arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹

شوک دوم کرونا به اقتصاد چین

اقتصاد چین که زیر ضربات سنگین شیوع کرونا بسختی نفس می کشد با بسته شدن بازارهای دیگر نقاط جهان بتدریج شوک دوم را نیز تجربه می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا پیش بینی می شد که اقتصاد چین پس از کنترل کرونا در وضعیت مساعدی قرار گیرد اما حالا در آن سوی مرزها نیز بازارها، شرکت ها و موسسات تعطیل شده اند و مردم قرنطینه شده اند همین موضوع تقاضا برای کالاها را بشدت کاهش داده است.

بسته شدن بازارها، قرنطینه شدن کشورها و تعطیلی خطوط هواپیمایی به این معنا است که کارخانه های تولیدی در چین حتی پس از شروع به کار نیز قادر به تولید فراوان کالا نخواهند بود زیرا خریداری برای آنها نیست.

نگرانی های روحی و روانی، بسته شدن بازارهای کشورهای دیگر، کاهش صادرات، ورشکستگی و از دست رفتن فرصت های شغلی هر یک به تنهایی قادر است اقتصاد چین را در وضعیت بدتری نیز قرار دهد.

اگرچه بانک مرکزی چین می گوید هنوز درباره رکود اقتصادی سخن گفتن زود است اما طبیعتا آثار شیوع کرونا در کشورهای دیگر که بتدریج وارد روزهای اوج می شود دست از سر اقتصاد چین نیز برنخواهد داشت.

تا یک ماه قبل نگرانی چین این بود که کارخانه ها به دلیل شیوع کرونا نمی توانند تولید را به طور کامل از سربگیرند و تقاضای داخلی برای کالاها کم است اما وضعیت حالا وارد مرحله تازه ای شده است تقاضای داخلی و خارجی کاهش یافته است صادرکنندگان در چین باید با تبعات سنگین تری مواجه شوند و اقتصاد چین نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر بتدریج به نفس نفس افتاده است.

عبور از این مرحله بحرانی دستکم تا زمانی که کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان بزرگترین شرکای تجاری چین نتوانند کرونا را مهار کنند، میسر نخواهد بود و وقتی خریداری برای کالاهای چینی نیست تولید آن نیز برای پرکردن انبارها کفایت می کند و صادر کنندگان باید در انتظار روزهای باشند که نوید بخش پایان تونل تاریکی است.

قرنطینه، قفل شدن شهرها و درهای بخش های صنعتی و کارخانه ها که روزی چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا را فلج کرده بود حالا دامن دیگر نقاط جهان را نیز گرفته است همه گیری که شامل کشورهای مختلف در سراسر جهان شده است به معنای موج سنگینی از فشارهای مضاعف بر اقتصاد چین است و این کشور اکنون روی این متمرکز شده است که با موج دوم کرونا چطور برخورد کند.

به نظر می رسد چین در این شرایط فعلا روی بخش داخلی متمرکز می شود و مردم را به تقاضا و مصرف بیشتر تشویق می کند تا اقتصاد از نفس افتاده خود را سرپا نگهدارد و همانطور که مقام های این کشور گفته اند کمک های بهداشتی و پزشکی خود را در اختیار دیگر نیز می گذارند تا برای مهار کرونا در زودترین زمان ممکن در دیگر کشورها نیز اقدامی صورت گیرد در غیر این صورت شوک دوم برای اقتصاد چین از شرایط اولیه شیوع سنگین ترخواهد بود.

«جسیون جونگ» از شرکت ریفانگ در چین که مشتریانی اروپایی دارد می گوید: ما با همه توان و امکانات وارد تولید شده ایم اما بازارها درهایشان بسته است صادرات ما به کجا خواهد رفت سوالی است که فعلا برای آن پاسخی نداریم.

او بشدت از این وضعیت ابراز نگرانی کرد و گفت: سفارش های تازه ای نداریم و اگر هم داشته باشیم مشتریان اروپایی و آمریکایی ما می خواهند پولشان را به اقساط و با شرایط پرداخت کنند.

وی گفت بحران اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی نیز شرایطی مشابه برای اقتصاد چین ایجاد کرد و ظاهرا داریم آن دوره را دوباره تجربه می کنیم.

اقتصاد چین کماکان وابستگی زیادی به صادرات دارد نزدیک به ۲۰ درصد از اقتصاد چین وابسته به صادرات است و داده های گمرک نشان می دهد که پیشتر در دو ماه اول سال جاری میلادی صادرات این کشور بیش از ۱۷ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد چین در موج اول شیوع ویروس کرونا شوک نخست را متحمل شد و در شرایطی که تصور می شد از زیربارها فشارها رهایی می یابد با موج دوم همه گیری کرونا در دیگر نقاط جهان در حال تجربه شوک دوم است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
12
9
این حرفا مزخرفه

چین بزرگترین و تنها برنده ویروس کرونا هست

کرونا کار خود چین هست
نظرات بینندگان