از چند مقام دولتی و نظامی آمریکا نوشت که در جریان جلسه روز ۱۹ مارس (۲۹ اسفندماه ۹۸) در کاخ سفید، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به پنتاگون اجازه داده نقشه نظامی حمله به عراق و نابودی کتائب حزب الله تهیه کند.

نیویورک تایمز افزود: برخی مشاوران ترامپ، از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی موقعیت خوبی برای نابود کردن نیروهای مقاومت عراقی می بینند.

به گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، الموسوی نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق خواهان برگزاری نشست فوق العاده به منظور تبادل نظر در مورد نقشه آمریکا مبنی بر انجام حمله جدید در عراق شد.

وی تاکید کرد که ما از نمایندگان مردم عراق در مجلس و از همه سیاستمداران می‌خواهیم تا نشست فوری به منظور بحث در خصوص طرح آمریکا برای هدف قراردادن و نقض حاکمیت دوباره کشور برگزار کنند.

الموسوی با تاکید بر دفاع از حاکمیت ملی کشورش گفت که مقام های عراقی باید فوری علیه تهدیدهای آمریکا واکنش نشان دهند.

عضو ائتلاف الفتح ادامه داد که نخست وزیر مستعفی، «عادل عبدالمهدی» باید در این مورد به صورت مستقیم و فوری اقدام احتمالی آمریکایی را در حمله به عراق محکوم کند و با همه ابزارهای سیاسی و قوانین حقوق بین الملل که بر احترام به کشورها و حاکمیت آنها استناد می کند، به اقدام های دشمنانه واشنگتن پاسخ دهد.

الموسوی یادآور شد که گروه‌های مقاومت به تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پایبند هستند و متحد و منسجم به آن عمل خواهند کرد.

در همین حال «کریم علیوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح و عضو کمیته امنیت ملی مجلس عراق نیز امروز (یکشنبه) تأیید کرد که سفارت آمریکا در بغداد کارکنان خود را به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای اجرای حملات به پایگاه های نظامی عراق، از جمله مقرهای الحشد الشعبی تخلیه کرده است.

علیوی در گفت و گو با خبرگزاری «المعلومه» افزود که تخلیه کارکنان سفارت آمریکا در بغداد به ما نشان می دهد که واشنگتن برنامه ای برای انجام عملیات علیه گروه های مقاومت اسلامی یا رهبران آنها دارد.

وی افزود که به همین دلیل نیز نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه ها در عراق خارج و به پایگاه های اصلی منتقل شدند تا نیرو و توانایی آنان را حفظ کنند؛ آنها از حضور در پایگاه های کوچک می ترسند برای اینکه در مقابل آتش حمله انتقامی جناح های مقاومت در این پایگاهها آسیب پذیر هستند.

عضو ائتلاف الفتح با اشاره به اینکه هیچ گونه خروج و عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق اتفاق نیفتاده و آنچه روی داده، استقرار دوباره و قرارگیری در پایگاه های اصلی از جمله «عین الاسد» و «حریر» است، تأکید کرد که نیروهای آمریکایی می خواهند این پایگاه ها را حفظ و نیروهای خود را تقویت کنند.

در همین حال، "ائتلاف بین المللی ضد داعش" به سرکردگی آمریکا روز یکشنبه (29 مارس 2020) اعلام کرد که پایگاه "K1 " در استان "کرکوک" را ترک کرده و اموال موجود در آن را به نیروهای عراقی تحویل داده اند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی، ژنرال «مایلز کیگنز» امروز (یکشنبه) در حساب توییتر خود نوشت که نیروهای ائتلاف این پایگاه را ترک و اداره آن را با همه تجهیزات موجود به ارزش یک میلیون دلار به نیروهای عراقی واگذار کردند.

وی ادامه داد که این اقدام با هماهنگی دولت عراق از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود و دلیل تخلیه پایگاه کرکوک موفقیت نیروهای امنیتی این کشور در برابر داعش است.

فرماندهی ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق هفته گذشته نیز اعلام کرد که پایگاه های «القیاره» در شمال عراق و «القائم» در غرب استان غربی الانبار را تخلیه کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان