arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹

بایدن هم به جمع مخالفان تحریم ایران پیوست

جو بایدن، معاون اول باراک اوباما با صدور بیانیه ای، افزود: در زمان بحران جهانی، آمریکا باید رهبری کند. ما باید نخستین کسی باشیم که به افرادی که آسیب می‌بینند یا در معرض خطر هستند، کمک کنیم. بایدن با تاکید بر اینکه «ایران در تلاش است تا یکی از کشنده‌ترین شیوع کووید-۱۹ در جهان را مهار کند»، اظهار کرد: در یک بحران بهداشت جهانی، منطقی نیست که با جلوگیری از دسترسی به کمک‌های پزشکی مورد نیاز، عدم موفقیت ایران در پاسخ به این ویروس را با ظلم همراه کنید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جو بایدن روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای، افزود: در زمان بحران جهانی، آمریکا باید رهبری کند. ما باید نخستین کسی باشیم که به افرادی که آسیب می‌بینند یا در معرض خطر هستند، کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما این‌طوری هستیم و همیشه بوده‌ایم. در بحبوحه این بیماری همه‌گیر کشنده که هیچ مرز و مرزی نمی‌شناسد، ایالات متحده باید اقدامات لازم را برای امدادرسانی که می‌توانیم به این کشورهایی همچون ایران که ضربه سختی از ویروس خورده‌اند ارائه دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرد: ما باید این کار را انجام دهیم حتی اگر اولویت نخست ما سلامتی مردم آمریکا باشد.

بایدن با تاکید بر اینکه «ایران در تلاش است تا یکی از کشنده‌ترین شیوع کووید-۱۹ در جهان را مهار کند»، اظهار کرد: در یک بحران بهداشت جهانی، منطقی نیست که با جلوگیری از دسترسی به کمک‌های پزشکی مورد نیاز، عدم موفقیت ایران در پاسخ به این ویروس را با ظلم همراه کنید. هر چه اختلافات ما با دولت ایران عمیق باشد، باید از مردم ایران حمایت کنیم.

وی البته مقامات ایران را به پنهان کردن حقیقت و اقدام تحریک‌آمیز در منطقه متهم کرد و افزود: به اندازه کافی بد است که دولت ترامپ توافق هسته‌ای ایران را به نفع استراتژی "فشار حداکثری" رها کرد در حالیکه به طرز بدی آتش آن برگشته و ایران را به رفتارهای تهاجمی‌تر و از سرگیری برنامه هسته‌ای ترغیب کرد.

داوطلب دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: در حال حاضر برای امور بشردوستانه در تحریم استثنا وجود دارد اما در عمل، بیشتر دولت‌ها و سازمان‌ها نگران تحریم‌های آمریکا هستند.

بایدن خاطرنشان کرد: در نتیجه، تحریم‌های ما دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی و تجهیزات مورد نیاز را محدود می‌کند. دولت ترامپ باید اقدامات فوری برای رسیدگی به این مشکل و کانال‌های ساده برای بانکداری و کمک‌های بهداشت عمومی از کشورهای دیگر در پاسخ به وضعیت اضطراری برای بهداشت در ایران اتخاذ کند.

وی گام‌هایی که آمریکا باید بردارد را به این شرح توصیف کرد: صدور مجوزهای گسترده به شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی؛ ایجاد کانال اختصاصی برای بانک‌های بین المللی، شرکت‌های حمل و نقل، بیمه گذاران و سایر شرکت‌های خدماتی برای کمک به ایرانیان در دسترسی به درمان‌های پزشکی نجات بخش.

معاون اول باراک اوباما ادامه داد: دستورالعمل تحریم‌های جدید برای این گروه‌ها و سازمان‌های بین المللی صادر کند تا روشن شود آنها چگونه می‌توانند بدون ترس از مجازات، فوری و به طور مستقیم و قانونی به تراژدی ایران پاسخ دهند.

بایدن خاطرنشان کرد: همچنین برای نهادهایی که پیش از این برای کمک به ایران اقدام کرده‌اند، باید امان‌نامه‌هایی صادر کنند تا اطمینان داده شود در صورت مشارکت در تجارت بشردوستانه با ایران برای پشتیبانی از پاسخ به کووید-۱۹، در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار نمی‌گیرند.

وی اظهار کرد: دولت همچنین باید اقدامات مشابهی را در نظر بگیرد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های ایالات متحده، کمک‌های پزشکی را به نجات سایر کشورهایی که به دلیل ویروس آسیب دیده‌اند، ممانعت نمی کنند.

رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یادآور شد: پیشنهاد دولت برای کمک به ایران کافی نیست، اگر از اقدامات مشخصی برای اطمینان بخشی از اینکه آمریکا به دنبال تشدید بحران بشردوستانه فزاینده نیست، پشتیبانی نکند.

بایدن در عین حال همان شرط نخست دولت ترامپ برای کمک به ایران را مطرح کرد و گفت: هر چند که اختلاف نظرهای بسیاری با دولت ایران وجود دارد اما این کار درست و انسانی باید انجام شود و ایران همچنین باید ژست بشردوستانه‌ای بگیرد و به شهروندان بازداشت شده آمریکایی اجازه دهد به خانه بازگردند.

وی افزود: برای متوقف کردن موثر این بیماری همه‌گیر، هر کشوری باید همکاری کند. ما باید شیوع کووید-۱۹ را در هر کجا که اتفاق بیفتد مورد رسیدگی قرار دهیم زیرا تا زمانی که این ویروس در هر نقطه از جهان شیوع دارد، برای سلامتی همه خطرناک است.

داوطلب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: محدود کردن مصنوعی جریان کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای دستیابی به یک نکته سیاسی، نه تنها به دولت ایران اجازه می‌دهد تا مسئولیت واکنش سهل‌انگارانه خود را منحرف سازد بلکه تهدید این ویروس را که هم اکنون و هم در آینده برای مردم آمریکا ایجاد می‌کند، افزایش دهد.

پیش از بایدن، ۴۰ سناتور و عضو مجلس نمایندگان در ۲ نامه جداگانه به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت مشهور شده است، خواستار برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران شده‌اند.

نزدیک به یکهزار نفر از دانشگاهیان و فعالان سیاسی سراسر جهان هم در طومارهایی به اقدام یکجانبه آمریکا انتقاد کردند و لغو تحریم‌های ضد ایرانی را ضروری دانسته‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان