arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

سخنگوی دولت: در تولید کیت‌های تشخیص کرونا به مرز صادرات رسیده‌ایم

علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: در حوزه تولید کیت ما به مرز ۲۰ هزارتا نزدیک شده‌ایم در حالی که در روزهای اول کیت نبود و تعدادی از چین و تعدادی هم از سازمان بهداشت جهانی به ما اهدا شد و شدیداً متکی به واردات بودیم اما امروز کیت‌های‌مان تا حدی افزایش یافته که می‌توانیم تعداد آزمایش‌های‌مان را بسیار گسترش دهیم. ربیعی با بیان اینکه "ما در تولید کیت‌های تشخیص کرونا قطعاً به مرز صادرات رسیده‌ایم"، گفت: البته فعلا بنا داریم که این کیت‌ها را برای مصرف داخلی در نظر بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی ربیعی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از میزان همکاری مردم در روز طبیعت (سیزده‌بدر) گفت: ارزیابی عملکرد مردم در طرح فاصله فیزیکی روز ۱۳ فروردین در دولت انجام شد. از مردم تشکر می‌کنیم. مردم امروز خانه ماندند و نحسی کرونا را با ماندن در خانه از خود دور کردند و ما در مجموع بین الگوهای رفتاری که از اجبار مطلق شروع می‌شد و به طرح‌های باز می‌رسید، هیچکدام را انتخاب نکردیم و الگوی مبنی بر اجتماعی شدن رفتار و سخت‌گیری‌های لازم را برگزیدیم که در قالب قرنطینه بیمار و طرح فاصله‌های فیزیکی اجرا شد.

ربیعی با بیان اینکه "۹۶ درصد از پروازهای خارجی و ۷۰ از پروازهای داخلی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای روز طبیعت کاهش یافته است"، اظهار کرد: ۹۷ درصد حمل و نقل دریایی مسافران کاهش داشتند و ۸۰ درصد نیز شاهد کاهش رفت و آمدها بودیم که به نظر می‌رسد ۲۰ درصد باقیمانده نیز ضروری بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "۴۸ درصد کاهش تصادفات رانندگی را در روز ۱۳ فروردین تجربه کردیم"، ادامه داد: متاسفانه این در حالی است که باید با متناسب با خلوتی جاده‌ها تصادفات کمتر از این می‌شد. همچنین مصرف بنزین ۴۸ میلیون لیتر کاهش داشته و انبارهای ما پر از بنزین است.

ربیعی با بیان اینکه "الگوی تعطیلی مناسب و در زمان مناسب در کنار آموزش عمومی مردم و سختگیری‌های لازم در آمار ترددها تاثیر داشته است"، گفت: ما به زیرساخت‌های خوبی برای ماه‌های آتی رسیدیم تا در مقابله با کرونا بهتر پیش رویم. در دولت هم سه حوزه عمومی تاثیر کرونا بررسی کردیم که اقتصاد، سلامت و رفتار اجتماعی را شامل می‌شود و آمارهایی نیز در این موارد به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا در حوزه سلامت اظهار کرد: مدعی نیستم که از خیلی از کشورهای دنیا وضعیت سلامت بهتری داشتیم یا پیشرفته‌تر بودیم یا نسبت تخت بیمارستان به جمعیتمان خیلی مناسب بوده است، اما عاملی دیگری در این آمار موثر بود که همان کادر پزشکی حرفه‌ای ما و آموزش‌دیدگی عالی آنان بوده و روحیه ایثارشان برای ما ستودنی است.

ربیعی با بیان اینکه "وجود فرهنگ مراقبت از سالمندان در کشور از سویی و پیرتر بودن جمعیت اروپا نسبت به ما از سوی دیگر سبب شد که مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران کمتر باشد"، اظهار کرد: هنوز چهار هزار تخت نیروهای مسلح و ۱۳ هزار تخت بیمارستانی وزارت بهداشت خالی است و حدود ۱۰۰ هزار تختی که نیروهای مسلح پیش‌بینی کرده‌اند هم هنوز خالی مانده که اتفاق بسیار بزرگی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "در موج اول غافلگیری مردم ما با ادب رفتار کردند"، تاکید کرد: بعد از موج اول در حال حاضر مشکلی که در دنیا وجود دارد تامین بنتیلاتور است که ما روزی ۳۸ عدد تولید می‌کنیم و تا دو هزار عدد هم با شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان قرارداد بسته‌ایم که آماده می‌شود و تا ۱۵ خرداد هم دو هزار عدد دیگر قراداد کرده‌ایم که آماده خواهد شد و این درحالی است که در برخی کشورها هشت تخت را به یک بنتیلاتور وصل می‌کنند.

وی افزود: در حوزه تولید کیت ما به مرز ۲۰ هزارتا نزدیک شده‌ایم در حالی که در روزهای اول کیت نبود و تعدادی از چین و تعدادی هم از سازمان بهداشت جهانی به ما اهدا شد و شدیداً متکی به واردات بودیم اما امروز کیت‌های‌مان تا حدی افزایش یافته که می‌توانیم تعداد آزمایش‌های‌مان را بسیار گسترش دهیم.

ربیعی با بیان اینکه "ما در تولید کیت‌های تشخیص کرونا قطعاً به مرز صادرات رسیده‌ایم"، گفت: البته فعلا بنا داریم که این کیت‌ها را برای مصرف داخلی در نظر بگیریم. الان بخش خصوصی هم در این زمینه همکاری می‌کند و مردم نیز کیت‌های تشخیصی را به خانه می‌برند.

وی افزود: باید گفت که کسی در دنیا داشتن کیت در خانه را توصیه نکرده است، اما به هرحال مردم ما عادتی دارند و ما هم باید این عادات را در نظر داشته باشیم؛ هرچند امیدواریم مردم از این روحیه که دوست دارند همه چیز را به حد کمال در دسترس خود داشته باشند فاصله بگیرند.

ربیعی با بیان اینکه تولید صنعتی ماسک در کشور چهار برابر شده است، ادامه داد: باید در این زمینه تولیدات را بالاتر ببریم اما الان هم پاسخگوی بخش درمان است. در زمینه مواد ضدعفونی‌کننده امروز گزارش رسید که عرضه در فروشگاه‌ها آغاز شده و بیشتر نیز خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آخرین خبر نشان از کاهش تدریجی و ملایم مراجعات سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها دارد، گفت: همزمان تعداد قربانیان نیز کاهشی تدریجی داشته است که نشان از تاثیر قرنطینه در خانه و مراقبت از بیماران است. در یکی از مهمترین بیمارستان‌های ما در تهران مراجعات برای بستری بیماران یک‌پنجم و درمان سرپایی نیز یک‌چهارم کاهش داشته است که خبر خوبی است. البته در استان‌ها این امر متفاوت است و در برخی از آنها هرچند سیر به صورت صعودی نیست اما روند ثابتی دارد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به عبور از وضعیت پیک شیوع کرونا در ایران، تاکید کرد: من تخصصی در زمینه مسائل پزشکی ندارم اما امیدوارم که از پیک بیماری عبور کرده باشیم؛ حداقل شواهد در مجموع نشان می‌دهد که ما از پیک عبور کرده‌ایم.

ربیعی با بیان اینکه ۶۶ آزمایشگاه دولتی و ۳۳ آزمایشگاه خصوصی برای تست کرونا در کشور وجود دارد، گفت: در میان افرادی که در ایران مورد حمله ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و جان خود را از دست داده‌اند، ۷۰ درصد سنی در حدود ۷۰ سال داشته و دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. در مورد کودکانی که گفته می‌شد مورد حمله کرونا قرار گرفته‌اند از میان پنج نفری که بحثشان مطرح شد، آنان مشکلات زمینه‌ای داشته‌اند پس این نگرانی در افراد ایجاد نشود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تاکنون در طرح غربالگری بیش از ۶۰ میلیون نفر شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر توصیه شده که در خانه بمانند و البته این تعداد کارشان پیگیری می‌شود و دائماً با آنان در تماس هستند. همچنین ۱۸ هزار نفر در این طرح به بیمارستان‌ها معرفی شدند و ۵۶۰۰ نفر هم پیدا شدند که باید بستری می‌شدند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ شاهدی درباره زمان دقیق پایان‌یافتن این شیوع وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال، می‌توانیم بگوییم که کنترل و محدودشدن آن در حال انجام است و با توجه به بنیه بهداشتی کشور می‌گوییم که در آینده اگر توصیه‌های بهداشتی رعایت شود حتی اگر کرونا هم وجود داشته باشد مرگ و میر خیلی کم خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه همچنان در دولت معتقد به سرمایه‌گذاری بر تولید کیت‌ها، داروها و بهبود تخت‌ها و آی‌سی‌یوها هستیم، گفت: هرجا لازم باشد واردات هم خواهیم کرد اما خدا را شکر می‌کنیم که کسی با این بیماری پشت در بیمارستان نمانده و از همه مهمتر تصمیم گرفته‌ایم که فقط به مقدار 10 درصد فرانشیز بیمه از بیماران دریافت شود و حتی این بحث هم در دولت مطرح شد که برخی نمی‌توانند همین مقدار را هم پرداخت کنند و قرار شد مددکارانی که در بیمارستان‌ها هستند به این افراد رسیدگی کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین درباره اتباع خارجی که در کشور ما هستند و وضع مالی خوبی ندارند هم قرار شد که اگر بیمار شدند به خاطر تعهد اخلاقی به مردم خودمان و تعهد انسانی و دینی و اخلاقی به این افراد، آنان را با هزینه دولت درمان کنیم.

وی افزود: قرار شد هرکس مبتلا به کرونا شود و این موضوع به اطلاع کادر درمانی کشور برسد حتماً ابتلای وی به اطلاع یکی از اعضای خانواده‌اش برسد، چراکه نمی‌توان شاهد سهل‌انگاری در این زمینه بود اما باید طردهای اجتماعی ناخواسته کنار گذاشته شود ولی افرادی که مبتلا شوند علاوه بر یکی از اعضای خانواده به مسئولان جایی که در آن کار می‌کند هم اطلاع داده می‌شود و در عین حال محرمانه بودن این اطلاعات هم مورد تأکید ماست.

ربیعی با بیان اینکه "ما در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید طبق پروتکل ضدکرونایی پیش برویم"، اظهار کرد: مردم باید تا زمانی که این بیماری پابرجاست از وسایل نقلیه عمومی طبق پروتکل‌ها استفاده کنند و در واقع نوعی از سبک زندگی تازه و منطبق با کرونا را پیش بگیرند. این در مورد آموزش و پرورش هم صدق می‌کند و اساساً مراودات ما را در آینده به صورت قطعی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان