arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

شوک ترامپ و عربستان به بازار نفت / رشد ۳۰ درصدی قیمت طلای سیاه

قیمت جهانی نفت، روز پنج‌شنبه و در پی ابراز امیدواری دونالد ترامپ نسبت به کاهش عرضه جهانی و دعوت عربستان از کشورهای تولید کننده خارج از اوپک برای برگزاری جلسه اضطراری، بار دیگر به بالای ۳۰ دلار صعود کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، به نقل از یورونیوز، رشد عرضه نفت در پی آغاز جنگ قیمت میان روسیه و عربستان همزمان با افت تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع شتابان ویروس کرونا در سراسر جهان، موجب شده بود تا قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از حدود ۶۹ دلار طی معاملات ۶ ژانویه به ۲۴ دلار در جریان معاملات روز چهارشنبه سقوط کند.

در چنین شرایطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از افزایش احتمال توافق با روسیه و عربستان به منظور کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خبر داد.

تنها ۱۸ دقیقه بعد، عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک(سازمان کشورهای صادرکننده نفت) از کشورهای همسو با روسیه در چارچوب گروه اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت جهان دعوت کرد تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری به يك راه حل عادلانه به منظور ايجاد ثبات در بازار دستيابند.

در پی انتشار این دو خبر، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال با ۳۲.۵۴ درصد افزایش به ۳۲ دلار و ۷۹ سنت رسید. البته شوک اولیه خبرها در ادامه معاملات روز پنج‌شنبه بازار نفت قدری تعدیل شد؛ به طوری که قیمت نفت برنت به محدوده ۲۹ دلاری بازگشت.

تحلیل‌گران بازار نفت، بدبینی سرمایه‌گذاران به حصول توافق میان عربستان و روسیه و نیز انتشار پیش‌بینی شركت ترافيگورا، معامله‌گر بزرگ نفت، را مبنی بر افت ۳۵ میلیون بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت در جهان، علت پایداری کوتاه‌مدت شوک ترامپ و عربستان به بازار ارزیابی کردند.

نظرات بینندگان