arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

بانک مرکزی چین نسبت به «افسردگی بزرگ اقتصادی جهان» هشدار داد

بانک مرکزی چین نسبت به آنچه «دور جدیدی از افسردگی بزرگ اقتصادی در دنیا» خوانده است هشدار داد و آن را تهدیدی برای همه کشورها عنوان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا «جو جون» رییس اداره بین الملل بانک مرکزی چین روز دوشنبه در پکن گفت: جامعه بین المللی باید در برابر مخاطرات ناشی از ویروس کرونا هوشیار باشد و با تمام توان با این تهدید مقابله کند چون اگر کرونا از کنترل خارج شود دنیا با دور تازه‌ای از افسردگی بزرگ (رکود اقتصادی) روبرو خواهد شد.

جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی با رکود و بحران اقتصادی بزرگی مواجه شد که بعدها به آن لقب «افسردگی بزرگ» دادند و این مقام بانک مرکزی چین کرونا را باعث بروز دور دوم این افسردگی می‌داند.

او تصریح کرد: ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم اما توقف تجارت بین الملل، ارتباط نداشتن چهره به چهره مردم و از دست رفتن کنترل مهار بیماری موجب رکود خواهد شد یکی از بزرگترین رکوردهای اقتصادی دنیا که ارزش سهام جهانی را بشدت کاهش داد مربوط به سال‌های ۱۹۳۰ است اما «چونگ لای» اقتصاددان دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید که کرونا به آن شدت اقتصاد را درگیر نخواهد کرد.

آثار کرونا هم بر اقتصاد دنیا بسیار منفی بوده است برای نمونه آمریکا تنها در دو هفته از بیکاری نزدیک به ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر خبر داده است چین هم هشدار داده است استمرار تعطیلی تجارت و صنایع می‌تواند باعث بیکاری ۱۸ میلیون نفر شود.

مقام بانک مرکزی چین با اشاره به سقوط ۳۵ درصدی بازار جهانی گفت: الان تخصیص کمک‌های سرمایه‌ای به تنهایی نمی‌تواند مشکل بازار جهانی را برطرف کند باید ابتدا همه گیری و شیوع گسترده بیماری را متوقف کرد.

او گفت: کشورها برای جلوگیری از سقوط ارزش سهام در دنیا تلاش کرده‌اند اما چون همه گیری مهار نشده است نظام‌های مالی و بانکی کماکان در معرض خطر هستند.

کارشناسان بر این باورند «۲۵ درصد نرخ بیکاری در کشورهای توسعه یافته پس از کرونا» نشانه‌هایی از جدی بودن خطر است و نباید اجازه داد ویروس کرونا برای مدت طولانی کره زمین را در احاطه بگیرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان