arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

سخنگوی وزارت بهداشت: کرونا در ایران شدیدتر از آنفلوآنزا / خطر پیک مجدد بیماری در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تفاوت های کروناویروس جدید با آنفلوآنزای فصلی و رفتار این ویروس در ایران گفت: یافته های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کرونای ویروس جدید در کشور ما، بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بروز بیماری کروناویروس جدید در کشور گفت: به نوعی در روزهای اخیر شاهد یک نزول تدریجی و آرام از بیماری هستیم که امیدواریم با رعایت دقیق بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت دقیق موضوع فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین و بعد از آن هم با اجرای دقیق فاصله‌گذاری هوشمند، بتوانیم شاهد روند نزولی هرچه بیشتر این بیماری باشیم.

وی افزود: خوشبختانه در کشورمان آمار بهبودیافتگان نیز قابل توجه است. امیدواریم این وضعیت مدیریت شده بیماری را با مشارکت جمعی و مراعات پروتکل‌ها در حوزه بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت هرچه بیشتر فاصله گذاری اجتماعی بتوانیم این روند را حفظ کنیم و ظرف هفته های آتی با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بتوانیم وارد فاز مهار و مدیریت بیماری شویم.

تفاوتهای کروناویروس جدید در ایران با آنفلوآنزای فصلی
وی درباره تفاوت بیماری کووید۱۹ با بیماری فصلی آنفلوآنزا، گفت: یافته‌های پیشین خیلی‌ها را در دنیا به این نتیجه رسانده بود که ممکن است آنفلوآنزای تیپ A یا همان آنفلوآنزای H۱N۱ مرگ‌بار تر از کووید۱۹ باشد و بیماری‌زایی آن شدیدتری داشته باشد، اما کروناویروس سریع الانتشارتر و سریع الانتقال‌تر است. این درحالی است که امروز بر اساس یافته‌های آماری و اطلاعات‌مان از بیماری کووید۱۹، بعد از ۴۵ روز از شناسایی اولین موارد بیماری در کشور و وقتی اطلاعاتمان را درباره کووید۱۹ در کشور با اطلاعاتی که در پاییز سال گذشته داشتیم، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که علاوه بر اینکه کووید۱۹ نسبت به آنفلوآنزا سریع الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است، بیماری‌زایی شدیدتری را در کشور ما داشته و موارد فوت و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس هم در کشور ما به طور کلی بالاتر بوده است. به این معنی که هم تعداد بیشتری مبتلا شده‌اند و هم از جمع مبتلایان تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ فوت کرده‌اند که فاصله بسیار قابل توجه و تفاوت معنادار آماری وجود دارد.

وی ادامه داد: یافته های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کروناویروس جدید در کشور ما هم بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است. البته آمار در برخی کشورهای دیگر هنوز نهایی نشده است. به عنوان مثال در ایالات متحده آخرین آمار مربوط به آنفلوآنزای فصل پاییز و زمستان است که در آمریکا حداقل ۳۱۰ هزار بستری، ۳۲ میلیون مبتلا و ۱۸ هزار مرگ و میر را در ایالات متحده در سال گذشته تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ داشته است.

وی افزود: قاعدتا با توجه به پیک و رشد سریع موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور باید منتظر ماند تا ببینیم که آیا همین رفتاری که از کرونا ویروس جدید در ایران دیدیم در آنجا هم خواهیم دید و آیا شدت و حدت بیماری‌زایی این بیماری در ایالات متحده هم بیشتر خواهد بود یا خیر. البته در اروپا هم به نظر می آید که اطلاعات فعلی کفایت می‌کند که شدت و حدت بیماری‌زایی این ویروس و موارد مرگ و میر ناشی از آن را بیشتر از آنفلوآنزای فصلی بدانیم.

خطر موج دوم کرونا در تهران با ادامه ترددهای غیرضرور
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر احتمال بروز موج دوم بیماری در تهران با توجه به خارج شدن مردم از خانه‌هایشان، گفت: به هر حال ترافیکی که طی دو سه روز اخیر در سطح شهر تهران مشاهده کردیم، ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد. زیرا تا ۲۳ فروردین هیچ تغییری در مصوبات نداشتیم و هرآنچه که در هشتم فروردین تصویب و ابلاغ شده بود تا ۲۳ فروردین هم ادامه دارد. آنچه شاهد بودیم رفتاری بود که شاید برخی شهروندان اتخاذ کرده بودند و به خیابان‌ها آمده بودند که ما معتقدیم بخش زیادی از آن ربطی به اشتغال و مراجعه به محل‌های کار نداشت. زیرا تغییری در مصوبات اشتغال تا ۲۳ فروردین نداشته‌ایم.

جهانپور افزود: آنچه که بود تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است. اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیادی از این ترددهایی که روزهای اخیر در تهران وجود داشته غیرضرور بوده و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد ظرف هفت تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران کننده است. ما با تلاش ارگان‌ها و نهادهای مختلف و با مشارکت خوب مردم وارد فاز مدیریت بیماری شده‌ایم که هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن نرسیدند، اما این فاز شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می توانیم از این فاز خارج شده و مجددا وارد پیک بیماری شویم که این بسیار نگران کننده خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان