arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

۱۲ فروردین ۱۳۵۸؛ هجوم کارکنان اخراجی به دفتر شهردار تهران و اجبار او به استعفا!

مهندس توسلی: «از حدود ظهر یکشنبه [۱۲ فروردین ۱۳۵۸] نیز تعداد کثیری از اعتراض‌کنندگان در شهرداری مرکز اجتماع و اقدام به تظاهرات کردند، من از نمایندگان آن‌ها خواهش کردم که در دفتر کارم با آن‌ها مذاکره کنم اما دقایقی بعد ناگهان اعتراض‌کنندگان به اتاق کارم ریختند و ضمن درخواست استعفای من، مانع انجام مذاکرات شدند، به همین جهت بنده هم استعفایم را از سمت شهرداری خطاب به وزیر کشور نوشتم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هجوم کارکنان اخراجی به دفتر شهردار تهران و اجبار او به استعفا!

سرویس تاریخ «انتخاب»: روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ گروهی از کارمندان و کارکنان اخراجی شهرداری تهران در دفتر کار شهردار، مهندس توسلی، حضور یافته و وی را وادار به استعفا کردند. روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین احمد صدر حاج‌سیدجوادی، وزیر وقت کشور، ضمن مخالفت با استعفای مهندس توسلی برای رسیدگی به جریان واقعه و مذاکره با تظاهرکنندگانی که در شهرداری مرکز اجتماع کرده بودند، در این محل حاضر شد.

صبح روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۵۸ مهندس توسلی، شهردار تهران، طی گفتگویی تلفنی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار اطلاعات که از او پرسید: «اخراج گروهی از کارمندان شهرداری تهران روی چه ضابطه و دلیلی صورت گرفته است؟» و «آیا اخراج ۲۳۰۰ نفر از کارمندان و کارکنان شهرداری در آینده نیز صحت دارد؟» گفت:

«علت کنار گذاشتن ۵۰ نفر از کارمندان این بود که بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌داد طی دوره قبل تعدادی از کارمندان شهرداری از سایر سازمان‌ها به عنوان خرید خدمت به این دستگاه انتقال یافته و نیز گروهی از رده سرهنگ به بالا تحت عنوان مشاور مصادری را در شهرداری اشغال کرده بودند که این افراد به ادارات خود انتقال یافته و یا از شهرداری اخراج شدند. از زمانی که احکام این افراد صادر شده است دسته‌های مختلفی از کارمندان شهرداری به این گمان که شهرداری قصد دارد ۲۰۰۰ نفر دیگر را نیز اخراج کند روزانه دست به اعتراضات گوناگون می‌زنند. از حدود ظهر یکشنبه نیز تعداد کثیری از اعتراض‌کنندگان در شهرداری مرکز اجتماع و اقدام به تظاهرات کردند، من از نمایندگان آن‌ها خواهش کردم که در دفتر کارم با آن‌ها مذاکره کنم اما دقایقی بعد ناگهان اعتراض‌کنندگان به اتاق کارم ریختند و ضمن درخواست استعفای من، مانع انجام مذاکرات شدند، به همین جهت بنده هم استعفایم را از سمت شهرداری خطاب به وزیر کشور نوشتم.»

شهردار تهران که با استعفای وی از سوی وزیر کشور مخالفت شده بود در پاسخ خبرنگار اطلاعات که پرسید «اگر اخراج تعدادی از کارمندان به علت زاید بودن آن‌ها صورت گرفته است پس چرا افراد جدیدی را به عنوان کارمند استخدام کرده‌اید؟» گفت:

«شهرداری برای این‌که بتواند بیش از پیش به مردم خدمت کند باید از افرادی در کادر مدیریت استفاده کند که عشق خدمت به مردم در آن‌ها وجود داشته باشد و در جهت منافع مردم و انقلاب گام بردارند، البته مسلم است که در وهله اول از افراد صالحی که از داخل شهرداری مشغول به کارند و نیروهای جوان و فعالی را تشکیل می‌دهند استفاده خواهد شد.»

بر اساس گزارش خبرنگار اطلاعات، مورخ سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۵۸،  صبح همین روز صدها نفر از کارمندان و کارگران شهرداری با اخراج کارمندان و کارکنان شهرداری و استخدام افراد جدید به جای آن‌ها اعتراض کردند. در این اجتماع که نزدیک به دو هزار تن از کارکنان نواحی دوازده‌گانه تهران حضور داشتند قطعنامه کارکنان شهرداری به وسیله بلندگوی یک دستگاه اتومبیل راهنمایی و رانندگی قرائت شد. در این قطعنامه کارکنان شهرداری تهران ضمن محکوم کردن اخراج عده‌ای از کارکنان شهرداری خواستار رسیدگی کامل به پرونده کارکنان مشکوک در دادگاه‌های اسلامی، تشکیل شورای هماهنگی کارمند، پاک‌سازی شهرداری از عناصر ضدمردمی و انتخاب مدیران واجد شرایط از میان کارکنان شهرداری شده‌اند. این کارکنان مهلتی ۱۵ روزه برای تجدید نظر در تصمیمات شهرداری تعیین نموده‌اند.

 

اطلاعایه وزیر کشور

در پی اجتماعی که صبح سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۵۸ از سوی گروه‌هایی از کارکنان شهرداری تهران به عنوان اعتراض به اقدامات محمد توسلی، شهردار تهران، در برابر ساختمان شهرداری تشکیل شد احمد صدر حاج‌سیدجوادی، وزیر کشور، در شهرداری حضور یافت، و به منظور بررسی این مسئله با چند تن از نمایندگان و کارکنان شهرداری و شهردار پایتخت تهران به گفتگو نشست. همچنین صبح این روز اطلاعیه‌ای به شرح زیر از دفتر وزیر کشور منتشر شد:

«جناب آقای محمد توسلی شهردار تهران!

به قرار اطلاع حاصله عده‌ای از عناصر ضدانقلاب روز یکشنه ۱۲ر۱ر۵۸ با ایجاد اغتشاش موجب اختلال در گردش امور شده‌اند. شک نیست که اقدامات انقلابی برای اصلاح وضع ادارات و موسسات عده‌ای بیکار و مفسده‌جو را به جنجال و تکاپوی مذبوحانه وادار می‌سازند ضمن تایید قاطعانه شخص جنابعالی و اقدامات قبلی و ابلاغ‌هایی که تاکنون صادر نموده‌اید عمل ضدانقلابی آن عده اخلال‌گر را شدیدا محکوم می‌نماییم و محرکین آن‌ها تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. احمد صدر حاج‌سیدجوادی وزیر کشور.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
1
توسلی عضو نهضت آزادی وشخصی ماجراجوبود که درصحنه های دیگر هم نقش تحریک کننده وگاه خلاف مصلحت انقلاب را ازاو شاهد بودم .
نظرات بینندگان