arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

جراحی های مجاز و غیرمجاز در زمان اپیدمی کرونا

یک فوق تخصص جراحی غدد و سرطان با اشاره به اصول ضروری انجام جراحی در زمان اپیدمی‌ها، گفت: انجام جراحی جهت ارتقا و بهبود کیفیت بیمار و یا افزایش بقا و طول عمر بیمار در شرایط اپیدمی کرونا مجاز نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فوق تخصص جراحی غدد و سرطان با اشاره به اصول ضروری انجام جراحی در زمان اپیدمی‌ها، گفت: انجام جراحی جهت ارتقا و بهبود کیفیت بیمار و یا افزایش بقا و طول عمر بیمار در شرایط اپیدمی کرونا مجاز نیست.

 

 دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با اصولی که باید در رابطه با جراحی در زمان شیوع اپیدمی کرونا رعایت شود، اظهار کرد: تقریبا در 25 درصد موارد امکان تشخیص بیماری کرونا وجود ندارد، به گونه‌ای که درصدی از افراد با علایم خفیف عاملین انتقال ویروس کرونا بوده و تفکیک آن از بیماری‌های مشابه ویروسی دشوار بوده و اشکالات تشخیصی هم به کیت و آزمایشگاه مجری بستگی دارد. بنابراین همیشه این خطر وجود دارد و در حقیقت ریسک ابتلا به کرونا باید همیشه در زمان اپیدمی در نظر گرفته شود.

 

این استادتمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه توصیه می‌شود که حتی‌المقدور جراحی‌ها در زمان شیوع بیماری و اپیدمی‌ها به روش‌های غیرجراحی مدیریت شود، تصریح کرد: این توصیه باید در مورد بیماری‌هایی که مقدور است مانند آپاندیسیت، شکستگی‌ها، زایمان‌ها و غیره رعایت شده و حتی المقدور از روش‌های غیرجراحی استفاده شود.

 

اکبری انجام جراحی در شرایط اپیدمی را در مواردی که جان بیمار در خطر بوده و تنها راه نجات جراحی است، مجاز دانست و ادامه داد: در غیر اینصورت هر مورد اورژانسی به اتاق عمل برده نمی‌شود.
وی ادامه داد: در زمان انجام جراحی باید ضمن رعایت تمام اصول و شرایط لازم برای حفظ ایمنی بیمار و کادر درمان، تشخیص لازم در رابطه با عدم ابتلای پزشک، کادر درمان و خود بیمار از باب بیماری کرونا داده شود و بعد از آن نسبت به انجام جراحی اقدام شود. البته باید مثل تمام بیماری‌های واگیر ریسک آن را هم قبول کنیم.

 

اکبری انجام جراحی در مواردی که منجر به بهبود و ارتقای کیفیت زندگی بیمار شده مانند جراحی‌های بازسازی و زیبایی را مجاز ندانست و ادامه داد: همچنین در شرایط اپیدمی انجام جراحی‌هایی که باعث افزایش طول عمر و افزایش بقای بیمار می‌شود مثل جراحی‌های مرتبط با سرطان نیز مجاز نیست، چراکه دوره اپیدمی محدودیت داشته و احتمالا طی چند ماه جمع می‌شود، ولی با انجام جراحی و ابتلای بیمار به کرونا، احتمال مرگ بیمار سرطانی بالاتر می‌رود.

 

مشاور وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه انجام جراحی در دو مورد مذکور را به هیچ عنوان به صلاح بیمار نمی‌دانیم، گفت: در سایر موارد نیز باید حتی المقدور از روش‌های غیرجراحی استفاده شود. چراکه اگر بیمار به اتاق عمل برود، حتی در صورت رعایت کلیه مراحل استریلیزاسیون، بازهم احتمال انتقال ویروس از سطوح، دیواره‌های اتاق عمل، سقف، چراغ و غیره که دست هم نمی‌زنیم وجود دارد، به عبارتی با جریان هوای اتاق عمل، امکان جابجایی ویروس وجود دارد. بنابراین درصورت رعایت کلیه اصول ایمنی و استریلیزاسیون باز خطر انتقال ویروس وجود دارد.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان