arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

تلاش ترامپ برای افزایش قیمت نفت

خبرگزاری واس عربستان عصر پنجشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی شرایط بازار نفت را بررسی کردند. ترامپ در این باره گفت: با ولیعهد عربستان گفت وگو کرده و ابراز امیدواری کرده‌ام که ریاض و مسکو تولیدات نفت خود را کاهش دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری واس عربستان عصر پنجشنبه گزارش داد که "محمد بن سلمان" و "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی شرایط بازار نفت را بررسی کردند.

به گزارش واس، ترامپ در این باره گفت: با ولیعهد عربستان که پیشتر با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه صحبت کرده بود، گفت وگو کرده وابراز امیدواری کرده‌ام که ریاض و مسکو تولیدات نفت خود را کاهش دهند.

پیرو این تماس، ترامپ وی در پیامی در توئیتر نوشت:«با دوستم محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی صحبت کردم. وی نیز با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرده بود و من امیدوارم و انتظار دارم که آنها تولید خود را حدودا ۱۰ میلیون بشکه نفت کتهش دهند و ممکن است که بیشتر کاهش دهند. اگر این اتفاق بیفتد برای صنعت نفت و گاز ما عالی خواهد بود.» 

ترامپ در پیام توئیتری دیگر نیز گفت ممکن است که کاهش تولید به ۱۵ میلیون بشکه برسد که برای همه بسیار عالی خواهد بود.

پس از این پیام‌های توئیتری ترامپ، کاخ کرملین روسیه هرگونه تماس میان پوتین و محمد بن سلمان را تکذیب کرد.

درخواست ترامپ از بن سلمان پس از آن روی می‌دهد که شرکت نفتی آرامکو عربستان روز پنجشنبه با وجود تقاضای کم در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که صادرات خود را به طور بی‌سابقه‌ای افزوده و در یک روز به ۱۸ میلیون و 800 هزار بشکه رسانده است.

«دن سالیون» سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز روز پنجشنبه به عربستان هشدار داد که چنانچه نقشی سازنده در بازار نفت خام ایفا نکند، پیش‌نویس طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تهیه خواهد کرد.

وی تاکید کرد که چنانچه عربستان تحرکی در این زمینه نداشته باشد، روابط راهبردی واشنگتن و ریاض دستخوش تغییر خواهد شد.

روز سه شنبه این هفته نیز «تد کروز» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس گفت که وی به همراه شماری از سناتورهای دیگر به سفیر عربستان در مورد بازی با قیمت نفت هشدار داده‌اند.

کروز به شبکه سی ان بی‌سی گفت: وی و هشت سناتور حزب جمهوریخواه به تازگی در یک کنفرانس با سفیر عربستان از وی خواسته‌اند تا هرچه زودتر جنگ قیمت نفت با روسیه را پایان دهد زیرا این اقدامات امنیت شغلی تولید کنندگان آمریکایی را تهدید می‌کند.

قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و کاهش قیمت‌ها توسط عربستان، بزرگ‌ترین سقوط قیمت را در نزدیک به ۳۰ سال گذشته تجربه کرد.

بنابر ارزیابی متخصصان، حتی در صورت پایان یافتن جنگ قیمت بین عربستان و روسیه باز هم بهای نفت به دلیل شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی افزایش نخواهد یافت و جهان شاهد کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای نفت خام خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان