arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۸۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

اختصاص کارت های اعتباری ۱ و ۲ میلیون تومانی برای افراد فاقد درآمد + دستورالعمل

کارت‌های اعتباری در طرح خرید اعتباری اضطراری، ناشی از شیوع کرونا، براساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رییس جمهور، به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دستفروشان و کارگران فصلی تا سقف ۴ میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بانک‌های عامل همان بانک واریز کننده یارانه افراد بوده و موظفند ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار یک میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و 2 میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت منظور کنند.

بازپرداخت طی ۲۷ ماه که ۳ ماه آن تنفس است صورت می گیرد و هشت درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

مشمولین نیازی به مراجعه به بانک‌ها نداشته و بانکها با اخذ تعهد الکترونیک می توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر کنند.

دارا بودن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود.

متن مصوبه هیئت وزیران به این شرح است:

هیئت وزیران در جلسه ۲۸/۱۲/ ۱۳۸۸ به پیشنهاد شماره ۲۴۳۰۸۳ مورخ ۱۹ / ۱۲ / ۱۳۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناء دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا را تصویب کرد.

دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا

ماده ۱- اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و کرایه‌های بین شهری، دستفروشان و کارگران فصلی روزمزد تاسقف چهار میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول برخورداری از مزایای طرح خرید اعتباری اضطراری می‌باشند و شاغلین دارای درآمد ثابت از قبیل کارکنان دولت، مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی و همچنین مستمری بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی مشمول این طرح نیستند

ماده ۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است اقشار مشمول این تصویب‌نامه را از طریق ثبت نام با پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی و جهت واریز مبلغ خرید اعتباری به بانک‌های عامل معرفی نماید.

تبصره- کلیه بانک‌هایی که یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی را ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌نمایند به عنوان بانک‌های عامل این طرح می‌باشند

ماده ۳- بانک‌های عامل موظفند ظرف (۴۸) ساعت پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خانوارهای یک نفره ده میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰) ریال و برای س ایر خانوارها مبلغ بیست میلیون (۲۰۰۰۰۰۰۰) ریال اعتبار خرید را براساس دستورالعملی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد، منظور نماینده

تبصره- بازپرداخت اقساط طی (۲۷) ماه (سه ماه دوره تنفس و (۲۴) قسط متوالی ماهانه) با نرخ سود دوازده درصد (۱۲) خواهد بود. گیرندگان اعتبار چهار درصد از این نرخ را پرداخت خواهند کرد و هشت درصد مابقی به بانک‌های عامل پس از دوره تنفس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت می‌شود.

ماده ۴- با توجه به محدودیت زمانی و شرایط محیطی جامعه به واسطه شیوع بیماری کرونا عدم امکان مراجعه متقاضیان به شعب بانک‌ها واریز وجه اعتبار خرید اضطراری از محل سرفصل حساب بدهکاران هر بانک انجام می‌پذیرد.

ماده ۵- این اعتبار به صورت نقد یا برای خرید کالاها از جمله کالاهای اساسی در مراکز خدماتی و فروشگاه‌های سراسر کشور معتبر است ماده ۶- بانک عامل می‌تواند با اخذ تعهد الکترونیکی از منقانی، اقساط را از محل حساب یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی کسر نماید.

تبصره - مشمولین این طرح معاف از محدودیت‌های عدم وجود چک برگشتی و بدهی معوق نزد شبکه بانکی می‌باشند

ماده ۷- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است به نحوی عمل نماید که در دوره بازپرداخت اقساط، خانوارهای دریافت کننده این تسهیلات مجاز به تغییر بانک عامل خودشان نباشند.

ماده ۸- در صورت هرگونه قطعی یارانه خانوار، مانده اصلی و بود مقرر در تبصره ماده (۲) در تعهد دولت بوده و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است آن را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

ماده ۹- در اجرای این تصویب نامه استان‌ها و شهرهایی که بیشتر در معرض شیوع بیماری کرونا بوده اند، در اولویت قرار دارند.

ماده ۱۰- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است جهت اجرای این تصویب نامه نسبت به ایجاد هماهنگی بانک‌های عامل و تسهیل امور آنها اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت نماید.

ماده ۱۱- بانک ملی ایران به عنوان مسئولیت اجتماعی، موظف به ایجاد، راه اندازی و راهبری سامانه اعتباری رفاه ایرانیان براساس چارچوب معماری و نیازمندی‌های ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد. کلیه بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای این تصویب نامه می‌باشند.

ماده ۱۲- بانک‌های عامل مکلفند منابع مورد نیاز جهت اجرای این تصویب نامه را تأمین کنند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز هماهنگی لازم برای تأمین منابع را خواهد کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
10
آخه فاقد درآمد چطوری باید پس بده؟اون هم با ۱۲ درصد سود.
اگر می خواد بلا از مملکت ما ریشه کن بشه بهتره ربا رو حذف کنید نه اینکه تو این اوضاع و احوال دنبال ۱۲ درصد اون هم از افراد فاقد درآمد! باشیم.
کمی تفکر...
کمی خجالت...
و کمی افسوس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
درسته مبلغ کمیه متاسفانه و کاش به صورت وام نبود اما دقت کنید ک نوشته 8 درصد از این 12 درصد سود رو دولت میده یعنی سود این وام 4 درصده.
احسان رئیسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
4
چون من نمایند صاحب کاردرساختمان هستن وهرهفته دست مزدکارگرن ازطریق صاحب کاربه حسابم واریز وبندبرای کارگران واریزمکنم رسید برای صاحب ارسال میکنم به همین خاطریارانه معیشتی به اینجانب تعلق نگرفته بندکارگرفصلی میباشم لطفا پی گیری نمائید تشکر
تدبیر و...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
3
یکنفره یک ملیون و مابقی مثلاً پنج نفره دوميليون؟! ایکاش به تعداد نفرات عادلانه میدادید. نفری یک ملیون مثلاً پنج نفره پنج ملیون و اگه بدون سود و قرض الحسنه بود خیلی بهتر بود چون رضایت خدا خیلی مهمتر هستش
نظرات بینندگان