arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

سفیر ایران در بروکسل در نامه ای به جوزپ بورل: از لغو تحریم های آمریکا حمایت کنید

سفیر ایران در بروکسل در نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وزرای خارجه این اتحادیه درخواست کرد که در کنار مردم ایران ایستاده و از خواست مشروع آنها برای لغو تحریم‌های آمریکا حمایت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«غلامحسین دهقانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، با ارسال نامه‌ای به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آثار مخرب شیوع ویروس کرونا بر ایران و تاثیر همزمان تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده را تشریح و خواستار مخالفت اعضای اتحادیه با تداوم تحریم های یکجانبه آمریکا شد.

سفیر ایران در این نامه کمبود تجهیزات مورد نیاز پزشکی برای مقابله با این بیماری را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: تعدادی از بهترین پزشکان و پرستاران فعال در خط مقدم مبارزه با این ویروس و همچنین ۳۲۹۴ تن از دیگر هموطنان جان خود را از دست داده و ۵۳۰۰۰ تن دیگر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

به گزارش فارس، دهقانی در ادامه به دو نامه ارسالی از طرف حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به مقامات اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره و تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا که در قالب کارزار فشار حداکثری به ایران تحمیل شده است، ظرفیت‌های ایران برای مبارزه موثر درازمدت با این ویروس را، بدون حمایت بین‌المللی، تضعیف می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین به همراهی برخی از مقامات بلندپایه سازمان ملل، از جمله «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد «هلال الور» گزارشگر ویژه ملل متحده برای حق غذا و «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه ملل متحد برای اقدامات زورمدارانه یکجانبه، در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه به دلیل آثار آنها بر برخورداری از حقوق بشر، اشاره کرد و گفت: درخواست ایران برای مردود دانستن تحریم‌های غیرانسانی آمریکا مورد استقبال نهادهای بین‌المللی واقع شده و مقامات این سازمان‌ها ادامه تحمیل تحریم‌های اقتصادی را مخل حق شهروندان عادی برای برخورداری از حقوق اولیه خود دانسته، نسبت به موانع موجود بر سر راه واردات تجهیزات پزشکی که ممکن است به فروپاشی نظام بهداشتی درمانی کشورها بینجامد هشدار داده و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند که تدابیری فوری برای رفع، یا حداقل تعلیق همه تحریم‌های اقتصادی تا زمان فائق آمدن بر معضل کنونی اتخاذ کند.

دهقانی در این نامه از بورل درخواست کرده که موضوع را به سمع وزیران خارجه اتحادیه اروپا برساند تا آنها نیز در کنار مردم ایران ایستاده و از خواست مشروع مردم برای خاتمه تحریم‌های آمریکا که خلاف حقوق بین‌الملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است حمایت کنند.

وی در پایان با استناد به سخنان بورل در روز ۱۴ فروردین ، متذکر شد: «اگرچه هر کدام از کشورها به صورت جداگانه و انفرادی به این وضعیت دچار شده‌اند، اما خروج از بحران ناشی از شیوع کرونا، جز با اقدام دسته‌جمعی ممکن نیست».

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول فروردین سال جاری در گفتگوی تلفنی با محمدجواد ظریف ضمن اعلام همبستگی با ایران در پی شیوع کرونا بر رد تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان