arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۰۸۰
تعداد نظرات: ۲۴۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

وقتی یک خبرگزاری دولتی در ترکیه نگران واژه «تُرکتازی» در ایران می‌شود! / پاسخی به فتنه‌‌‌انگیزی خبرگزاری آناتولی ترکیه

کنش‌گری مسئولانه و ایران‌گرایانۀ آذری‌ها، حتی باعث تعجب خود پان‌ترکیست‌ها نیز می‌شُد؛ تا جائیکه در یک جریدۀ پان‌ترکیستی اذعان شد: «تصور نمی‌کردیم در تبریز که دومین شهر تُرک بعد از استانبول است (!)، از زبان یک نفر تُرک در زبان اجنبی فارسی برای ما پاسخ نوشته شود!».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پاسخی به فتنه‌‌‌انگیزی خبرگزاری آناتولی ترکیه

رضا کدخدازاده: خبرگزاری رسمی و نیمه‌دولتی «آناتولی» ترکیه (49درصد سهام این خبرگزاری متعلق به دولت ترکیه است) در روز 13 فروردین 1399، طی خبری با عنوان «استفاده خبرگزاری‌های ایران از کلمات نژادپرستانه در اخبار کرونا» نوشت: «دو خبرگزاری‌ «ایرنا» به‌عنوان رسانه رسمی دولت ایران و «فارس» وابسته به سپاه پاسداران طی روزهای اخیر در اقدامی عجیب برای توصیف ویروس کرونا از واژه نژادپرستانه «تُرکتازی» استفاده کردند. استفاده از این واژه توسط رسانه‌های «جمهوری اسلامی» طی سال‌های اخیر همواره با اعتراض شهروندان تُرک ایران به عنوان بخش بزرگی از جمعیت این کشور مواجه شده است.»

ابتدا باید گفت که مطلب فوق را نمی‌توان خبر دانست، چراکه از نظر فنّی فاقد عناصر خبری است؛ و نه می‌توان عنوان «یادداشت» یا «مقاله» به آن اطلاق کرد، چراکه واجد شرایط یادداشت و مقاله هم نیست. از طرفی می‌توان گفت اینکه باسابقه‌ترین خبرگزاری ترکیه (تاسیس 1920)، پس از یکصد سال فعالیت، هنوز شرایط و ویژگی‌های فنی یک خبر، یادداشت و مقاله را نداند، تقریباً غیرممکن است. حال این سوال پیش می‌آید پس چه دلیلی دارد که این خبرگزاری تُرک اقدام به نشر چنین مطلبی در پایگاه خود می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال باید هم اصل موضوع -واژۀ «تُرکتازی»- و هم ریشه‌های تاریخی این‌گونه فتنه‌انگیزی‌ها از سوی رسانه‌های ترکیه و پاسخی که ایرانیان، خاصّه آذری‌ها به آنها داده‌اند، مورد واکاوی قرار بگیرد.

واکاوی مختصری در مورد واژۀ «تُرکتازی» در ایران

برای کسانی که آشنایی اندکی با ادبیات ایران -چه کلاسیک و چه معاصر- داشته باشند، اطلاق نژادپرستانه بودن به واژۀ «تُرکتازی» به لطیفه‌ای سخیف و بی‌مزه می‌مانَد! چه آنکه استفاده از این واژه در معنای «تاخت آوردن» و «غارتگری کردن» قدمتی به درازای تاریخ ادبیات ایران از فردوسی بزرگ تا ملک‌الشعرای بهار دارد. جالب‌تر اینکه استفاده از این واژه در همین معنا در اشعار شاعران اهل آذربایجان -از خاقانی و نظامی گرفته تا استاد شهریار و پروین اعتصامی- به کرات به چشم می‌خورَد. منتهای مراتب، در آن دوران خبری از ایدئولوژی نژادپرستانۀ «پان‌ترکیسم» نبود که این شاعران، به خاطر استفاده از واژۀ تُرکتازی انگ نژادپرستی بخورند!

نظامی: کس از بیم شه ترکتازی نکرد / بدان لعبتان دست یازی نکرد

خاقانی: ز زلفت بس نبود این ترکتازی / که هندوی دگر را برکشیدی

پروین اعتصمامی: ز ترکتازی تو، مانده بیوه‌زن ناهار / ز حیله‌سازی تو، گشته مطبخی نالان

شهریار: فلک یک چند ایران را اسیر ترک و تازی کرد / در ایران خوان یغما دید و تازی ترکتازی کرد

این تنها چند نمونه از استفادۀ شعرای اهل آذربایجان از واژۀ «تُرکتازی» است و موارد مشابه دیگری -در نظم و نثر- در ادبیات ایران به کرات یافت می‌شود. اینکه یک رسانۀ ترکیه‌ای انتظار دارد ایرانیان به خاطر نوع ایدئولوژی محبوب آنها به ادبیات‌شان پُشت کنند، شاید به این خاطر است که آنها چند دهۀ پیش، با ابداع خط و زبان جدیدی برای خود -که «جفری لوئیس»، زبان‌شناس مشهور غربی، از آن با عنوان «کامیابی فاجعه‌آمیز» یاد کرده است- موجب گسست ارتباط نسل‌های جدید با ادبیات کهن خود شدند؛ که اگر چنین گسستی انجام نمی‌شد، نویسندگان آناتولی نیز امروز می‌توانستند به راحتی به متون کهن خود رجوع کنند و مشاهده کنند که واژه‌ای که امروزه آنها سنگ قداستش را بر سینه می‌زنند به قول یک خاورشناس مشهور «تا آستانۀ قرن بیستم یک اصطلاح توهین‌آمیز بود».

البته که این گسست فرهنگی و «ابداع سنت»، به خودِ آنها و شهروندان‌شان مربوط است، اما جایی که آنها بخواهند با استفاده از ایدئولوژیِ دگرستیزانۀ خود، در کشور ایران نیز -که مردمانش بیش از هزار سال پیوستگی ادبی، زبانی، فرهنگی و تاریخی با یکدیگر دارند- فتنه‌انگیزی کنند، باید با پاسخ دندان‌شکنی مواجه شوند. پاسخی که به آنها یادآوری کند ایران را با کشور خود اشتباه نگیرند که کاربست ایدئولوژیِ نژادی‌شان سبب شده هویت قومیِ بخش قابل توجهی از شهروندان آن نادیده گرفته شود و از اصطلاح موهن «تُرک‌های کوه‌نشین» برای شهروندان کُرد خود استفاده کند!

سرچشمۀ ایدئولوژی خبرگزاری آناتولی

در بررسی آبشخور ایدئولوژی خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابتدا باید به این نکتۀ قابل تامل اشاره کرد که یکی از موسسان اصلی این خبرگزاری، «خالده ادیب آدیوار» از اعضای اولیۀ سازمان زیرزمینی «ترک اُجاقی» (کانون تُرک) است. این سازمان، اولین تشکل رسمی برای ترویج ایدئولوژی «پان‌ترکیسم»ِ ساخته‌شده توسط یهودیانی همچون «آرمینوس وامبری» بود و در اساسنامه‌اش ذکر شده بود از اهداف اصلی ترک‌اُجاقی «کار برای آموزش ملی مردم تُرک و افزایش سطح روشنفکری اجتماعی و اقتصادی آنها برای به کمال رساندن نژاد و زبان ترکی» است. خالده ادیب کسی بود که توانست قطعنامه‌ای را در این سازمان به تصویب برساند که عضویت زنان در آن را مجاز کند.

وی از کسانی بود که آثار او از قبیل شعر و داستان و ترجمه و ... از جمله داستان مشهور «توران نوین»، الهام‌بخش پان‌ترکیست‌ها بود. قابل تامل‌ترین نکته در مورد خالده ادیب این است که در سال 1920 در گردهمایی بزرگ ترک‌اُجاقی به صراحت اعلام کرد «استقلال آذربایجان نخستین گام در برنامۀ پان‌ترکیسم ما باید باشد». وی در اواخر همین سال به همراه تعدادی دیگر از خبرنگارانِ دارای گرایش فکری پان‌ترکیستی، اقدام به تاسیس یک خبرگزای کردند که ادیب نام «آناتولی» را برای آن برگزید. پس با این تفاسیر اینکه یک خبرگزاری تاسیس‌شده توسط پان‌ترکیست‌ها، با تمرکز بر زبان امروزینِ مردم آذربایجان اقدام به فتنه‌انگیزی در ایران کند، خیلی امر غیرقابل پیش‌بینی‌‌ای نباید باشد!

ریشه‌های تاریخی فتنه‌انگیزی رسانه‌های تُرک و واکنش ایرانیان به آن‌ها

این اولین بار نیست که یک رسانه در ترکیه، با محوریت قرار دادن زبان تُرکی در ایران، فتنه‌انگیزی قومی و زبانی را ابزاری برای پیشبرد ایدئولوژی فاشیستی و ضد ملّی پان‌ترکیسم در ایران می‌کند. نخستین بار در سال 1302 سخنانی از شخصی به نام «روشنی بیگ» در محافل مطبوعاتی ترکیه منتشر شد مبنی بر اینکه اکثریت نفوس ایران را تُرک‌ها تشکیل می‌دهند که فارس‌ها آنها را استثمار کرده‌اند! در پاسخ به این یاوه‌گویی‌ها، فعالان مطبوعاتی ایرانی، خاصّه اهالی آذربایجان وارد کارزار شدند و چنان پاسخ‌هایی به او دادند که سفارت ترکیه در ایران در ابتدا از مقامات ایرانی عذرخواهی کرد و در ادامه با تندتر شدن مجادله، خواستار عذرخواهی طرف ایرانی نیز شد.

اولین پاسخ را فردی به نام «علی صادقی تبریزی» در «روزنامۀ میهن» داد که در آن، به باطل بودنِ بحث «تُرک و فارس» در ایران اشاره کرده بود. صادقی در این مقاله می‌نویسد: «این بنده تبریزی هستم ولی تُرک نیستم. همان اندازه که به تبریزی بودن خود مفتخرم، به همان اندازه به کسانی که من را منتسب به تُرک بخوانند، اعتراض دارم... بنابر این آقایان تُرک [ترکیه‌ای] لازم است به وجود یک ملت ترک در ایران قائل نگردیده و در موقع تعداد نمودن تُرک‌های دنیا ایرانیان [آذری] را جزو تُرک‌ها به حساب نیاورند».

در سال 1303 مقاله‌ای با عنوان «یتیم قاردشلریمیز» (برادران یتیم ما) در یکی از نشریات ترکیه منتشر شد که در آن با تاکید بر آموزه‌های پان‌ترکیستی و الحاق‌گرایانه، به اهالی آذربایجان رهنمودی صادر شده بود که «ای تُرکِ اسیر فارس! آغوش برادران حقیقی‌ات برای پذیرفتن تو باز خواهد ماند. تو هم وظیفۀ خودت را فراموش مکن!». در واقع نویسندۀ این مقاله، اهالی آذربایجان ایران را رسماً به تجزیه‌طلبی و الحاق به ترکیه تحریک می‌کند و فتنه‌انگیزی را به حد اعلای خود می‌رساند اما این بار نیز نویسندگانی از اهالی آذربایجان به پا می‌خیزند و جواب درخوری به این «تُرکتازی» می‌دهند.

«صادق رضازاده شفق» تبریزی طی مقاله‌ای مستدل، به نویسندگان تُرک یادآور می‌شود که «وحدت و یگانگی ایرانیان استوارتر از آن است که با تبلیغاتی  از این دست زیر سوال برود». شفق در این مقاله خطاب به نویسندۀ پانترکیست روزنامۀ «وطن» منتشره در استانبول می‌نویسد: «عبارات فارس را استعمال می‌کنید و می‌خواهید با این ترتیب بین ما اهالی آذربایجان و سایر ایالات ایران تولید اختلاف نمایید. ولی اشتباه می‌کنید. موضوع بحث امروز ما وطن ایرانِ مشترک است. ... در میان اقسام مختلفۀ اهالی آن مثلاً آن‌طوری که بین آذربایجانی و کرمانی هست، وحدت و اشتراک سجیه و آثار تاریخی موجود است. چنان‌چه کیخسرو، زردشت، فردوسی، نوروز، مذهب شیعه، تصوف و غیره در پیش یک آذربایجانی چه مزیت و اهمیتی داشته باشد، برای یک نفر کرمانی هم دارای همان مزیت و اهمیت است. در نزد ما یک حکومت مخصوص و متمایز فارس وجود ندارد. ... آذربایجان ایرانی است. روح، فلسفه و تصوف که مخصوص روح ایران و به روح تُرک بیگانه می‌باشد، در آذربایجان به وضع آشکاری ظاهر است. ... تاریخ و حقیقت با صدای بلند فریاد خواهد کرد: آذربایجان ایرانی بوده، ایرانی هست و ایرانی خواهد بود».

«تقی ارانی» دیگر نویسندۀ آذری و ترکی‌زبان اهل تبریز است که طی مقاله‌ای با عنوان «آذربایجان یا یک مسالۀ حیاتی و مماتی ایران» پاسخ تند و تیزی به یاوه‌گویی‌های پان‌ترکیستی جراید استانبول می‌دهد و یادآور می‌شود که «ایراندوستی در قلب پاک یک آذربایجانی با شیر اندرون شده با جان به در شود!» وی در این مقاله با اشاره به اینکه «حساب آذری‌های ایران از ترک‌های عثمانی جداست» می‌نویسد: «آذربایجانی‌ها حتی اگر زبان فارسی را هم ندانند، مانند طفلی که زبان مادر خود را ندانسته ولی علاقۀ روحی به او دارد، خودشان را نثار خاک پاک مادر عزیز خود یعنی ایران خواهند ساخت». ارانی در پاسخ به فتنه‌انگیزی پان‌ترکیست‌های ترکیه در ایران، به همین موارد بسنده نمی‌کند و با موضعی نسبتاً تند و بی‌پرده می‌نویسد: «گویا نمی‌دانند که یک نفر آذربایجانی، تُرک‌شدن را برای خود ننگ می‌داند!».

مقابله با فتنه‌انگیزی رسانه‌های مجریِ ایدئولوژی پان‌ترکیسم در ایران؛ همچنان بر دوش اهل قلم، خاصّه آذری‌ها!

موارد فوق به عنوان مشتی نمونۀ خروار از واکنش ایرانیان، خاصه آذری‌ها، به فتنه‌انگیزی رسانه‌های تُرک در ایران است. در واقع «علی صادقی تبریزی»، «صادق رضازاده شفق»، «تقی ارانی» و سایر فعالان فرهنگی اهل آذربایجان، طی مقالات روشنگرایانۀ خود، به اصطلاح آب پاکی را روی دست تُرک‌ها می‌ریزند و جای هیچ حرف و حدیثی را برای آنها باقی نمی‌گذارند. اهمیت این کنش اهل قلم وطن‌خواه ایران، زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم شوربختانه دولت وقت ایران در اغلب مواقع در برخورد با فتنه‌انگیزی‌های رسانه‌های تُرک، بسیار منفعلانه عمل می‌کرد. به همین خاطر، آذری‌ها به سببِ نزدیکی جغرافیایی به ترکیه، احساس خطر بیشتری نسبت به این فتنه‌انگیزی‌ها می‌کردند و در واکنش به آن پیشگام سایر ایرانیان بودند.

جالب است که کنش‌گری مسئولانه و ایران‌گرایانۀ آذری‌ها، حتی باعث تعجب خود پان‌ترکیست‌ها نیز می‌شُد؛ تا جائیکه در یک جریدۀ پان‌ترکیستی اذعان شد: «تصور نمی‌کردیم در تبریز که دومین شهر تُرک بعد از استانبول است (!)، از زبان یک نفر تُرک در زبان اجنبی فارسی برای ما پاسخ نوشته شود!».

با وجود گذشت حدود یک قرن از آن روزها، هنوز هم جواب فتنه‌انگیزی پان‌ترکیستی رسانه‌های ترکیه‌ای را بیشتر، اهالی آذربایجان می‌دهند و شوربختانه دولت و رسانه‌های مرکز با انفعال تمام با موضوع برخورد می‌کنند. تا جائیکه در پی درج مطلب اعتراض‌آمیز خبرگزاری آناتولی نسبت به استفاده از واژۀ «تُرکتازی»، خبرگزاری فارس خبر مزبور با عنوان «تُرکتازی کرونا در جهان» را حذف کرد و خبرگزاری ایرنا نیز در خبرش با عنوان «نیاز بیشتر به رسانه در روزهای تُرکتازی کرونا»، واژۀ تُرکتازی را به «یکه‌تازی» تغییر داد! این نشان می‌دهد که وظیفۀ پاسداری از هویت ملی و ایرانیت در مقابل تُرکتازی جریان‌های نژادگرای برخی از کشورهای همسایه، همچنان بر روی دوش اهل قلم و فعالان فرهنگی ایران‌گرا، خاصه کنش‌گران وطن‌خواه اهل آذربایجان است.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴۴
در انتظار بررسی: ۲۰۴
غیر قابل انتشار: ۱۲۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
104
191
باسلام
به عنوان یک تبریزی و ترک خاطرنشان می کنم که در تمام دنیا ادبیات و اصطلاحاتی را که دارای بار نژادپرستانه یا جنسیتی باشد را از ادبیات و گفتار حذف یا اصلاح می کنند
از اینرو تیتر خبرگزاری ها در استفاده از عبارت ترکتازی آن هم در عصر ارتباطات غیراخلاقی و نادرست است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بعنوان یک ایرانی از شما میخام خودت رو اذری بدونی نه ترک. ما در ایران ترک نداریم وفقط زبان شما ترکی است
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
درپاسخ به آقامحمد عرض کنم بنده تبریزی هستم وافتخار میکنم آذریم ضمنا برادر عزیز ما درایران اقوام ترکمن داریم که برایمان بسیار عزیزند.ایران مهد آزادی اقوام مختلف از ترک وفارس وبلوچ وکرد وعرب ومازنی وکیلگ ولروغیره است که در 8سال جنگ مردانه جنگیدند وشهدای فراوانی تقدیم ایران کردند که نشان دهند اول ایرانی هسنندبعد قومیت برایشان مهم است هرچندکه کلمه ترکتازی از زمان حمله مغولها وارد فرهنگ ما شده وبمعنی کشتار بی حساب وکتاب است ولی بهتر است به احترام ترکهای هموطنمان یعنی ترکمنهای عزیزاز واژه مناسب دیگری استفاده کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
من آذری هستم ولی همون قدر که آذربایجان رو دوست دارم ایران رو هم دوست دارم. درست به یک اندازه.
چون آذربایجان هم جزو ایرانه.
برای من آذربایجان= ایران.
خواهشا دعوای قومیتی راه نندازید.
بالاخره هر کسی یه جایی بدنیا اومده که خودش انتخاب نکرده و خواست خدا بوده. پس افتخار کردن و یا تعصب کاملا اشتباهه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
163
191
صد بار نوشتی آذری تا به ما ترک ها بگی آذری،اما این رو بدون که با مثال آوردن چند تا نویسنده نمیتونی نظر نسل جوان و خیلی ها رو عوض کنی،یادت بمونه آقا یا خانم محترم که ما هموطنان ترک شماییم نه آذری،این رو در مغزتون فرو کنید لطفا
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
زنده باد اذری ها و مرگ بر پانترکیسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ننگ بر وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
تاریخ بخونید.به تاریخ مراجعه کنید که در دو هزار سال پیش در مناطق ترکیه فعلی که محدوده روم شرقی بوده به ساکنان این منطقه ترک میگفتن یا نه؟یا اینکه بعد ها حکومت هایی که حاکمانشون ترک بودند زبان خودشونو بر اقوام این منطقه گسترش دادن.این که دعوا نداره.حقیقت برا خودتونم روشن میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
فقط به عنوان سوال خودم تحقیقی نکرده ام و قضاوتی نمی کنم اما برام سواله آیا شاعران قدیمی مانند مولوی و شمس که در منطقه آذربایجان و ترکیه فعلی زندگی می کرده اند سروده ای به زبان ترکی فعلی دارند یا خیر؟یا سایر شاعران و دانشمندان این منطقه قبل از تسلط حکومتهای ترکی,مردن این منطقه قریحه شعری عالی ای دارن قاعدتن اگر زبان اصیل این منطقه ترکی بوده باشه باید اشعار ترکی کهن وجود داشته باشه اگر نه اینکه زبان این منطقه ترکی بوده میتونه جای تامل داشته باشه.
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
آذری زبان نیست، بلکه نشانه تعلق به یک محدوده جفرافیایی می تواند باشد.
با خواندن مطلب، ذهن متوهم، خودبرتربین و راسیستی نویسنده یا نویسندگان نمایان میشود.
اگر دنبال وحدت همه اقوام کشورمان ایران هستیم، بهتر است مثل این نویسنده در نقش دوست نادان نباشیم و سبب آزردگی بیشنر خاطر جمع کثیری از ایرانیان نشویم.
ایدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
اذری یک زبان کامل هست لطفا به کتاب واژه های اذری و فارسی در زبان مردم تبریز مراجعه کنید زبان تاتی هم جزو زیر شاخه های زبان اذری هست . قطران تبریزی در کهن ترین سروده در منطقعه اذربایجان می نویسد که
اگر چه داد ايران را بلای ترک ويرانی // شود از عدلش ابادان چون يزدانش کند ياری ( همان، ص۱۹۷)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
من نمیدونم ترک بودن ما کجای شما رو میسوزونه. مغزتون کار نمیکنه؟ ترک بودن ما یعنی وطن فروش بودن؟ ترک بودن ما یعنی پانترک بودن؟ چرا عقلتونو کار نمیندازین ترک بودن ما هیچ منافاتی با هموطن بودنمون نداره. چرا به زور سعی میکنین مارو دشمن خودتون کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
157
174
تا کی می خواهید از تفکرات فاشیست تان دفاع کنید. من تورکم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
این گذاره که من تورک ام به صورت واضح فاشیستیست.
(البته نگارش ترک به صورت تورک مشخصا مربوط به همان جریان معلوم الحال است)
ناشناس آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
سلام بر هموطن آذری خودم . ان شالله خداوند شما رو به راه راست که همانا ایران و اذری های ایرانی ست هدایت کنه. قربونت. ناشناس آذری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
106
154
نژاد پرستی تا کی؟
کل متن مقاله دروغ و نفرت انگیز بود متاسف براتون
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما معنی نژاد پرشتی رو نمیدونی. از کلمه اهیی که سوادش رو نداری استفاده نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
احتیاجی به دونستن معنی نژادپرستی نیست بلکه داریم بوی تعفن شو از دهان شما می شنویم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
اونی که بوی تعفن میده آوردن پرچم بیگانه به ورزشگاهه. اونی که بوی تعفن میده نشون دادن علامت گرگه. اونی که بوی تعفن زوزه کشیدن موقع قران خوندنه. اونی که بوی تعفن میده سلام نظامی به تروریست های ترکیه است. اونی که بوی تعفن میده وطن فروشیه. اونی که بوی تعفن میده خودفروشیه.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
با شما سواد کافی نداری یا مزدور هستی. وگرنه یک اذربایجانی به تاریخ خود افتخار می کند و ان را به خاطر به ترک بدون تاریخ نمی فروشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
61
89
چند وقت دیگه به ترک دیوار هم گیر میدن!!
پاسخ ها
سید صالح ترحم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
صدای من رو از تبریز میشنوی: اگر تو ترک دیوار یه پانترک و تجزیه طلب باشه بله اون دیوار رو خراب میکنیم.
سید مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
46
128
من آذری نیستم و اصالتا فارس هستم.
ولی می بینم که در تیتر آن دو خبر از عبارت درستی استفاده نشده است
دوستان، خطای دیگران را توجیه نکنید
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
66
146
من به عنوان یک تبریزی و ترک استفاده از کلماتی مثل ترکتازی در شیوع یک بیماری را نژاد پرستانه می دانم هرچند شما آنقدر در نژادپرستی غرق شده اید که چشمانتان را بر حقیقت بسته اید. هر اشتباهی که گذشتگان کردند دلیل موجه برای آیندگان در استفاده از یک کلمه آن هم در مورد بیماری کرونا نیست. کلماتی از این دست زیاد است مثل استفاده از مونقول که همان تلفظ انگلیسی مغول است که برای افراد عقب مانده بکار می رود و واقعا خجالت اور و بی شرمانه است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
15
68
باید قبول کرد که بعضی از بنگاههای خبر پراکنی با اهداف سیاسی و دور از شأن خبرگزاری‌ها خبر بعضی سرتیترهای خبری را چاپ میکنند.
پاسخ ها
یاسطاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ببین بزرگوار من موافق استفاده از ترکتازی نیستم گرچه این واژه بمرور به دلیل یورش های وحشتناک و بیرحمانه ترک و عرب به ایران در برهه های زمانی مختلف در ادبیات شاعران گذشته نمود پیدا کرده است،، وامادر مورد مغول،، مگر میشود یک ملت خود و کشورش رو با اسم منگل یا عقب مانده بشناسد،، با این تفاسیر شما معنی مغولستان یعنی جایگاه و مأوای عقب مانده ها،، که بهیچ عنوان صحیح نیست،،
ازرپاد
|
Germany
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
120
77
مقاله عالی بود
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
98
70
عالی
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
99
108
این نشان از رصد 24 ساعته ایران از همه لحاظ توسط پانترک ها است. چرا در برابر اینها منفعلانه عمل می شود؟

دقیقا ترکیه مکانی برای فحاشی ، تمسخر و ... دین و مذهب ایرانیان شده است که توسط سازمانهای اطلاعات ترکیه ساپورت می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
دقیقا همینطور است.
کامنت ها رو که می خوندم انگار آب داخل لونه مورچه ریختن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
32
54
رسانه ای کا با یک نهیب دورغین بیگانه مطلبش را حذف یا دستکاری کند بهتر است که اصلا نباشد !!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
137
126
بنده بعنوان یک آذری اعلام میکنم ما در ایران ترک نداریم ما آدریها ایرانی اصیل هستیم هر چند به زبان ترکی صحبت کنیم نه تنها در ایران ترکی وجود ندارد بلکه نیمی از جمعیت کشور ترکیه اصالتا ایرانی هستند .لطفا این مطلب را به عرض روزنامه ها و خبرگزاریهای ترکیه برسانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
درود به غیرت شما
مطمئن باشید هموطنان ایرانی حساب عده ای وطن فروش را از شما هموطنان غیور آذری جدا می دانند
پاینده باد ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
کاملا درست می فرمایید بخش کثیری از مردم آناتولی شرقی ایرانی الاصل هستن و گویش ترکی مملو است از واژه های پهلوی.
وکیلی
|
Bulgaria
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
47
116
دوست عزیز من خودم ترک ایران و افتخار می کنم به ایرانی بودنم ولی خداییش می مردن از این واژه یکه تازی از همان اول بجای ترکتازی استفاده می کردند. اخه تا کی تحقیر هموطن. ما ترک ها همان هستیم که در همین اواخر 8 سال از شما فارس ها دفاع کردیم بنام هموطن بنام ایران سربلند. جمع کنید این نفاق و فتنه رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما هم بیزحمت اون عزیزانی که با پرچم کشور های جعلی پروفایلشون رو مزین!!! به ننگ وطن فروشی کردند جمع کنید.
محمدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
"ما ترک ها همان هستیم که در همین اواخر 8 سال از شما فارس ها دفاع کردیم بنام هموطن بنام ایران سربلند."
هزار تا قسم حضرت عباس هم بخورید آخرش دم خروس از زیر لباستون میزنه بیرون
هر کس گفت ترک هستم از همین قماشه
فقط آذری داریم
مریم تبریزیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
120
70
وای وای . عالی بود این مقاله . واقعن دم آذری هامون گرم که خودشون این نقدر مراقب فتنه گری پانترکا هستن . مرسی آقای کدخدا
هرمز قبله اي ، ايران ، تبريز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
60
90
متاسفم از "انتخاب" از درج اين مطلب.انتخاب در ليست سايت هاي favorite من قرار دارد اگر در ادامه و در اينده با تداوم چنين افكاري در انتخاب ، اين احساس در من تقويت شده و محرز شود كه اين خط فكري شوونيستي پان ایرانیست ها هويت اين سايت هست قطعا عطايش را با همه محاسنش به لقايش خواهم بخشيد.
واقعا شعف بيمارگونه نويسنده مطلب فوق از توهين به يك قوميت شديدا مشمئز كننده و ننگين است.و نويسنده ان شديدا نيازمند روان درماني و معالجه.
ايا هدف نويسنده بيمار اين متن مثلا تعهد و تعصب به ايران است يا فروپاشاندن ايران؟ با نفرت پراكني و نژاد پرستي؟
سايت "انتخاب" يقين بدان نويسنده مطلب فوق يا يك بيمار رواني نژادپرست هست يا يك مامور حقوق بگير موساد يا انتلجنت سرويس.
٢-من يك ايراني ام ، يك ترك ايراني.و اگر به ايراني بودن خود افتخار ميكنم به همان اندازه به ترك بودن خود افتخار ميكنم و برعكس.
و اين دو جدايي ناپذيرند


٣-تلاش ميكنم خودم و فرزندانم برخلاف خواسته افرادی مثل نويسنده مطلب فوق به دام ضديت با زبان يا قوميت فارس نيفتيم چرا كه فارسي را دوست داريم و از زيباييها و دارائيها و موجودي هايش بهره برده و خواهيم برد و حسابش را با حافظ و سعدي و فردوسي ميسنجيم نه با نژادپرستها و حساب زبان فارسي و برادران و ملت و قوميت فارس را از نژادپرستان و شوونيست هاي فارس كاملا جدا ميكنيم و باز اگر نويسنده هايی مثل نويسنده فوق بگذارند مي پذيريم كه زبان فارسي زبان ارتباطي مشترك ملتها و اقوام ايراني باشد و مي پذيريم كه زبان هويتي ديگر ماست.
اما مطمئن بدانيد اگر دارها برچينيد و جويها از خون ها روان سازيد به دوران رضاشاهي با سياست يكسان سازي ملتهاي ايراني تحت قيموميت يك زيان و حذف ساير زبانها و حاكميت يك قومیت بر دیگر قومیت های ایرانی موفق نخواهيد شد.
زنده باد ايران با همه ملل و اقوام و زبانها و فرهنگ هاي متنوعش ذيل عدالت و دمكراسي.
سايت محترم انتخاب اگر به همه خوانندگانش احترام ميگذارد بايد از درج چنان نوشته اي از ميليونها ايراني غير فارس و مشخصا ترك خود عذر خواهي كند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما اگر خودت رو ایرانی میدونی چرا اون موقع که پرچم جمهوری جعلی آذربایجان و ترکیه رو تو پروفایل خودشون قرار میدن رگ غیرتت بیرون نمیزنه؟
چرا اون موقع که به ایران توهین می کنن صدات در نمیاد؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
اون موقع که پرچم بیگانه ها رو میارن تو ورزشگاه ناراحت نمیشی؟ زنده باد آذری های ایران. مرگ بر پانترکیسم
حسین
| - |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
به عنوان یک ترک ایرانی که با کلیت نظر هرمز (منهای بخش های برچسب زنی و توهین آمیزش) موافقم، پاسخ دو نظر اخیر را می نویسم.

1- آوردن پرچم کشورهای دیگر به ورزشگاه بالذاته موضوع اشکال برانگیزی نیست، چنان که مثلا در بازی های آبادان و حتی در سطح آن شهر پرچم برزیل کثرت فراوانی دارد. اما اگر حساسیت خاصی روی آن پرچم باشد، باید مراقبت کرد. اگر پرچم ترکیه با اهداف تجزیه طلبانه به ورزشگاه آورده شود، در شرایط فعلی کشور به نظر من محکوم و مذموم است. اگر برای تقدیر و روحیه بخشی به مثلا مصطفی دنیزلی آورده شود، خود حرکت مشکلی ندارد ولی در شرایط فعلی که امکان تفکیک دو انگیزه از هم وجود ندارد، نهایت بی سلیقگی و باز به نظر من قابل شماتت است چرا که محل شبهه بوده و قطعا عده ای را رنجانده و عده ای را به طمع می اندازد. این شماتت عین شماتتی است که بر درج عبارت حساسیت برانگیز «ترکتازی» در عین وجود عبارات معادل و غیرحساسیت برانگیز وارد است.

2- پروفایل هر شخص مربوط به خودش است و اگر رگ غیرت من به خاطر پروفایل یک شخص بیرون زد، باید در تنظیماتش تجدید نظر کنم، اما اگر خصوصیتی با آن شخص داشته باشم، می توانم با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر، عملش را مورد انتقاد قرار دهم. اما مقاله ای که در یک سایت رسانه ای درج می شود، کلا و اصولا متفاوت از پروفایل یک شخص است.

3- تنظیمات رگ غیرت من به گونه ای است که با این مقاله هم بیرون نزده است ولی منطق و استدلال چندانی در این مقاله نمی بینم و آن را رد کرده و در حد کامنت معترضش می شوم، همین اندازه هم به آوردن پرچم معترض شده و می شوم.

4- حتی اگر به آوردن پرچم معترض نشوم حقم بر اعتراض به این مقاله محفوظ است و کاملا بی ادبانه است که در پاسخ انتقادم به اعتراض یا عدم اعتراض هایم به موضوعات دیگر ارجاع شود.
سعید قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ببین انتخاب عزیز
ببین چگونه دل فرهیختگان کشورت را رنجانده ای
بابا هر نویسنده ای لایق نیست توهمات و دروغهایش را در این جا منتشر کند. خودتان قدر خودتان را بدانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
به نظر میرسد تنظیمات رگ غیرت شما مشخصا به گونه ای است که قومتان اولویت بیشتری نسبت به وطن و کشورتان دارد. اختلاف ما با شما همینجاست.
ما از هر قومی و با هر گویشی باشیم اگر در شهرمان کسی نام خلیج همیشه پارس را عوض کند، پرچم ایران را زیر پا بگذارد و با پرچم کشور بیگانه عکس بی اندازد، چه همشهری باشد و چه فامیل باشد شدیدترین برخورد ممکن را با او می کنیم.
وطن و کشور برای ما اولویت اول است. بر سر ایران با هیچ کس تعارف نداریم.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
66
115
عزیز دل برادر همان ترکی که در ترکتازی است منم!
من هم ایرانیم هم تورکم
چرا میخواهید من تورک بودن خودم را فراموش کنم
چرا وقتی صحبت اکثریت نفوس میاید اسمش میشود یاوه گویی
گیرم اکثریت نیستم و اقلیتم حق و حقوق زبانم را چه کسی میخواهد بدهد
عزیز دل برادر حق و حقوقم دیر و زود دارد ولی سوخت وسوز ندارد
این مقالتون هم سرتا پا توهین بود
این مثلا نویسنده تبریزی هم پسرخاله کسروی هست حتما
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ما ر ایران ترک نداریم. اما آذری داریم. اذری های ایران به دلایل تاریخی زبانشان تغییر کرده نه نژادشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
81
58
اگه غیر از این بود باید تعجب می کریم چرا چون در مجلس فراکسیون ترک ها راه می اندازند با اهداف و افکار معلوم الحال و صدا از کسی در نمی آید !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
111
84
خطر پان ترکیست را جدی بگیرید خطر جدی است
ببینید کی گفتم ها
تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
54
105
من بعنوان یک ترک ایرانی از بکار بردن این دست عبارات (ترکتازی و ره به ترکستان و ... )به هیچ عنوان خشنود نیستم.
در ماهیت و استقلال فکری نگارنده این یادداشت ها نیز شک دارم.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما برو تاریه ادبیات رو بخون. در ضمن ایرانی و آذزی. نه ترک
ترك ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بنده تركم، تبريزي نيستم اهل مياندوآبم، (مياندوآبي كه پان تركها ميخواهند اسمش را قوشاچاي كنند كه مادربزرگ 95 ساله من هم چنين اسمي را در طول عمرش نشنيده) تركتازي مطلقا معناي بدي ندارد هر چند بهتر است به جهت پيشگيري از سوءاستفاده پانتركها استفاده نشود. متاسفانه مشكلات اقتصادي مملكت خودمان به ويژه در 15 سال اخير از يك طرف و جنگ نرم رسانه هاي تركيه و آذربايجان از سوي ديگر موجب شده كه برخي از جوانان ما گرايشاتي به آن سمت داشته باشند. اما بزرگترها و ارادتمندان اهل بيت هرگز مملكت ثامن الحجج را رها نخواهند كرد.
جبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
60
84
کلا چرت وپرت نوشتی و کلی مطالب دروغ را قشنگ تحویل مردم دادی. اما یک نکته را لازم است بدانی رسم الخط در ترکیه تا زمان عثمانی عربی بود و نه چیز دیگر. منتها بهترین رسم الخط برای زبان ترکی که آواهای خاص دارد عربی نبود ونیاز به تغییر رسم الخط بود. مطلبی هم که در مورد جفری نوشتی دروغی بزرگ است. امروزه رسم الخط کشور های غیر عرب عربی نیست. حتی تاجیکستان هم عربی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
80
46
بنده به عنوان یک ایرانی آذری هیچ وقت استفاده از واژه ترک تازی را توهین تلقی نکردم و حرف خبرگزاری ترکیه ای گذر از حدود خود و یاوه گویی بیش نیست! و این خبرگزاری نماینده کل ملت و نژاد ترک! نبوده و نیست ضمن اینکه ما ایرنیان آذری خود را بخشی از ایران بلکه سر ایران می دانیم!
اما در عین حال تاکید بر ترکی نبودن زبان فعلی مردم آذربایجان از سمت شما بزرگوار.... اگر منظور شما بی ارتباط بودن زبان ترکی استانبولی با زبان آذری فعلی است... حرف کاملا غیر علمی و اشتباهی هست. البته مشابهت زبانی(و نه یکسانی) دلیل بر یکی بودن دو گروه قومی نیست! که این رو به درستی بهش اشاره کردید که می گذریم...
و نکته دیگر اینکه به نظرم استفاده از این واژه ها اگرچه نزد شاعران و ادیبان آذربایجان سابقه هم داشته ولی چنانچه در حال حاضر حساسیت آفرین ولو برای خبرگزاری رسمی ترکیه باشه(صرف نظر از یاوه گویی اون که بهش اشاره شد) نباید به استفاده از آن اصرار کرد! و به کار بردن واژه جایگزین از سوی خبرگزاری فارس که شما بهش انتقاد دارید کاملا کار درستی بوده چرا که معنا و مفاد و جایگاه جملات و بار معنایی و اجتماعی اونها... در گذر زمان می تواند تغییر کند و با عدم استفاده از واژه ترکتازی اصولا خللی در بیان معانی در جملات فارسی به وجود نمی آید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
خوب جنابعالی تکلیف خودتون و همون اول روشن کردین که اذری هستین ((بنده به عنوان یک ایرانی آذری هیچ وقت استفاده از واژه ترک تازی را توهین تلقی نکردم)) این ما ترکها هستیم که از معادل قراردادن کشتار بشریت بوسیله ویروس کرونا با واژه ترک ناراحت و عصبانی هستیم شما قطعا و طبیعتا این واژه رو توهین تلقی نخواهید کرد چون شما ترک نیستین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
58
40
تضعیف شدید زبانهای غیر فارسی اتفاق افتاده است و الان مردم آذربایجان به یک زبان کاملا مخلوط به فارسی صحبت میکنند.و ...
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
اَخی... راست میگی گل
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
21
37
با سلام
به نظر این این آذری ها نیستند که باید ثابت کنند ایرانی هستند یا نه. تاریخ ایران زمین با هزاران تحریفی هم که شده، کفایت می کند که آذربایجانی ها نیاز به اثبات ایرانی بودن خود نداشته باشند. در مورد سایرین نظری ندارم.
اما این جمله رو از متن بالا کپی کرده ام
"پس با این تفاسیر اینکه یک خبرگزاری تاسیس‌شده توسط پان‌ترکیست‌ها، با تمرکز بر زبان امروزینِ مردم آذربایجان اقدام به فتنه‌انگیزی در ایران کند، خیلی امر غیرقابل پیش‌بینی‌‌ای نباید باشد!"
نویسنده این متن متاسفانه به ظرافت پیغام توهین آمیز خود به آذربایجانی ها انجام داده است.
این که زبان امروزین آذربایجانی ها ترکی قفقازی هست، که صد البته با پذیرش تغییراتی که در زبان هر منطقه می توانسته در طول تاریخ اتفاق بیفتند، به نظرم زبان این منطقه همیشه زبان ترکی بوده هست و باقی خواهد ماند. همانطور که در متن بالا اشاره شده آذری ها در پاسخ به هویت و ایرانی بودنشان نیاز به کسی ندارند و یکسری آدم ها با تفکرات زرد گونه بهتر است یاوه گویی نکنند.
زنده باد ابران با همه اقوامش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
27
95
«واژه‌ای که امروزه آنها سنگ قداستش را بر سینه می‌زنند به قول یک خاورشناس مشهور «تا آستانۀ قرن بیستم یک اصطلاح توهین‌آمیز بود».
واقعا براتون متأسفم. اینجا در زنجان اگر از همه‌ی افراد مسن بپرسی که زبانشون چیه همه بلا استثنا می‌گن «ترکی». این که ادعا می‌کنین تا آستانه‌ی قرن بیستم ترک یک اصطلاح توهین‌آمیز بوده واقعا جای تأسف داره.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
24
72
دوره تقی ارانی ها خیلی وقته گذشته برادر، دقت بفرمایید و نقل قول های صد سال پیش رو با احتیاط استفاده کنید.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
تقی ارانی ها زنده اند تا زمانی که ایران و اذری ها زنده اند.
ازرپاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
اشتباهی منف دادم
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
78
42
سلام . آفرین بر این فرزند برومند آذری زبان ایران زمین با این پاسخ دندان شکنش.
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
35
44
و متأسفیم از موضع منفعلانه دولتی ها!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
57
101
ما ترکهای آذربایجانیم و نه آذری ساختگی
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
تاریخ بخون و بدون که ما اذری هستیم نه ترک. زبان ما فقط ترکی شده وگرنه ما اذری و ایرانی هستیم.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما تاریخ بخون و بدون ما تو ایران ترک زبان داریم و نه ترک. ما در ایران ترک نداریم
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
شما هموطن آذری من هستی که زبانت ترکی هست. رو چشم ما جا داری داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
35
91
ابوعلی سینا می گوید اگر یک اشتباه کردید و هزار دلیل منطقی برای اشتباه خود اقامه کردید هزار و یک اشتبه کرده اید.
ترک تازی اصطلاح نادرستی هست مخصوصا استفاده از آن در عصر جدید. در قرون گذشته پارسها هم می تاختند از هندوستان تا مصر، آیا دوست داشتید اعراب یا هندی ها اصطلاح پارس تازی را استفاده می کردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
26
61
وبسایت وزین انتخاب و مسئولین آن باید بهتر از افراد عادی بدانند که میدان دادن به عناصری که خود بدتر از پان ترکیسم وحدت ایران را بهم می زنند بسیار خطرناک است. افرادی از قبیل نویسنده مطلب و وبسایت آذریها بجای به رسمیت شناختن اقوام مختلف از روشهای قدیمی قبل از جنگ جهانی دوم و طاغوتی به دنبال انکار تفاوت ها و به صورت غیر مستقیم عمیق تر کردن اختلافات هستند. نتیجه سیاست های غلط گذشته هر از چند گاه در اتفاقاتی مثلا در ورزشگاهها دیده می شود بنابراین تکرار و تاکید بر این دیدگاه هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
45
88
من به عنوان یک ترک از اینهمه تلاش برای ماسمالی موضوع تشکر میکنم.
شما دیگه خیلی...
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ما در ایرانی اذری داریم نه ترک.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما بعنوان یه ترک تو ایران چکار میکنی. برو مغولستان. ما در ایران اذری داریم.
یوسف احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
22
43
نویسنده ارجمند این مطلب اگر در مقام خیرخواهی هم بوده باشد مصداق حکایت سعدی است که نشسته بر سر شاخ بن می برید.
بهتر است مسائل ریشه دار تاریخی را که بزرگانمان در طول دهه ها با مباحثه ها و مشاجره ها به سرانجام نرسانیده اند به یک گفتگوی عمومی تنزل نداده و آن را به اهل فن بسپارید.
ضمنا در عصر جهان وطنی دامن زدن به چنین مباحثی عین بازیهای کودکان است. چه از سوی شما و چه از جانب هر قلم به دست دیگر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
20
64
خوب اگر تیتر قابل دفاع بود چرا سریعا تغییر دادند یا حذف کردند ، پس نشان از نژادپرستی داشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
41
20
این درسته؟ :
ترکان زمان فردوسی غیر از ترکان زمان ما بوده اند
ترک در زمان فردوسی ظاهرا به اقوام شمال شرقی ایران اطلاق میشدن(ظاهرن ترکمنستان فعلی) و البته بعد ها گروهی از اونها در زمان خلافت عباسی بواسطه نفوذشان به مناطق حوالی ترکیه فعلی می آیند و بواسطه در دست گرفتن حکومتها زبان بومی برخی از مناطق را به ترکی تغییر می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
از زمان به روی کار آمدن حکومت پهلوی یعنی نزدیک به صد سال است که حاکمیت با تمام ابزارها مثل آموزش همگانی در مدارس، رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون و موسیقی و ... . عدم تدریس زبان بومی و از این موارد،‌ هنوز نتوانسته زبان بومی مردم را عوض کند. آنوقت یک حکومت در صدها سال پیش چطور می‌توانسته چنین کاری بکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
93
53
تبریزی ها اصالتا آذری هستند نه ترک. در دوره سلجوقیان به دلیل اجباری کردن ماکاتبات به زبان ترکی، زبان مردم آذربایجان به ترکی تغییر یافت، وگرنه آذری ها جز نژادهای ایران قدیم بوده اند و هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
میشه یکی نژاد رو تعریف کنه؟ اگه نژاد به ژن هست که همه انسان ها تقریبا ژن های یکسانی دارند. قریب به ۹۹ درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1.چطور بقیه نقاط ایران ترک زبان نشدند. 2. چطور با بیش از 90 سال احاطه زبان فارسی بر مدیا و آموزش و مکاتبات امروز زبان مردم همچنان ترکی است. 3. چرا مثلا با حمله یونانی ها ایرانی ها یونانی زبان و با حمله اعراب ایران عرب زبان و با حمله مغول مغول زبان نشدند.
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
به عنوان یه تبریزی، آذربایجان فقط تبریز نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
عزیزم ایا لبنانی ها که عربی حرف می زنند یا سوری ها یا مراکشی ها که به عربی صحبت می کنند هم نژاد هستند با عربستانی ها و اماراتی ها.

بله زبان مشترک گاهی به علت تسلط سیاسی و گاهی به علت ارتباط تجاری برای اقوام مختلف ایجاد میشه که هیچ اهمیتی در نژاد و قومیت افراد نداره.
الان برزیلی ها با پرتغالی ها هم وطن محسوب نمیشن بخاطر زبان مشترک
لطفا آذری ها هم درک کنند که غلبه زبان ترکی در منطقه ناشی از اشغال شدن این منطقه در دوران سلجوقی و صفوی بوده توسط حاکمان ترک زبان
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ما اصلا تو ایران ترک نداریم
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
اونهایی که خیلی تلاش میکنن که بگن در ایران تورک نداریم از فامیلهای رضاخانن ظاهرا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
افرادی که کلمه ترک رو به صورت تورک می نویسند از جریان وطن فروش پان ترکیسم حمایت می کنند
پاینده باد ایران
خار چشم دشمنان چشم تنگ
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
مجددا می نویسم
هیچ کدام از شهرهاز آذربایجان پایتخت سلجوقیان نبوده. جای طوال است که چرا اذربایجان زبان خود را عوض کرده؟ در زمان سلجوقیان خراسان مرکز حکومت سلجو قیان لوده که فردوسی بررگ شاهنامه را با حمایت دربار سلجوقیان نگارش کرده. جای بسی تامل و تفکر
علی
| United States of America |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
کل ایران امروزی زیر قلمرو سلجوقیان بود، از نظر (ناقص) شما چرا فقط تذربایجان زبانش ترکی شد؟!!!!

بهتره از خواب جهالت مخلوط با تعصب قرون وسطایی بیدار شید و واقعیات رو ببینید.
محسن نصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
3
44
1- در قرن چهارم، فردوسی به احتمالِ قریب به یقین، اصلاً واژۀ «ترکتاز» را به کار نبرده است.
2- در قرن پنجم، در میان شاعرانِ این سده، این واژه یا کاربرد ندارد یا نادر و مشکوک است.
3- در قرن ششم، نظامی گنجه‌ای این واژه را بسیار استفاده کرده‌است؛ به‌نحوی که شاید روزی اثبات شود که نظامی گنجه‌ای این واژه را رواج داده‌است.
4- نظامی در شرف‌نامه در وصف معراج حضرت محمد می‌گوید: ز معراج او در شب ترکتاز / معرج‌گران فلک را طراز" یعنی حضرت محمد در شب معراج ترکتازی کرده‌است.
5- نظامی در هفت‌پیکر می‌گوید: "گفت من ترک نازنین‌اندام / نازنین‌ترکتاز دارم نام // گفتم از همدمی و هم‌کیشی / نام‌ها را به هم بود خویشی // ترکتاز است نامت این عجب است / ترکتازی مرا همین لقب است" در این قصه نامِ شاهدخت «نازنین‌ترکتاز» است و از طرفی مَلِک هم لقبِ ترکتازی را به خودش نسبت داده‌است.
6- با توجه به «3» و «4» و «5» ترکتازی صفت بد و زشتی نیست؛ بلکه ترکتازی یعنی «تاختن مانندِ ترک» و همیشه ترکان به جنگاوری و مهارت در انواع فنون جنگی – از جمله تاختن اسب – مشهور بوده‌اند.
خلاصه آنکه اگر حتی اصلاحِ زبان را برای توهین‌زدایی از آن هم به رسمیت بشناسیم، باز «ترکتازی» با توجه به هستۀ معنایی‌اش از اتهامِ توهین‌آمیزبودن مبرّا است.
محسن نصیری، مدرس زبان و ادبیات فارسی
پاسخ ها
حسین
| - |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
از نظر معنایی تحلیل خوبی بود، متشکرم!
اما یک اصطلاح ممکن است فارغ از معنای اصلی، یا حتی در تضاد با معنای اصلی خود مفهومی را برساند. ترکتازی هم در هر حال کلمه ای است که سالهاست عده ای را می آزارد و بهتر است استفاده نشود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
7
17
البته ازموذیگری استعمار دردامن زدن بچیزهائی کوچک وپیش پاافتاده که میتوانندباترفندهای خودشان باعث ایجاد تفرقه افکنی بین ماوهمکیشانمان بخصوص همسایگان هم کیش گرددراهرگزنبایدغافل بودچون آنهانه ازماخوششان میآیدونه ازآنهاوچون ضعیف وبخیل ودرگذشته خیلی دور زندگی میکنندبهرمستمسکی بتوانندبرای ایجاددشمنی استفاده میکنندکه عواملشان دردرون جامعه مافراوانندبایدعاقل باشیم ونه خودمان فریب آنهارابخوریم ونه اجازه دهیم همکیشانمان تحت تاثیرتفرقه افکنی آنهاقرارگیرند
فرح
|
United States of America
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
32
45
از عجائب روزگار این است که همیشه فقط سایت انتخاب و فقیهی بزرگوار که اتفاقاً از وابستگان اقتصادی و سیاسی یک خانواده از رده خارج سیاسی در ایران هستند! به مسئله آذربایجان و ترک ها در ایران با رویکردی مغرضانه و فتنه انگیز نگاه می کنند و در هر گیر و داری از این موضوع می نویسند انگار که اصلی ترین موضوع مملکت همین است! واقعاً مشکل شما با کلمه ترک، آذری، ترکیه، آذربایجان و موارد مربوطه چی هستش؟ بگید ما هم متوجه بشویم؟! خودتان مسئله طرح می کنید خودتان بر این موضوع فیلمنامه مینویسید و آخر سر خودتان حلش می کنید!!! در صورت عدم درج نظر بنده استخر فرح را برای فقیهی و باندش آرزو میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
مرگ بر وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
به نظر مآید سایت انتخاب خیلی زیرکانه این موضوع را وسیله ای برای تاختن به ترک های آذربایجان قرار داده با آوردن مثالهایی از موارد مشابه در گذشته از قبیل اینکه فلان نویسنده گفته که من اهل تبریزم ولی ترک نیستم و یا فلانی گفته که یک نفر آذربایجانی ترک شدن را برای خود ننگ می داند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
31
22
دلتون خوشه ها! ملت دارن از گشنگی میمیرن اونوقت شما ...... جم کنید بسه!
کیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
41
29
منظور از ترکتازی،،،حمله مغولان بود،،اونهارو ترک مینامیدن،،مانند ترک ها اویغر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
50
60
باز دارید از ترکتازی استفاده می کنید. لطفا احترام خودتان را نگه دارید. پررویی هم حدی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
پانترکیسم و وطن فروشی در ایران جایی ندارد
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
کلمه ترک در ایران همیشه جنبه منفی داشته. در ضمن ما در ایران ترک نداریم. فقط اذری داریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بعضی ها خودشان را صاحب ایران میدانند.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ترکتازی.
زنده باد آذری های ایرانی
مرگ بر پانترکیسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
34
60
حالا شما از این واژه های حساسیت بر انگیز استفاده نکنید نمی میرید که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
ممکن است نام ایران هم برای خیلی ها حساسیت بر انگیز باشد. دلیلی ندارد برای خوش آمدن عده ای از گفتن حقیقت فرار کنیم.
پاینده باد ایران
صادق ظفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
64
53
درود بر سایت انتخاب. مقاله بسیار خوبی است. پانترکا بدونن که مثل جعفر پیشه وری باید از ایران زمین فرار کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بله هموطن
دقیقا همینطوره. کسی که وطن فروشی می کنه جایی در کشور ایران نداره.
فرح
|
United States of America
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
31
73
رضا کدگدازاده بهتر است این جمله را از مقاله مستهجن و فاشیستیت حذف کنی:
«گویا نمی‌دانند که یک نفر آذربایجانی، تُرک‌شدن را برای خود ننگ می‌داند!».
مگر تعلق به یک قوم و نژاد افتخار یا ننگ دارد که این جمله ی پدرخوانده توده ای ها تقی ارانی را تکرار می کنی؟! آره ما ترک نیستیم تو این صد سال از بس ترکیه تبلیغ کرده ترک شدیم! آره صد ساله دارن تو ماهواره هاشون تبلیغ میکنن تو روزنامه هاشون همه جا ما هم از بس حرفای اونارو وحی منزل میدونیم به اجداد خودمون که همیشه ادعا میکنند نه ما آذری هستیم و آریایی، و ترک نیستیم، میگیم شما بیخود میکنید ما ترکیم هر چی ترکیه تبلیغ میکنه اون درسته! چقدر قویین رسانه های اینها که میلیون ها نفر رو تو یک کشور دیگه شست و شوی مغزی کردن! همینطور که عربستان و عراق مردم عرب خوزستان رو شست و شوی مغزی دادن و گرنه اونا که عرب نیستن اونا خوزی اند! و نقی عراقی خوزستان هم صد سال پیش به حاکم حجاز نوشته بود که یک خوزی ایرانی عرب بودن را ننگ می داند! خاک عالم بر سر فاشیست و متوهم تان. 10 سال بود خواننده سایتتان بودم از امروز اسم سایتتان را هم دیدم دو بار غسل میکنم.
پاسخ ها
عباس معارف خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
مودب باش و به هموطن آذریت احترام بگذار. اگر هم سخته احترام بگذاری پاسپورت بگیر برو
ناشناس
|
Australia
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
74
60
درود بر شرفتون، بعنوان یک ایرانی متولد تبریز و یک اذری، ننگ بر وطن فروشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
درود بر شرف شما هموطن با غیرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
خیلی جالبه
اون افرادی که منفی دادن یعنی با وطن فروشی موافق هستن.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
36
65
آذربایجانی ها از اصیل ترین مردم ایران هستند و به ایرانی بودن خود افتخار می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
63
52
حاکمیت خیلی در مقابل فتنه گریهای ترکیه واقلیتی پانترک کوتاه می اید یک روز بالاخره فتنه اصلی این وطت فروشان را خواهید دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
23
30
انتخاب جان
قرار نیست در دفاع از یک موضوع حق، به شیوه باطلی اقدام کنیم خود شما از این ور بام افتادین
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
23
51
بهترین نیست در زمان انتشار مقالات به سابقه افراد هم توجه کنید، کدخدازاده در توییترش اشاره کرده پهلوی چی هست و علاقه زیادی به گروه پان فارس و خجت کلاشی داره، به نظرم تعصب نژادی ایشون مقاله شما رو از اصالت ساقط میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
کدخدازاده هر شب خواب ایران باستان و رضاشاه رو میبینه. مطمئنم یک روز که خیلی دور نیست خیانت ها و افکار واقعی این فرد معلوم میشه
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
درود بر نویسنده مقاله. حرف حق از زبان هر کسی باشه باید پذیرفت. مرگ بر پانترکیسم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
50
84
ما تورک هستیم و شیعه. آذری باباته :)
پاسخ ها
پدر امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
پس با پدرت درست حرف بزن.
اول ایران دوم ایران سوم ایران.
در ایران ترک نداریم فقط آذری
اذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
اینجا ایرانه و ما ترک نداریم. زنده باد آذری های ایرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
پاینده باد ایران
خار چشم دشمنان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
83
46
در ایران ترک نداریم ، قوم اصیل آذری داریم که جزء اقوام ایرانی میباشد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
17
37
انتخاب شما که اینقدر مردین چرا کامنهاتونو بستین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
22
33
این استدلال غلطه که این سخن نیاکان ما هم بوده است
منصور
|
Netherlands
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
33
49
اگر هم در گذشته استفاده شده است دلیلی بر درستی آن نیست . مثلا در گذشته به سیاها در نوشته ها و شعرها کاکو سیاه میگفتن این دلیلی بر ادامه اینکار هست . انتخاب جان بی زحمت متمدن و بروز باشید
پاسخ ها
اسماعیل تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
برو تاریخ بخون نادان
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
28
43
این حرکت فاشیستی هست که نظرات رو نمی نوسید
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
انتخاب همه نظرها رو گذاشته و سانسور نکرده. مرگ بر پانترکیسم
ناشناس
|
Sweden
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
20
47
حرف غلط رو بدن توجه به سابقه تاریخی و ادبی و هرچیزی باید کنار گذاشت. تمام
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
31
60
آیا نمیدانید اگه کینه بکارید طوفان درو میکنید؟
با عذر بدتر از گناه میخواین چه چیزی رو ثابت کنید ؟؟؟
پاسخ ها
اسماعیل تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
چرند نگو بابا. مرگ بر پانترکیسم زنده باد مردم آذری
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
53
43
ترکتازی وجنایت مغولها یک چیز اثبات شده و تاریخی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
مغول‌ها ترک نیستن. برو یکم تحقیق کن
محمود
|
United States of America
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
41
75
مردم آذربایجان ترک هستند.
نویسندگان دوره رضاخانی نمایندگان ما نیستند.
نمایندگان ما شهیدانی هستند که خودشان را ترک میدانستند و
رهبری ما وقتی با کودکی حرف میزند از او مپرسد تورکسن یا فارسسان؟

ترک بودن توهین نیست، حرف یک اروپایی سند نیست.
اسم نویسنده را یادداشت کردیم و فراموش نخواهیم کرد.
پاسخ ها
اسماعیل تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شما تاریخ نمیدونی پس اظهار نظر نکن. مردم آذربایجان آذری هستند و در طی جند قرن زبانشان تغییر کرد نه نژادشان. شما اگر خودت رو ترک میدونی برو دشت های مغولستان
مهدی از تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ترکها از اجداد مغولی و فرزندان جنگیز مغولند. ایرانیان ترک زبان هم به اجبار و توسط غارتگران ترک ، ترک زبان شده اند
محمد رضا
|
United States of America
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
37
56
سلام

از وبسایت وزین انتخاب انتظار نمی‌رفت که به اعضای حزب ممنوعه و راسیستی پان ایرانیست همچون نویسنده این مطلب که یک قومگرا و منکر اقوام ایرانیست، میدان بدهد.

این تفراد گردانندگان سایت تفرقه افکن آذری‌ها هستند و معتقدند ترکان ایران فارس بوده و با حمله مغولان ترک شده اند!
پاسخ ها
انتی پانترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
چطوری پانترک؟! برو چهارتا کتاب تاریخ بخون بی سواد. مرگ بر پانترک زنده باد ایران و ایرانی و آذری. ما در ایران ترک نداریم. فقط آذری
پوریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
با حمله مغولان ترک نشده اند بلکه ترک زبان شده اند.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
جمله اخرت دقیقا درسته
افراد ساکن در ایران ترک نبوده اند بلکه در اثر تهاجم و غارت اقوام ترک زبان مغولی مثل مغولها و سلجوقیان به زور ترک زباندشده اند
امیرراستگفتار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
35
31
اگر ایران همین الان تصمیم بگیره اذربایجان رو از تاریخش سانسور کنه باید نصف تاریخش سانسور بشه! اسم اذربایجان در تاریخ ایران هزاران ساله ست" من اذربایجانی نیستم اما هیچوقت احساس این را نداشته ام که ترک زبانان اذری ما به ترکهای ترکیه نزدیکی دارند" تمام خوی و خصلت انان ایرانیست و نویسنده ترکیه ای خیال کرده با تیری در تاریکی ممکن است چیزی نصیبش بشود و بی اطلاعی او از تاریخ و فرهنگ ایران زمین اشکار است. در اتفاقی تاریخی قطعه ای از خاک ایران (قونیه) به خاک ترکیه ملحق شده و یک ارامگاه در ان خاک وجود دارد که شده منبع درامدشان (ارامگاه مولانا) " اینان اینقدر پررو تشریف دارند که بی هیچ شرمی مولانا را ترکیه ای معرفی میکنند در حالیکه مولانا حتی یک بیت شعر به زبان ترکی ندارد! این لقمه چرب و نرم را از صدقه سر ما ایرانیها داشته باشید چون مملکت ما مثل یک قطعه الماس هر قسمتش قیمتی است و در ضمن دست دهنده هم خدا به ما داده اما از اذربایجان نمیگذریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
اولا عبارت ترکتازی همانقدر که تهمت به ترکهای ایران هست همونقدر توهین و تهمت به ترکهای ترکیه هم هست پس از اون لحاظ حق دارن و اینکه ما با شما هموظن هستیم دلیل بر توهین شما و ساکت ماندن ما نمیشه و دیگه اینکه مولوی شعر ترکی داره خوب شم داره شما خبر ندارین
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
بهتره یه سرچی تو اینترنت بزنی ببینی مولانا شعر تورکی داره یا نه؟ البته با الفبای تورکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
9
46
شاه ترکان سخن مدعیان می شنود
شرمی از مظلمه خون سیاووشش باد
بهترین مدرک برای رد ادعای ایشان این است که اساسا واژه ترک در ادبیات فارسی به معنای زیباروی است :
اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را
به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را
یا :
غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
نگارین گلشنش روی است و مشکین سایبان ابرو».
یا
خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم
کز نسیمش "بوی جوی مولیان آید همی"

تا جاییکه بنده می دانم اهالی شیراز ممکن است لر باشند ولی هرگز ترک نبوده اند همچنین اهالی سمرقند .
حمید پزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
29
60
فتنه رسانه خودمان است با الفاظ نژادپرستانه. اشتباه را بیشتر توجیه نکنید
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
چی میگی تو ؟ اصلا میدونی نژاد پرستی چیه؟ یه چیزی افتاده تو دهنتون هی میگید نژاد پرستی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
22
47
ترکها در تاریخ ایران همیشه در راستای اتحاد و قدرتمند تر شدن ایران و مذهب اهل بیت عمل کردند. کسانی که از شنیدن نام ترک اذیت میشن لزوما ایران دوست نیستن. کسانی که از صفویه تا همین جنگ تحمیلی و فتنه های مختلف از ترکها ضربه خوردن حتما هم باید با شنیدن این اسم وحشت کنند.
پاسخ ها
مرتضی کتابچی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
برادر عزیزم آذری های ترک زبان همیشه افتخار آ،رین بوده و هستند اما این دلیل نمیشه عده ای از خارج از مرزها دخالت کنند در کشور ما. و نباید به بهانه ترک زبان بودن جدایی طلبی کرد. ما در ایران ترک زبان داریم نه نژاد ترک
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
44
35
استاد شهریار کلمه ترک و ترکتازی رو در ابعاد منفی بکار برده:
فلك‌ يك‌ چند ايران‌ را اسير «ترك» و تازی كرد
در ايران‌ خوان‌ يغما ديد و تازی «تركتازی» كرد

گدايی بود و با تاج‌ شهان‌ يك‌ چند بازی كرد
فلك‌ اين‌ شيرگير، آهو شكار «گرگ‌» و تازی كرد

در ضمن ما در ایران آذری داریم نه ترک. کسانی که از این مقاله ناراحتند در ایرانی بودن شک کنند. کسانی که ترک را تورک مینویسند در ایرانی بودن خود شک کنند. پانترکیسم مخلوطی از بی سوادی و بیشعوری است. کسانی که در ورزشگاه پرچم بیگانه می اورند هم بدانند که بالاخره روزی باید تاوان بیگانه پرستی خود را بدهند. مرگ بر پانترکیسم و وطن فروشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
احسنت
ننگ بر وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
دادا زیر همه پستها کامنت گذاشتی. کار و زندگی نداری؟
آیلار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
اشعار شهریارِ جوانِ تحت تاثیر محافل پان ایرانیستی در تهران را علم کنید و اشعار ترکی و فارسی او در دفاع از هویت و ترک بودنش را بایکوت
ببینیم راه به کجا خواهید برد
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
48
39
کلا در غرب اسیا قبل از حمله مغولان ترک نداشتیم.و انهایی که الان در ایران یا ترکیه ترکی صحبت میکنند نژادشان ترک نیست بلکه زبانشان به ترکی تغییر کرده.یکیش خود من که ترکی صحبت میکنم ولی بهش افتخار نمی کنم.
برای مثال در اهواز یا بوشهر الان دارن عربی صحبت میکن ایا انها عربن ؟نه. بلکه به دلیل گستزش و حمله تازیان به این مناطق زبانشان به عربی تغییر کرده ولی نژادشان عرب نیست. پساین قدر به زبان ترک و تازی افتخار نکنیم و پارسی را پاس بداریم
منوچهر حسن پور
|
United States of America
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
40
33
ترکتازی یک واژه قدیمی و جاافتاده است. حتی ما در زبان ترکی خودمان اصطلاحی داریم به نام «تورکه سایاخ» که یه افراد ساده لوح و احمق اطلاق می‌شود. حالا یعنی خود ما ترک زبان‌ها به خودمان اهانت می کنیم؟ خیر! اینها ریشه تاریخی دارد و استفاده از آنها منعی ندارد.
منوچهر حسن پور- تبریز
تبریزی
|
Canada
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
18
33
من بیست سال ادبیات فارسی تدریس کردم و این اصطلاح ترکتازی ریشه در تلقی آنچه در دوران قدیم به نام ترک شناخته میشد (ساکنان آسیای مرکزی) دارد که در دوران مدرن دیگر آن مفهوم صحت ندارد. برخی اصطلاحات در طول زمان بار معنایی خود را را از دست می‌دهند یا تغییر میکنند بنابراین باید در استفاده از این اصطلاحات دقت نمود هرچند مانند این کلمه توهین محسوب نشوند. من خودم را ترک ایرانی می دانم اما به گواه تاریخ و علم ژنتیک هیچ تفاوتی با برادران فارسم ندارم. مراقب باشیم که در لباس خودی ما را با جان هم نیندازند و احساسات قومی-قبیله ای را تحیرک نکنند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
44
34
.این مقاله نمونه ای کوچک از مبارزه خود اهالی اذربایجان با جریان پانترکیسم است که بسیار درخشان و ماندگار است. نویسنده این مقاله اقای کدخدازاده که خود از آذربایجان است حقا که در صف اول این مبارزه قرار دارد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
38
32
.این مقاله نمونه ای کوچک از مبارزه خود اهالی اذربایجان با جریان پانترکیسم است که بسیار درخشان و ماندگار است. نویسنده این مقاله اقای کدخدازاده که خود از آذربایجان است حقا که در صف اول این مبارزه قرار دارد.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
33
50
داداش یک خبرگزاری یک غلطی کرده و از واژه نژاد پرستی استفاده کرده شما چرا .....
در ضمن خوب میدونید که ما تورکیم و واژه آذری از زمان رضا پهلوی به یادگار مانده
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
برادر عزیزم واژه آذری قدمتی هزاران ساله داره. ما اهالی آذربایجان به دلیل سلطه حکام ترک به تدریج ترک زبان شدبم اما زبان کهن ما و نژاد مه همه آذری هست. ربطی به رضا شاه نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
نه عزیزم آذربایجان یا درسترش آذربایگان به منطقه ای گفته میشود که در زمان ساسانیان نگهبانان آذر ( آتش اهورایی و زرتشتی ) بوده اند بقایایی آتشگاه های زیادی از دوره ساسانی در آذربایجان هنوزم هست لذا قدمت ما آذری ها و اسم آذری مال صد سال دویست سال اخیر نیست حیفه در مورد سرزمین اجدادیمان کمتر مطالعه کردی
ناهید
|
United States of America
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
49
35
ما آذربایجانی ها یک عمر جونمون رو دادید تا ترک محسوب نشیم.... متاسفم در غفلت حکومت اینقدر وطنفروشی و ترکتازی در آذربایجان گسترش پیدا کرده. افسوس
منوچهر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
52
32
هموطنان آذری توجه کنند که وقتی میگوییم شما آذری هستید، نه ترک، بهیچوجه به معنای نژادپرستی نیست. آذری یعنی از آذربایجان (یا درست ترش آذر آبادگان) که همیشه مردمانش آذربایجانی بودند و فقط از حدود ۸۰۰ سال پیش به دلیل ورود اقوام متعدد ترک تبار که از آسیای میانه اول به ایران لشکر کشی کردند و بعد ایرانی شدند، بتدریج زبان اهالی آذربایجان 'ترکی' شد. آذربایجان هیچگاه خالی از سکنه نبوده که ناگهانی ترکتبار شود. حالا پرسش اینجاست چرا نباید به آذریهای ایران بگوییم ترک (با تمام حس دوستی و برادری با تمام ترکهای دنیا)؟ به این دلیل ساده که ترک بودن به ملیت مربؤط میشود نه به زبان. مرم ترکیه به این دلیل ترک هستند که اهل کشور ترکیَه هستند و ملیتشان ترکی است. مردم جمهوری آذربایجان (درستش اران) خود را آذری میدانند، نه ترک. مردم سایر کشورهای ترکزبان خود را با نام ملیتی خود مینامند. ترک زبان بودن مردم آذربایجان آنها را ترک نمیکند همچنان که انگلیسی زبان بودن آمریکاییها آنها را انگلیسی نمیکند. اگر زبان نشان ملیت باشد پس باید هندیها را انگلیسی بنامیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
سلام برادر قصه قشنگیه
من یه سوال دارم به تاریخ نگاه کن ببین پابتخت حکومت های ترک کجا ها بوده. چرا اون جا تغییر زبان نداشتند. این ها هموم ملت هستند که شمایی به خودت اجازه می دهی برایشان هویت انتخاب کنی
یاشاسین آذربایجان
|
United States of America
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
50
35
درود بر سایت انتخابات که به چنین موضوع مهمی پرداخته. من خودم تبریزی هستم. ای کاش رسانه ها کمی بیشتر به مساله قومگرایان توجه کنند. تنها راه نجات ایران و مقابله با تجزیه طلبی توجه بیشتر به تاریخ و هویت اقوام و انعکاس مطالب مفید اینچنینی است.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
35
36
انتخاب متاسفم برات که نظرات رو ادیت میکنی. حتی مشرق نیوز هم نظرات رو کامل انتشار میده. خاک تو سر تون که از آزادی بیان فقط یچی شنیدی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ننگ بر وطن فروش
پاینده باد ایران
حامد از ارومیه
|
United States of America
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
48
41
یاشاسین ایران. اولوم اولسون وطن فروش و خائن پانتورک لره. ساغول انتخاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
41
39
انتخاب بدبخت
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
زنده باد سایت وزین انتخاب. مرگ بر پانترکیسم
رشیدی
|
United States of America
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
50
38
اوف اوف اوف عجب مطلبی. دست شما درد نکنه. عجب مطلبی دشمنان ایران و خائنان را حسابی می‌سوزاند. چه بسا وطن فروشانی که حرف حقی که به عشق ایران نوشته شده باعث ناراحتی آنان بشود. که خواهد شد.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
یاشاسین ایران
یوسف
|
United States of America
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
51
41
رابطه بسیار واضح است. پانترکها پیاده نظام ترکیه در ایران هستند. امثال تی آر تی هم بلندگوی پیاده نظامشان هستند.
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
حقیقتا پانترکها مزودر های ترکیه هستن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
44
36
واقعا این مقاله به خوبی توانسته از پشت پرده های جریان های پانترکیستی و حمایتشان از سوی ترکیه پرده بگشاید
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
یاشاسین ایران
ایرانی
|
Germany
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
35
35
درود بر انتخاب
محمدرضا مظاهری
|
United States of America
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
54
44
من اهل تبریز هستم. ممنون بابت این مطلب بسیار مفید و ارزشمند. از مسئولی انتخاب خواهش میکنم به همین کامنتهایی که زیر این مطلب نوشته شده دقت کنند و ببینند چقدر شرایط خطیر است. باید فکر اساسی در برابر پیاده نظام دشمن کرد که اینقدر اشکارا و بی پرده بر طبل تجزیه ایران میکوبند. در این میان رسانه ها مثل انتخاب نقش بسیار مهمی دارند. با تشکر
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
یاشاسین ایران
ماننا
|
Switzerland
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
48
35
در نزدیک به 3000 سال پیش اسم معروف ترین حاکم اذربایجان در قوم تاریخی ماننا "ایران زو " بوده است حالا جنابان خود ترک پندار این اسم در متون زبان پارسی کهن نشان از "فرزند ایرانزمین" دارد سوال من از شما این است اگر واقعا برای زبان ونژاد ترک در منطقه اذربایجان ریشه تاریخی قائل هستید لطفا بفرمایید نام کهن " ایران زو " به ترکی چه معنی میدهد؟ این گوی و این میدان :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ارجاع میشوید به کتاب تاریخ دیرین ترکان ایران
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
درود بر تو. یک ادمی این زیر نوشته به کتاب تاریخ ترکان ارجاع شود. اخه نویسنده اون کتاب نه تاریخ خونده نه سواد علمی تاریخ نویسی داشته. برو چهارتا کتاب درست بخون نه جعلیات.
یاشاسین ایران
ماننا
| Switzerland |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
جناب ارجاع دهنده کتاب تاریخ دیرین ترکها اثر اقای زهتابی تنها یک فرضیه هست که ایشان مدعی هستند کل منطقه از سومریان، عیلامیان تا اشوریان و... یا ترک بوده اند یا از اقوام نزدیک ترکان فرضیه در طول تاریخ بسیار هست همین حالا هم برخی مدعی هستند سیاره زمین صاف هست و کروی شکل نیست ایا ارجاع دادن با انها پاسخی علمی به کروی نبودن سیاره زمین است!
حالا لطفا بجای مغلطه بفرمایید اگر طبق ادعای کتابی که معرفی کردید قوم ماننا از معروف ترین اقوام ترک هستند نام حاکم مقتدر و معروفشان "ایران زو" در ترکی به چه معناست اگر ادعایتان درست باشد به سرعت میتوانید جواب بدهید مثل این میماند که من از یک پارسی زبان بپرسم نام مهرداد و ... به چه معناست حال یعنی یک ترک زبان پیدا نمیشود که برای ما نام فرمانروای ترکشان را معنی کند. :)
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
بابد به کتب تاجیکستان مراجعه کنم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
کتاب زهتابی برای تاریخ پژوهان شبیه یک جک تلخ هستش در ان کتاب هیج مرجع علی معتبری وجودندارد در ضمن وصل کردن ترک ها به عیلامیان از طرف همه تاریخ پژوهان و زبان شناسان رد شده است
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
9
54
ما غیر ترکها افتخار میکنیم که با ترک‌های غیور آذربایجان هم‌وطنیم. واقعا عموما افراطی‌های اقوام مختلف یا اهداف شوم دارن یا جاهلن. متاسفانه تفرقه افکنی در مورد اقوام دیگه هم اتفاق میفته و یکپارچگی ایران رو هدف گرفتن...
پارسا رضاپور
|
United States of America
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
46
39
دولت باید در برابر سیاست کشورهایی مثل ترکیه و باکو مقتدرانه عمل کند. اینکه نمیشه این همسایه ها به راحتی از تجزیه طلبها حمایت کنند و ما همینطور نگاه کنیم. ممنون از این مطلب بسیار ارزشمند
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
یاشاسین ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
40
31
زیاد خودتون رو ناراحت نکنید و فسفر الکی نسوزونید. ترکیه خودش یکنواختی فرهنگی ندارد و درگیر مشکلات هویتی بسیار زیادی هست. جنوب شرق و جنوب این کشورک کردها آریایی الاصل هستند که در ۱۹ استان این کشورک ساکن هستند و تحت ظلم و آنجایی که از آنها می خواهند نام ببرند می گویند"ترک کوهی". که البته تمام اصالت آناتولی شرقی متعلق به همین انسانهای نازنین است. جنوب غرب و بخشهایی از جنوب را عربها تشکیل می دهند که کم هم نیستند. ۲۸ درصد این کشور را علویهای شیعه تشکیل می دهند. غرب این کشور نژاد یونانی دارند و شمال غرب این کشور ارامنه قتل عام شده در جنگ جهانی هستند. "ترکهای جوان"هرچه هم تلاش کنند نمی توانند هویت این سرزمین را عوض کنند.
حلاصه اینکه این کشور خودش پایش روی پوست پیاز است و اگر اردوان(ببخشید ترکیش میشه:"اردوغان") با همین فرمان پیش برود در آیندهای نه چندان دور بخشی از ساتراپهای ارزشمند به مامش باز خواهد گشت.
کسی که در خانه شیشه ای نشسته هرگز سنگ پرت نمی کند.
ایرانی
|
Uruguay
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
25
59
من به عنوان یک فارس ایرانی از هموطنان عزیز ترکم بابت دیدگاه های نژادپرستانه برخی از افراد در به کار بردن واژه ها یی چون ترکتازی و ... معذرت می خواهم. ضمنا این مقاله سایت انتخاب هم واقعا منافقانه است.
دوستان زیادی داشتم و دارم که همیشه با افتخار می گفتند ترک بوده اند. باید به عقاید دیگران احترام بگذاریم.
آیا یکی به منه فارس بگی افغانی ناراحت نمیشم؟ یا اگه یه کاری بکنم بگن فارس بازی در نیار ناراحت نمیشم؟ یاد بگیرم احترام متقابل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
البته کلمه افغانی هم هیچ ایرادی ندارد و افغانها هم با ما و همه افراد بشر برابرند
داوود کاظمی
|
United States of America
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
62
37
ما آذربایجانی ها هرگز ننگ ترک بودن را قبول نخواهیم کرد. همین الان ما در تبریز از کلمه تورکه سایاغ استفاده میکنیم که مثل ترکتازی بار منفی دارد. دوستان تجزیه طلب در کنار اینهمه عصبانیت کمی فکر کنند که دلیل وجود این کلمات چیه؟ پاسخ ساده است. چون ما آذری ها ترک نیستیم. زنده باد ایران. آفرین بر انتخاب. زنده باد رضا کدخدا زاده
پاسخ ها
سمانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
درود
ناشناس
| Japan |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
درستش آزربایجان هست ترک ایرانم ترک یعنی شرف
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
9
24
انتخاب چرا همه نظرات را درج نمکنی
فریور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
28
37
وبسایت انتخاب با درج این نوشته از نویسنده ای معلوم الحال خواسته یا ناخواسته به ترکان ایران زمین افترا زده است.
خواهش ما این است که این نوشته سرتاپا ایراد و توهین را از روی خبرگزاری محبوب ما بردارید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
سیاست پان‌ترکها همین است اگر بتوانند به زور رسانه ها و آدمها را خفه می‌کنند و اگر هم نتوانند با التماس درخواست سانسور فکر و اندیشه می‌کنند!
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
خواهش بیجا نکنید. سعی کنید با پانترکیسم مبارزه کنید. یا حق
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
39
24
درود بر انتخاب که به مسئله ای اینچنین مهم و حیاتی پرداخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
27
67
من به عنوان یک تبریزی عرض می کنم ما ترکیم و به ترک بودن خود افتخار می کنیم و به نظرمتو سالیان اخیر واژه جعلی را باب کرده اند که راحت بتونند به ترک ها توهین کنند.ما بخشی از ملت بزرگ ترک هستیم که در منطقه آذدربایجلن زندگی می کنیم.به خدا این اسمش جدایی طلبی نیست چون اگر به تاریخ این کشور نگاه کنی پر از دلاوزی های ترکها و وفادریشون به تمامیت ارضی ایران بوده
پاسخ ها
الیاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
من هم بعنوان یه تبریزی عرض میکنم ما آذری هستیم نه ترک. ما فقط زبانمان ترکی هست
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
هموطن گرامی شما ترک زبان هستید نه ترک تبار. ترک ها در آسیای مرکزی هستند. همان طور که ترکیه بیزانسی تبار است.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
16
73
جای بسی تامل است که من آذربایجانی باید هویت خودم را با تایید دیگران بپذیرم. هم وطن، من آذربایجانی ترک زبان بودم هستم و خواهم ماند. این هیچ منافاتی با ایرانی بودن من ندارد.
و اینکه پان بودن همه گونه اشتباه است چه پانترکیسم باسی و چه پان فارسیسم.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
49
26
درود بر انتخاب شجاع و کدخدا زاده دلیر. مقاله بسیار جالب و دقیقی بود. کاش برای مقابله با جریان ضد ملی و تجزیه طلبانه پان ترکیست که تمامیت ارضی کشور را نشانه گرفته و با میدان دادن به جریانهای قومی گرایانه که حتی تا سطوح بالای کشور مثل مجلس نیز رخنه نموده است ، از اینگونه مقالات روشنگرایانه و بر پایه مطالب علمی وتاریخی بیشتر منتشر نمایید.
شهروند
|
United States of America
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
41
38
شرم بر ما که نظاره گر پرچم بیگانه در ورزشگاههاییم
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
بنده بعنوان ی انسان نظرمیدم فارق اززبان قومیت.خجالت بکشیدمغرضانه نظرمیدید واژه ترکتازی کرونای برازنده ملت اذربایجان نیست براشماواژه ترک یاآذری چه فرقی میکند بایدنویسنده مقاله جوابگو باشدواقعا جای تاسف دارد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
37
29
با سلام خدمت همه همشهریان آذری خودم
خود بنده از آذری زبانهای منطقه نیر در نزدیکی سرعین هستم
سالهاست بخاطر رشته تحصیلی ام در خصوص فرهنگ و اصالت آذربایجان و اقوام آن مطالعه دارم
آذربایجان ما محدود به دو استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و .. نیست
ماورای ارس یعنی جمهوری آذربایجان هم تا ساحل باتومی تا کرانه های جنوبی کوه های الوند محدوده رشد و نمو قوم آذری بوده و هست
ترکها قومی بیابانگرد در محدوده قره قوم و سواحل شمالی و شرق خزر بوده اند که در مسیر خویش به شاخه های گوناگون بدل شده اند به دلیل مجاورت با آذربایگان قرابت های فرهنگی هم دارند ولی هرگز آذربایجانی ها جزو رسته ترکان ماورابحار و عثمانی نبوده و نیستند

ریشه آذربایجانی ها به اورارتویی ها میرسد که جزو ساکنین اولیه فلات ایران هستند
همینک هم در دامنه های سلطان ساوالان آثار این تمدن وجود دارد
به نوشته کتب تاریخی حضرت زردشت هم در کوه سبلان به مقاوم رسالت نائل شده

ترکبه عثمانی بخاطر حسادت و چشمداشت به سرزمین زیبا و تاریخی ایران همواره چشم طمع به این تاج ایرانی داشته و تاریخ ایران همواره شاهد جنگ و تجاوزات مکرر ترکان عثمانی به این مناطق بوده
همواره عثمانی در صدد مصادره مفاخر علمی و ادبی ایران بالاخص آذربایجان بوده و هست
یک بیت شعر به زبان ترکی عثمانی و از بزرگان علمی و مفاخر در کل تاریخ و آثار ادبا و علمای ما نیست ولی خب خیلی خودشون رو میکشند که بالاخره یکی از بزرگان این سرزمین اهورایی را بدزدند

پس همشهریان و همزبانان غیور آذری ما جزو ریشه دارترین ساکنین ایران بزرگ هستیم و هرگز با ترکان عثمانی و ترکان ترکمنستان و .... یک ریشه نبوده و نیستیم

یاشاسین آذربایجانیمز
آذربایجان اویاخدی ایرانیمیزا دایاخدی


بیز آذریلر هچ وقت آنا آتا وطنیمیزی عثمانی تبلیغتینه چون ساتماروخ
معلم روزنامه نگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
28
48
به کار بردن کلمه آذری برای ترک های ایران همانقدر جعلی و مسخره است که مثلا به همه فارسی زبانان ایران بگویبم کرمانی یا یزدی، آزربایجان یکی از مناطق ترک نشین ایران است و تعمیم جزء به کل نادرست و در این مورد غرض ورزانه و انکار قشقایی ها، همدانی ها، ساوه ای ها و.. است. کلمه پان یعنی انکار دیگری و این یعنی فاشیسم هر نوع پان.....

ولی تا کی باید به بهانه وطن پرستی، دیگر اقوام هموطن را به حاشیه برانند؟ کدام انسان منصفی بجز اندیشه فاشیستی می گوید همه ایرانی ها آریایی هستند یا باید آریایی باشند؟ و آیا همین آریایی دانستن همه ایرانیان نژادپرستی نیست؟
گرچه احتمال قوی نظرم رو انتخاب منتشر نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
به نگارش آذربایجان به صورت آزربایجان دقت کنید.
این یکی از روش های شناخت پانترک ها است. دیگر حنای پانترک های وطن فروش برای کسی رنگی ندارد
پاینده باد ایران
هدایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ما در ایران ترک نداریم. آذری های ما در طول تاریخ تدریجا ترک زبان شدند نه ترک نژاد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
اذری زبان مردم اذربایجان پیش از ترک زبان شدن هست مراجعه کنید به کتاب واژگان فارسی و اذری در گویش مردم تبریز
عارف
|
Netherlands
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
21
47
متاسفم برای سایت انتخاب که حتی وجود زبان ترکی را در آذربایجان به رسمیت نمیشناسند که تفکری غلط و فاشیستی است. ما در ضمن اینکه ترک آذربایجانی هستیم ایرانی هستیم. لطفا تفکرات فاشیستی را رواج ندهید.
سبحان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
49
24
مقاله به درستی بین زبان ترکی و نژاد ترکی تفاوت قایل شده. ما تبریزی ها ترک نیستیم. ما آذری هستیم اما خوب متاسفانه طی چند قرن حمله حکام ترک و اجبار آنها زبان ما از پهلوی آذری شده ترکی اما ما ایرانی هستیم و افتخار میکنیم که ایرانی هستیم.
در ضمن خود ترکیه مردمش اصلا ترک نیستند و اغلب اینها از نژادهای دیگرند.
زنده باد آذری زنده باد ایران
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
بسمه تعالی
سوالات زیادی دارم یکی اینکه:
وقتی ترکان بر این سرزمین غلبه کردند و وارد آن شدند در روستاها و شهرها کلاس ترکی گذاشتند و زبان همه را ترکی کردند ؟
آذرلی
|
United States of America
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
32
24
جالب است که در ترکی اصطلاحی شبیه ترکتازی داریم. در ترکی قفقاز هنوز هم به لغت و یا طرز گفتاری که خشن و دور از آداب معاشرت باشد «تورکون سؤزو» می‌گویند.
یک تبریزی
|
United States of America
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
33
27
استاد شهریار سروده است:
فلک یک‌چند ایران را اسیرِ ترک و تازی کرد
در ایران خوانِ یغما دید تازی، ترک‌تازی کرد
پس با حساب پان‌ترکیستهای مزدور استاد شهریار ما هم گویا نژادپرست بوده است!!
پاسخ ها
ایلیا فرجی
| Russian Federation |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
مثه اینکه شهریار شعرای دیگش در مورد ترک و فارس رو نخوندی و فقط ب این مقاله از سر تا پا دروغ و نژادپرستانه استناد کنی
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
30
46
تحلیل های مقاله به حدی افتضاح و ناشی از تعصب بود که حتی شایسته انتقاد نیست. نظر من رو نسبت به خبرگزاری انتخاب به کل تغییر داد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
51
33
پانترکهای تجزیه طلب نباید این سایت و از نویسنده این مطلب ناراحت باشند. بلکه باید از تاریخ و فرهنگ آذربایجان متنفر و عصبانی باشند چراکه هویت تاریخی آذربایجان سد بزرگی در برابر ترکگرایان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
13
16
این جماعت تنفر از هر چیز را که متعلق به ایرانی باشد میان هموطنان اذری رواج میدهند ونمادشان پرچم ترکیه است وهدفشان دادن هویت جعلی به مردم ایرانی اذربایجان وتشکیل بقول خودشان توران و دولت خیلی در مقابل اینها کوتاه می اید فرض کنید د ر ترکیه جماعتی بیرق کردستان ویا ایران وو را بلند میکردند باور کن یکی از انها در ترکیه زنده نمی ماند حال در ایران طرف در کمال ارامش خاطر بیرق اجنبی وهر گونه دست نوشته ضدملی را نشان میدهد واب هم از اب تکتان نمیخورد وروز به روز فقط گستاخی این جماعت تجزیه طلب ومزدور بیشتر میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
10
14
انتخاب بد خراب کردی
تورک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
13
26
من به عنوان یک ترک ایرانی اصیل هستم وانهایی راک ب ترکهاتوهین میکنندروانی وعقده ی میدانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
10
16
واقعا متاسفم برای یه عده معلوم الحال یه روز گیر میدین به لرها یه روز ترکها دنبال چی میگردین این ترکتازی و الان چرا میگید دنبال فتنه انگیزی هستید شما ایرانی نیستید
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
21
18
یه عده ای آمدند به پست هایی که از ایران دفاع کردند منفی دادند. واقعا اینها مزدور و خود فروخته نیستند؟ وگرنه دلیل دیگه ای نداره که به مقاله و پست های ملیگرایانه رای منفی داده بشه.
مرگ بر تجزیه طلبی و پانترکیسم
آتابای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
18
23
مولوی ونظامی کلی شعر ترکی دارند که شما بیسوادها نمی دانید.
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
10
26
وقتی قومی مایل اندخودشونو ترک بدونند و ترک خطاب کنند چرا دیگران بیجهت اصرار دارند آنها را با عنوان دیگری لقب بدهند؟ این عمل بسیار غلط و ناشایست است.اگراین قوم برای دیگر اقوام محترم و عزیز هستند که قطعا هستند باید برای اعتقاداتشان احترام قائل بود.دوم آنکه بکارگرفتن کلکه ترکتازی در حال حاضر جز بارمنفی و اهانت و بی ادبی و بی تربیتی نسبت به ترک ها ندارد.بنا براین طبیعی است که ناراحت شوند و واکنش نشان دهند.با احترام و دوستی نسبت به همه ترک تبارها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
29
38
ما ترک بودیم، هستیم و همیشه ترک خواهیم. مرگ بر نژادپرستی پانفارسیسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
10
19
انتخاب داره تفرقه افکنی میکنه و کامنتهایی که لاقل من در رد نظر کسانی که به اصاات و هویت ترکی مان توهین میکنه رو نشر نمیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
22
18
مطمعناً نویسنده این مقاله یک پانفارس افراطی بوده که هدفی جز عقده گشایی نداشته است.
T.S
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
6
15
عزیزان:به کار بردن نام نژاد و زبان و دین در ترکیباتی که حتی ذره ای بار معنایی منفی داشته باشه،نادرسته و حتی اگر از قبل هم به دلایلی مصطلح بوده بهتره استفاده نشه.به نویسنده مقاله هم توصیه می کنم شما خودت رو جای طرف مقابل بگذار بعد قضاوت کن. درسته که شما احساس کردی نویسنده آناتولی از مطاب سوء تعبیر یا احیاناً سوء استفاده کرده اما به این توجه کنیم که کلمه تُرک جزئی از نام کشورشونه که مثل ما دوستش دارند.ما هم نمی پسندیم در گفتار کشورهای دیگر،نام ایران در یک ترکیب با معنی منفی استفاده بشه.هر چند زیاد هم بار معنائی منفی نداره و دلالت بر جنگاوری و مهارت ارتش های ترک در فنون جنگی و سوارکاری (تاختن)میکنه. با تقدیم احترام به تمامی هموطنان و غیر هم وطنان تُرک.
رضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
20
29
من ترکم
با افتخار هم اعلام می کنم که ترک هستم
از نژاد پرستی در هر شکلش بیزارم چه عقاید پان فارس و پان ترک و ...
این کلمات با محتوای نژادپرستانه در ادبیات فارسی نشان ضعف طرفداران این لغات می باشد
علی
|
United States of America
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
18
37
من بعنوان یک فارس و تهرانی که چند سال در آذربایجان زندگی کردم، اینرو میدونم که مردم آذربایجان خودشون رو ترک میدونن و من حتی یکبار هم ندیدم به خودشون بگن آذری.
لطفا مردم ترک آذربایجان رو با ایم مقالات سر تا پا نژادپرستانه نرنجانید، کمی انصاف داشته باشیم.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
29
22
ما در خاورمیانه ترک زبان داریم ولی ترک تبار نداریم آزمایش ژنتیکی مردم کشور ترکیه نشان داده که تنها حداکثر هفت درصد ژن ترکی در آنجا است این در برنامه ای بنام پشت پرده تآریخ در خود کشور ترکیه مطرح کردند مردمان ترکیه بیزانسی های ترک زبان هستند ترکان واقعی در آسیای مرکزی و غرب چین هستند. این ترکیه اش بود ایران جای خود دارد آذری ها عزیز ما یک قوم قدیمی و اصیل ایرانی هستند که در اثر یورش ترکان آسیای مرکزی زبانشان دستخوش تغییر شده که البته باز زبان شان بسیار زیبا است و بخشی از هویت فرهنگی کشور ایران است درود بر همه برادران ایرانی آذری ما. البته بگویم ما هیچ مشکلی با مردمان ترک آسیای مرکزی ندارد.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
23
35
پدر من شصت سالشه.
هیچ وقت نگفت ما آزری هستیم.
همیشه ما رو تورک خطاب کرده و می کند.
پس من تورک زنگانم و این کار شما و آنهایی ک ما را آزری خطاب می کنند یک رفتار نژاد پرستانه و در جهت اهداف خاص است.
آیلین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
18
27
ما تورک آزربایجان و ساکن استان زنگان هستیم. اگه دقت کنید تورکیش از آزربایجان جلوتر.
پس این اقدام نژاد پرستانه ست.
شیرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
14
25
لطفا کمی هم درخصوص زبان دری (ف ا ر س ی) صحبت کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
20
22
پانترکهای ضد ایرانی خود را پشت عناوین مقدس مخفی میکنند در صورتیکه به هیچکدام از این مقدسات اعتقاد ندارند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
24
24
دوستان بهتون توصیه میکنم که بیخودی اعصاب خودتونو خرد نکنین ترکیه به هیچ عنوان در حد و اندازه های کشور بزرگ و قدرتمند مون ایران ، نه بوده و نه خواهد بود.
کشور ترکیه فاقد ثبات،استقلال و اقتدار می‌باشد کشوری که برای ادامه حیات خود آویزان کشورهای متجاوز و گروه های متخاصم افراطی (داعش) و...میشود بالطبع یک دید و نظر منطقی را ارائه دهد....زنده باد ایران و ایرانی
کامرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
12
15
آیا نمی شدواقعا تیتر دیگری انتخاب کرد این کارها قبلا نیز سابقه داشته چرا واقعا عاقلانه تصمیم گرفته نمی شود توهین در هرشکل آن مذموم است
محسن مراغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
17
25
ما سر ایرانیم نه پای ترکیه
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
18
17
مردم اصلی ترکیه ؛ هیتیها ، ساردیها ، تراکیها ، لیدیها ،فریگیها، یونیانها ،الیانها و... هستند و ترکمانان عثمانی در آنجا مهاجر هستند که زبان ترکی را با زور به آن منطقه تحمیل نموده اند . در ضمن نام ترکیه از نام ترکها گرفته نشده و از نام تراکیها که در اصل از اقوام یونانی هستند گرفته شده است.
توحيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
21
23
با سلام
من با يك جستجوي ساده اسم نگارنده اين گزارش به نوع تفكر ايشان و نوع تحليل هاي ايشان پي بردم. هركسي نظري دارد و نظر ايشان هم محترم است اما يك حقيقتي وجود دارد در اين كشور آن هم اين است كه ترك ها مورد سنگين ترين هجمه ها قرار مي گيرند. انواع توهين ها به هويت، نژاد و زبان ترك ها شده است. دوستان بايد حقيقت را پذيرفت. به ترك ها مي گويند آذري به زبان مي گويند لهجه. مردم خوب به خاطر دارند در زماني كه شناسنامه دادن و تعيين نام روستاها و شهرها قانون شد، چگونه با خط فكري عده اي نژادپرست و وابسته به بيگانه فرهنگ و هويت اين ملت را به تاراج بردند. آمارهاي تكان دهنده بيكاري و نبود كارخانه هاي مادر در آذربايجان سبب گسيل مردم از نقاط مختلف بع مراكز شد.
حال در عجبم باز قرار است اين چنين بر طبل تفرقه بزنند؟!
چرا توهين مي كنيد به يك ملت
ترك تازي يعني چه؟
مگر همين ترك ها نبودند كه سال ها دلاورانه ايستادند. آيا در شلمچه، چزابه، خرمشهر، مهران إسلام آباد غرب هم ترك تازي مي كردند؟!؟حافظه تاريخي مان چقدر رنگ باخته است؟! مگر همين ترك ها خط شكنان جنگ نبودند؟! به كدامين سو مي رويم؟!
يك حقيقت است كه در ايران ما يك جمعيت زيادي ترك داريم. انكار اين مسأله با مقاله حل نمي شود. اين نوع كتمان حقايق راه به جايي نخواهد برد. در هر كشوري اقوام مختلف زندگي مي كنند. هرجا ناديده انگاشته شدند مشكلات با خود آورد. كاش حقايق را ببينيم.
سياسي كاري و سياه نمائي راه به جايي نمي برد. يك واقعيتي وجود دارد كه در ايران، تركيه، آذربايجان، تركمنستان، ازبكستان، آلمان، بلغارستان، مجارستان، قبرس، چين، قزاقستان، قرقيزستان، عراق، أفغانستان و روسيه ترك زبانان ساكن هستند و زندگي مي كنند همان طور كه اقوام ديگر هم زندگي مي كنند و كاملا هم محترم اند. در طول تاريخ مرزها تغيير كرده اند اما هويت، فرهنگ و باور مردم اصلي دستوري نيست كه امروز امر كنيم فردا ياشاسين بشود زنده باد.
پاسخ ها
علی از لاهیجان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
توهینی انجام نشده است . نوشته ای چرا توهین می کنید به یک ملت ؟! هم میهنان ما در آذربایجان ملت نیستند . قوم هستند . ملت تعریف دارد . تو نخستین کسی نیستی که این اشتباه را می کنی .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
19
15
افرین بر این قلم گویا که ادمی رو یاد روزنامه های مشهور اذربایجان در دوره مشروطه می اندازد
ساتای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
19
23
این که بعد چهل سال از پیروزی شکوهمند جمهوری اسلامی هنوز هم عده ای در توهمات پهلوی گیر کرده اند ، و آنقدر بیسوادند که فرق بین تورک و آذری را نمیدانند باعث تاسف است . شماهایی که خود را مسلمان میدانید و دنبال حق هستید ولی با نظریات ضد انقلابیونی مانند کسروی مردم را فریب میدهید. متاسفم برای مزدورانی که هویت خود را میفروشند. من چگونه میتوانم تمدن ۷۰۰۰ساله و تاریخ ۴۰۰۰هزاره خود را بفروشم و هویت آذری که ۴۰ سال قدمت دارم را بگیرم . چهل سال پیش انقلاب شد ولی متاسفانه فقط در خیابانها بود و مغزها هنوز در لجن زار دروغ و فریب گیر کرده اند..
آیلار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
21
29
جلال آل احمد
در خدمت و خیانت روشنفکران , جلد ۲ , صفحه ۱۳۸

افشاگری سیاست های ترکی زدایی حکومت پهلوی :

اکنون چهل و چند سالیست تمام تلاش های حکومت ایران نه تنها بر محدود کردن بلکه بر محو کردن زبان ترکیست. آن را آذری نامیدند. زبان تحمیلی نامیدند. اسامی شهر ها و محله های آذربایجان را عوض کردند. کارمند و سرباز ترک را به نواحی فارس نشین و برعکس فرستادند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
25
19
خوب باشه درسته از این به بعد از واژه لرتازی و کردتازی و فارستازی و گیلک تازی و آناستازی و اکستازی و .... استفاده می کنیم تا به پانتورکهای خاین وطنی برنخوره .
نظرات بینندگان