arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹

نظرسنجی رویترز: امسال نفت پایین ۴۰ دلار خواهد ماند

نظرسنجی رویترز نشان داد قیمت نفت امسال به دلیل تدابیری که برای متوقف کردن روند سریع سرایت ویروس کرونا در جهان اتخاذ شده و باعث از بین رفتن تقاضا شده و همچنین فروپاشی توافق اوپک پلاس که به اشباع عرضه دامن زده است، پایین ۴۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۴۰ تحلیلگر پیش بینی شد که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۳۸ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه می رسد که ۳۶ درصد کمتر از پیش بینی قیمت ۶۰ دلار و ۶۳ سنت در نظرسنجی فوریه است. همچنین قیمت مورد پیش بینی برای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از ۵۵ دلار و ۷۵ سنت در نظرسنجی قبلی به ۳۵ دلار و ۲۹ سنت کاهش داده شد.

هر دو شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت تحت تاثیر افت شدید تقاضا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، اکنون در محدوده ۲۰ دلار قرار دارند و حدود ۷۰ درصد از رکورد بالایی که در ژانویه داشتند، افت کرده اند.

کایلین بیرچ، تحلیلگران واحد اطلاعات اکونومیست به رویترز گفت: کف قیمت نفت فروریخته و تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به وضعیت عادی برنمی گردیم.

قیمت نفت که پیشتر ضعیف شده بود، در مارس پس از فروپاشی توافق اوپک پلاس و حذف سقف تولید نفت کشورهای اوپک و متحدانشان روند نزولی پرشتابی پیدا کرد.

تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ بین ۰.۷ تا پنج میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند و کاهش آن در مقایسه با دوران بحران مالی سال ۲۰۰۹ فراتر رود.

افت تقاضا برای بنزین و سوخت جت، حاشیه سود پالایش نفت خام در آسیا، اروپا و آمریکا را به شدت کاهش داده و باعث شده است پالایشگاههای جهان روند تولیدشان را آهسته کنند.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند که دور جدیدی از مذاکرات میان عربستان سعودی و روسیه در آینده آغاز شود. عربستان سعودی برای فروش عرضه اضافی خود به پالایشگاههای نفت به دلیل افزایش نرخ حمل محموله و تقاضای اندک به مشکل برخورده است.

اما ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA معتقد است که احیای توافق کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس بسیار بعید است. اوپک رویکرد صبر و مشاهده را در پیش خواهد گرفت و امیدوار است در نیمه دوم سال تقاضا برای نفت بهبود پیدا کند.

طبق این نظرسنجی، تولید نفت آمریکا ممکن است امسال بین ۰.۵ تا سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیل آمار فراهم شده توسط شرکت ریستاد انرژی نشان می دهد که با ریزش شدید قیمتهای نفت، شمار معدودی از تولیدکنندگان آمریکایی می توانند از تولید چاههای جدیدشان سودآوری داشته باشند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا در ژانویه به ۱۲.۷۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۲.۸۰ میلیون بشکه در روز در دسامبر کاهش پیدا کرده است. برای نخستین بار از ژوییه سال ۲۰۱۹ است که تولید نفت آمریکا برای دو ماه متوالی کاهش پیدا می کند. تولید نفت آمریکا در نوامبر پیش از آغاز افت قیمتها و تقاضا برای نفت، به رکورد ۱۲.۸۷ میلیون بشکه در روز صعود کرده بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان