arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۳۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
الاخبار بررسی کرد:

در عراق چه خبر است؟ / پشت پرده خبر مذاکرات محرمانه در آمریکا برای حمله به گروه های نزدیک به ایران چیست؟

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی نوشت: «صرف‌نظر از بحث در مورد دولت عراق و حوادث اخیر پیرامون تشکیل کابینه توسط عدنان الزرفی، اطلاعات به دست آمده مبنی بر آن است که این کشور در معرض شروع مرحله‌ای از درگیری‌ها بین نیرو‌های آمریکایی و گروه‌های مقاومت قرار دارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا روز موعود درگیری بزرگ میان آمریکا و نیروهای عراقی نزدیک است؟ / طرح آمریکا برای حمله به حشد الشعبی: اراده‌ای واقعی یا جنگ روانی؟

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی نوشت: «صرف‌نظر از بحث در مورد دولت عراق و حوادث اخیر پیرامون تشکیل کابینه توسط عدنان الزرفی، اطلاعات به دست آمده مبنی بر آن است که این کشور در معرض شروع مرحله‌ای از درگیری‌ها بین نیرو‌های آمریکایی و گروه‌های مقاومت قرار دارد.»

به گزارش «انتخاب» به نقل از این روزنامه لبنانی، در ادامه این گزارش تصریح شده، زمانی اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود که واشنگتن عمدا طی هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر «گفتگو‌های سرّی پشت در‌های بسته» در مورد «زمینه سازی برای یک حمله نظامی به منظور نابودی گروه‌های مورد حمایت ایران» منتشر کرده است.

در واقع، بر اساس گزارش منابع امنیتی عراق و برخی منابع دیگر که با نیرو‌های ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری واشنگتن ارتباطات مستقیمی دارند، نیرو‌های آمریکایی تصمیم به وارد کردن ضربه موشکی به پایگاه‌های وابسته به سازمان بدر به رهبری هادی العامری و عصائب اهل الحق، به رهبری قیس خزعلی و جنبش النجباء، به رهبری اکرم الکعبی و گردان‌های حزب الله عراق، دارند. تعداد این مواضع، حداقل به 10 نقطه یا مرکز می‌رسد که در استان‌های شرقی و مرکزی عراق، پراکنده اند. این در حالی است که برخی فرماندهان نظامی عراقی از اولین بخش این حملات، اگاه هستند.

این منابع در گفتگو با الاخبار تصریح کردند که زمان حمله آمریکایی‌ها، «نزدیک» است و آن‌ها با درخواست عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق، در مورد آتش بس، مخالفت کرده و حتی زمان این حملات را به او ابلاغ نموده‌اند. (برخلاف تعامل واشنگتن با دیگر فرماندهان نظامی در عراق).

این اقدام آمریکا، موجب واکنش عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز همراه شد و وی را بر آن داشت تا یک بیانیه شدیداللحن علیه گروه‌های مسلح و همچنین، نیرو‌های آمریکایی صادر کرده و در ضمن آن تاکید کند: «اقدامات غیر قانونی که بعضی طرف‌ها در هدف گرفتن پایگاه‌های نظامی عراقی یا پایگاه‌های وابسته به نیرو‌های خارجی انجام می‌دهند، در واقع ضربه زدن به حق حاکمیت عراق است». وی ضمن محکوم کردن این‌گونه حملات، تاکید کرد که تمام اقدامات لازم برای پیگرد عاملان تهاجم احتمالی اتخاذ کرده و سعی در ممانعت از آن‌ها می‌کنیم.»

این فضاسازی، از یک هفته پیش منجر به آن شد تا گروه‌های حاضر در محور مقاومت و تهران، پیام قاطعی را به نیرو‌های آمریکایی ارسال کنند؛ همچنان‌که گروه «الکتائب» در بیانیه‌ای از اجرای رزمایش‌های نظامی با هدف عملی کردن سناریو‌های مقابله با نیرو‌های آمریکایی، خبر داد و سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، مسئولان آمریکایی را به فکر کردن در مورد مردم ایالات متحده که درگیر ویروس کرونا هستند، دعوت کرد و از آن‌ها خواست از اجرای سیناریو‌های هالیوودی در عراق و کشتن مردم دوری کنند. ضمن آن‌که وی به دولت آمریکا در مورد باقی ماندن نیروهایش در منطقه هشدار داد.. به این دلیل که به باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی به ضرر آن‌ها و همچنین، ملت‌های منطقه است.

تنش‌‌های اخیر با موضع‌گیری چندباره نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، همزمان شده و حکومت مرکزی عراق کنترل برخی از پایگاههای نظامی را که پیش از این در اختیار آن‌ها بود را در اختیار گرفت. دلیل این امر، از سوی آمریکا، ترس از شیوع ویروس کرونا در بین افرادش مطرح می‌شود اما به عقیده منابع امنیتی، واقعیت امر آن است که ائتلاف تلاش می‌کند از یک مقابله «خوار کننده» در عراق، اجتناب کرده و اجازه ندهد پایگاه‌ها و نقاط استقرار نیرو‌های ائتلاف آمریکایی، در معرض هدف حملات موشکی گروه‌های مقاومت قرار بگیرند. آنچه که می‌تواند پاسخی به ترور ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی باشد.

بنابراین، در روز‌های آینده، عراق در برابراحتمال درگیری «فراگیر و همه‌جانبه» قرار دارد؛ به‌ویژه آن‌که نیرو‌های آمریکا تلاش می‌کنند نگاه‌ها را از شکست خود در مبارزه با کرونا منحرف کرده و متوجه پیروزی‌های فرضی کنند. واشنگتن قصد دارد از این طریق، تهران و هم پیمانان‌اش را وادار به تسلیم کرده و در آستانه انتخابات، دستاورد‌ سیاسی بزرگی را نصیب ترامپ کنند.

اما سوالی که باقی می‌ماند، میزان خویشتنداری جبهه مقابل، در برابر «جنون» آمریکا است. اصول و قواعد درگیری جدید ثابت کرده است که معادله «ضربه در مقابل ضربه» پابرجا است و آمریکایی‌ها باید تبعات هر گونه اقدام تحریک آمیز خود را بپذیرند. به این دلیل که آن‌ها از یک سو با جدول زمانی خروج نیرو‌های خود از عراق مخالفت کرده و از سوی دیگر، تلاش می‌کنند نیروهای‌شان را در پایگاه‌هایی مستقر کنند تا از تیررس نیرو‌های مقاومت دور باشند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
6
16
حمله مستقیم به نیروهای ایرانی را در دستور کار دارن شک نکنید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
15
10
ومکرو و مکرالله والله خیرالماکرین
ناشناس
|
Italy
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
11
6
رسانه های داخل آمریکا به ترامپ هشدار داده اند که تحت پوشش ویروس کرونا و غفلت جامعه جهانی و تحرکات مشکوک ارتش آمریکا نبایستی جنگی را علیه ایران شروع کند...البته فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا مکنزی هم اعلام کرد با انتشار ویروس کرونا و آلوده شدن تعدادی از نظامیان ایران و خانواده های آنها مسلما وتضعیف توان نظامی ایران زمان حال زمان مناسبی برای حمله علیه ایران و یکسره کردن کار ایران میباشد...
پاسخ ها
Abed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
باید با اقلیت ساکن آمریکا، نا امنی به داخل آمریکا هم کشیده شود....
تا در این مواقع طعم مداخله خارجی را آنها نیز بچشند...
این بازدارنده خواهد بود...
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
4
سلام ، به فقیهی بگو ازش متنفرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
7
16
به ما چه ربطی داره! هی ما را درگیر نکنید حالا بیایم هزینه عراق را هم بدهیم! این ملت جای تحمل دیگری ندارد و تحمل این همه بدبختی و محنت را ندارد بیخود جنگ طلبی نکنید آنهایی که بر طبل جنگ می زنند اصلا در این مملکت زندگی نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
این حرف دل خیلیاست ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
1
به درد مردم برسید...

اینکه گفته میشد مردم با قرنطینه سازگاری ندارن همین روز طبیعت ثابت کرد مردم با اینکه همیشه در این روز در طبیعت بود ولی کاملا دستورات بهداشتی را بدون اجبار شدید توجه کردن
نظرات بینندگان