arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

درخواست بازرس کل اطلاعاتی برکنار شده آمریکا برای افشاگری و پرهیز از سکوت

مایکل اتکینسون، بازرس کل برکنار شده جامعه اطلاعاتی آمریکا، ضمن ابراز ناراحتی و ناامیدی از اخراجش به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، دیگر بازرسان کل را ترغیب کرد به‌محض اطلاع از تخلفات، زبان به گفتن حقایق بگشایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ عصر جمعه گذشته کنگره را مطلع کرد که قصد دارد اتکینسون را اخراج کند، زیرا دیگر اعتمادی به او ندارد.

اتکینسون نخستین کسی بود که کنگره را از دریافت شکایتی درباره تماس تلفنی جنجالی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین مطلع کرد.

«جوزف مگوایر» مدیر وقت «اطلاعات ملی» آمریکا تلاش کرده بود تا شکایت افشاگری را که درباره این تماس تلفنی ارائه شده بود، کتمان کند اما اتکینسون با آن مخالفت کرد.

ترامپ روز شنبه(۱۶ فروردین) به طور علنی گفت که تصمیمش یک اقدام تلافی جویانه بوده است.
او اتکینسون را فردی مورد غضب واقع شده خواند که مرتکب کار وحشتناکی شده است.

به موجب قانون، اتکینسون موظف بود کنگره را از شکایت افشاگر مطلع کند. این شکایتنامه را یک مقام ناشناس اطلاعاتی آمریکا تنظیم کرده بود که اعمال فشار ترامپ بر اوکراین برای تحقیق در مورد دموکرات ها را به طور مشروح توضیح می داد.

پس از افشاگری در مورد اوکراین گیت، تحقیقات کنگره در مورد این موضوع به ماجرای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا منجر شد. در نهایت نیز ترامپ در سنا که در اختیار جمهوریخواهان است، تبرئه شد.

اتکینسون در ایمیلی اعلام کرد، از نظر قانونی موظف بود اطمینان دهد که افشاگران از ابزار موثر و مجاز برای افشاگری در مورد موضوع‌های مهم مربوط به اطلاعات محرمانه به کمیته‌های اطلاعاتی کنگره برخوردارند و اینکه افشاگران در برابر اقدام تلافی‌جویانه محافظت می‌شوند.

رئیس جمهوری آمریکا بارها خواستار افشای نام افشاگر پرونده اوکراین گیت شد.

اتکینسون همچنین بخش دیگری از پیام خود را متوجه بازرسان کل کرد و گفت: به خوبی می داند که این افراد به وظایف در حیطه اختیارشان ادامه می دهند تا از افشاگران محافظت شود.
او خطاب به بازرسان کل نوشت: لطفا نگذارید وقایع اخیر، صدای شما را خاموش کند.

ترامپ روز شنبه گله و شکایت کرد که چرا اتکینسون با او در مورد شکایت افشاگر پرونده اوکراین گیت صحبت نکرده، در حالی که نقش بازرس کل این است که نظارت مستقلی را ارائه دهد.

اخراج اتکینسون بخشی از اصلاح ساختاری جامعه اطلاعاتی آمریکا در دوره زمامداری ترامپ بود. ترامپ از مدت‌ها پیش نسبت به مقام‌های اطلاعاتی و اطلاعات آنها با دید شک و تردید نگریسته است.

اتکینسون از تابستان سال گذشته، دستکم هفتمین مقام اطلاعاتی آمریکاست که اخراج، عزل یا کنار گذاشته شده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان