arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹

نیویورک تایمز: آمریکا در تأمین نیاز به دستگاه‌های تنفسی بیمارستانی ناتوان است

یک روزنامه آمریکایی نوشت دولت آمریکا بارها در تلاش برای تأمین دستگاه‌های تنفسی بیمارستانی این کشور با شکست مواجه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تجربیات گذشته در آمریکا نشان می‌دهند پروژه‌های تولید انبوه دستگاه‌های تنفسی بیمارستانی در این کشور محکوم به شکست هستند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، ۱۳ سال قبل مقامات وزارت بهداشت آمریکا تلاش کردند کمبودهای حیاتی نظام سلامت این کشور در زمینه دستگاه‌های تنفسی را برطرف کنند اما با شکست مواجه شدند.

مقامات آمریکایی با ارائه طرحی تلاش کردند شمار انبوهی از این دستگاه‌ها را تولید کنند تا بتوانند از آن‌ها در شیوع آنفلوانزا و بحران‌های دیگر استفاده کنند. بودجه این طرح تصویب و قرارداد فدرال آن نیز به امضا رسید و شرکتی در کالیفرنیا مأمور طراحی این دستگاه‌ها شد. اما در نهایت حتی یک دستگاه تنفسی نیز ساخته نشد.

شکست این پروژه، ساخت و توسعه دستگاه‌های تنفسی را به مدت پنج سال با تعویق مواجه کرد. دولت فدرال بار دیگر در سال ۲۰۱۴ تلاش کرد این پروژه را با شرکتی دیگر از سر گیرد. دستگاه‌های این شرکت سال گذشته مورد تأیید قرار گرفتند اما تا کنون هیچ دستگاهی به دولت تحویل داده نشده است.

اکنون که ویروس کرونا آمریکا را قبضه کرده است و نظام سلامت این کشور را به چالش کشیده است، انبار ذخایر اضطراری دولت همچنان منتظر دریافت اولین محموله از دستگاه‌های تنفسی است.

کمبود دستگاه‌های تنفسی در آمریکا موجب شده دکترها مجبور شوند بین بیمارانی که باید از این دستگاه‌ها برای تنفس استفاده کنند دست به انتخاب بزنند.

چند روز پیش روزنامه «دیلی میل» نوشت در برخی بیمارستان‌های آمریکا برای تعیین افرادی که نیاز مبرم به دستگاه‌های تنفسی دارند، قرعه‌کشی صورت می‌گیرد.

تلاش‌های بی‌ثمر دولت آمریکا برای تولید دستگاه‌های تنفسی ارزان قیمت که استفاده از آن‌ها آسان باشد، مخاطراتی را گوشزد می‌کند که درخصوص پروژه‌های فاقد منابع کافی در زمینه خدمات سلامت وجود دارد زیرا اولویت شرکت‌ها رسیدن به سود و هدف دولت آمادگی در برابر بحران‌های پیش رو است.

در تلاشی از سوی وزارت بهداشت آمریکا برای مواجهه با تهدیدات احتمالی، ارزیابی‌های اولیه نشان داد که برای شیوع نوع نه‌چندان خطرناکی از آنفلوانزا، ۷۰ هزار دستگاه تنفسی مورد نیاز است. بنابراین دولت تصمیم گرفت ذخایر راهبردی خود را تکمیل کند.

تصمیم بر این بود که شرکت‌ها بتوانند دستگاه‌هایی بسازند که دولت آن‌ها را به قیمت ۳۰۰۰ دلار بخرد اما هزینه نهایی دستگاه‌های تنفسی تولید شده به ۱۰۰۰۰ دلار رسید. برای جبران زیان وارده، تصمیم بر این شد که این دستگاه‌ها به کشورهای دیگر فروخته شوند.

دولت آمریکا با شرکتی به نام «نیوپورت» قرارداد ساخت دستگاه‌های تنفسی امضا کرد اما پس از مدتی شرکت «کوویدین» سهام آن را خرید اعلام کرد قصد دارد این قرارداد را لغو کند زیرا به قدر کافی سودی در آن نمی‌دیدند. این اتفاقات با شیوع ابولا در غرب آفریقا همراه بود.

پس از آن دولت آمریکا با شرکت «فیلیپس» قراردادی ۱۳.۸ میلیون دلاری امضا کرد و این شرکت متعهد شد تا اواسط سال جاری میلادی، ۱۰ هزار دستگاه تنفسی به آمریکا تحویل دهد.

با شیوع ویروس کرونا در آمریکا مقامات بهداشتی اعلام کردند ۱۲۷۰۰ دستگاه تنفسی در انبار دارند که آماده استفاده است. دولت توانست در نهایت تعداد دستگاه‌ها را به ۱۶۶۶۰ عدد افزایش دهد. اما این تعداد همچنان کمتر از یک چهارم آن چیزی است که پیشتر برای شیوع آنفلوانزا پیش‌بینی شده بود.

هفته گذشته مقامات بهداشتی آمریکا با تولیدکنندگان دستگاه‌های تنفسی تماس گرفتند پرسیدند که تا چه زمانی می‌توانند هزاران دستگاه تولید کنند. از سوی دیگر فشار به شرکت فیلیپس برای تحویل دستگاه‌ها افزایش یافته است.

سخنگوی سازمان سلامت و خدمات اجتماعی آمریکا گفته است: «همچنان منتظر دریافت محموله‌ها هستیم. در حال حاضر موجودی انبار ما صفر است، با این حال انتظار داریم [محموله دستگاه‌ها] به زودی از راه برسند».

این در حالی است که تا کنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از 143 هزار نفر رسیده است و نزدیک به ۲۵۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان