arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

استفاده از ماسک در چه مکان هایی اجباری می شود؟/کرونا مرگبارتر از آنفلوانزا

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:«ممکن است در برخی مکان ها که فاصله گذاری اعمال نمی شود یا اعمال آن دشوار باشد استفاده از ماسک اجباری باشد. استفاده از ماسک در مکان های عادی داوطلبانه است و مردم می توانند ماسک های خانگی را تهیه کنند و در مواقعی که تردد ضروری دارند، استفاده کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:«ممکن است در برخی مکان ها که فاصله گذاری اعمال نمی شود یا اعمال آن دشوار باشد استفاده از ماسک اجباری باشد. استفاده از ماسک در مکان های عادی داوطلبانه است و مردم می توانند ماسک های خانگی را تهیه کنند و در مواقعی که تردد ضروری دارند، استفاده کنند.»

 

دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری با خبرنگاران گفت در واکنش به اینکه مصرف داروی لوزارتان و والزارتان باعث تشدید کرونا در بیماران قلبی مبتلا به کرونا می شود، گفت:« در مورد داروهای لوزارتان و مانند آن بحث هایی از ابتدای شیوع کرونا مطرح بود ولی مقالاتی که در این زمینه وجود داشت به نوعی ضد و نقیض بود و در نهایت آنچه که می توان اظهار کرد این است که قطع مصرف این داروها به هیچ وجه توصیه نمی شود و موضوع تشدید علایم کرونا با مصرف این داروها را نداریم و عوارض قطع ناگهانی این داروها ممکن است برای بیماران بیشتر باشد لذا بیماران باید داروهایشان را با نظر پزشک خود مصرف کنند.»

 

وی افزود:« البته موضوع علوم پزشکی و علوم تجربی مبتنی بر تجربیات و شواهد است و ممکن است مستندات جدی، اطلاعات قبلی را نقض کند. مثل همان اطلاعاتی که درباره ماسک زدن برای جمعیت عادی وجود داشت که در گذشته توصیه ای برای زدن ماسک برای جمعیت عادی نمیشد اما در ۴۸ ساعت اخیر توصیه به زدن ماسک می شود و طبق مستندات و شواهد ارائه شده به نظر می رسد حتی استفاده از ماسک های خانگی جلوی انتشار بیماری را بگیرد.»

 

وی در پاسخ به اینکه میزان بیماری زایی و مرگ بر اثر آنفلوانزا با کرونا چقدر است، گفت:« یافته های قبلی خیلی ها را در دنیا به این نتیجه رسانده بود که انفلوانزا به خصوص نوع H1N1 ممکن است بیماری زایی بیشتری نسبت به کرونا داشته باشد ولی کرونا سریع الانتشار تر است اما اطلاعات جدیدی که ما داریم وقتی اطلاعاتمان را با اپیدمی انفلوانزا در پاییز گذشته مقایسه می کنیم می بینیم که کرونا هم بیماری زایی شدیدتری نسبت به انفلوانزا در سال گذشته داشته هم سریع الانتقال تر و سریع الانتشارتر نسبت به آنفلوانزا است.»

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره پیشنهاد اجباری شدن ماسک در تهران از سوی کمیته سلامت شورای شهر تهران، گفت:« ما مرحله به مرحله که جلو می رویم می توانیم این توصیه ها را داشته باشیم. قبلا استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمیشد اما آنچه که امروز درباره آن صحبت می کنیم این است که این عدم توصیه کنار رفته و استفاده از ماسک برای جمعیت عادی می تواند به پیشگیری از بیماری در جامعه کمک کند. اجباری شدن استفاده از ماسک موضوع دیگری است. ممکن است در برخی مکان ها که فاصله گذاری اعمال نمی شود یا اعمال آن دشوار باشد استفاده از ماسک اجباری باشد. استفاده از ماسک در مکان های عادی داوطلبانه است و مردم می توانند ماسک های خانگی را تهیه کنند و در مواقعی که تردد ضروری دارند، استفاده کنند.»

 

وی درباره ترافیک تهران و اینکه آیا مربوط به بازگشت افراد به مشاغل است، گفت:« ترافیکی که ممکن است روز شنبه مشاهده کرده باشید هیچ ارتباطی به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا ندارد و تا ۲۳ فروردین ماه مصوبات بر قوت خود باقی است. این رفتاری است که برخی شهروندان اتخاذ کرده اند که معتقدیم بخشی از آنها ضرورتی نداشته است و یک تغییر رفتار در بخشی از جامعه بوده که بعد از چندین هفته در خانه ماندن بیرون آمده اند. اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیاد ترددها ارتباطی با شغل و اشتغال نداشته و اطمینان داریم که اگر چنین روندی ادامه داشته باشد با پیک بیماری ظرف ده روز آینده مواجه خواهیم بود.»

 

وی درباره حواشی بوجود آمده از اظهارات درباره آمار ارائه شده از سوی چین، گفت:«ما طبق رویه ای که همیشه در وزارت بهداشت و با تاکید وزیر بهداشت داشته ایم تمام تلاشمان این بود که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست گره نزنیم. ما نمی توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم اما انچه که مشهود است تمام تلاشمان را به کار می گیریم که حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد، این به این معنا نیست که سیاست را بلد نیستیم ولی وارد این حیطه نمی شویم چون عملکرد ما تحت الشعاع قرار می گیرد. »

 

وی خاطرنشان کرد:« همیشه نباید تهدیدها را نگاه کرد، فرصت ها را هم باید دید. اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، این مباحث حداقل سودمندی که داشت، این بود که همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. اینکه بسیاری از دوستان بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدند و برای اصول دیپلماسی هم حرمت و اولویت قائل شدند، قابل تقدیر است. ان شاالله عزیزانی هم که به ما چنین توصیه‌ای داشتند، بیش از گذشته این موضوع را رعایت می‌کنند و در کنار دولت، دستگاه دیپلماسی و در راستای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی خواهند بود، خواهند نوشت و گام برخواهند داشت.»

 

وی در پاسخ به سوالی درباره تحویل جسد قربانیان کرونا به خانواده‌هایشان بدون توجه به پروتکل بهداشتی در برخی مناطق، گفت:« در همه جا مراکز و آمبولانس‌های مخصوص انتقال جسد، آن را در کاوری که آغشته به محلول رقیق‌شده هیپوکلریت سدیم است، تحویل گرفته و در غسالخانه و آرامستان‌های مجاز دفن می‌کنند. حال ممکن است در برخی آرامستان‌های غیررسمی در برخی مناطق روستایی، اشکالی وجود داشته باشد. به هر حال کارشناس بهداشت محیط بیمارستان باید این موضوع را ثبت کرده و به شبکه بهداشت منطقه‌ای که جسد باید به آنجا منتقل شود، اطلاع دهد تا کارشناس بهداشت محیط هنگام دفن جسد برای رعایت پروتکل بهداشتی حاضر شود. احتمالا اگر در جایی تخلفی رخ داده و اگر همه چیز صادقانه بوده و خانواده متوفی آدرس دقیق داده باشند، این ارتباط برقرار نشده است.»

ادامه دارد...

 

نظرات بینندگان