arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

ترامپ: عربستان و روسیه تولید نفت را کاهش ندهند، واردات نفتی مشمول تعرفه می‌شود

دونالد ترامپ می‌گوید که هدفش حفاظت از صنایع نفت آمریکاست که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان محسوب می‌شود. دونالد ترامپ روز یکشنبه ۱۷ فروردین در یک نشست خبری عنوان کرد: اگر آنها توافق نکنند این کار را خواهم کرد. تعرفه‌های قابل توجهی وضع می‌کنم. قطعا این کار را خواهم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت اگر عربستان سعودی و روسیه در مورد کاهش تولید نفت خام به توافق نرسند قطعا بر واردات نفت تعرفه وضع خواهد کرد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه ۱۷ فروردین در یک نشست خبری عنوان کرد: «اگر آنها توافق نکنند این کار را خواهم کرد. تعرفه‌های قابل توجهی وضع می‌کنم. قطعا این کار را خواهم کرد».

او افزود هدفش حفاظت از صنایع نفت آمریکاست که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان محسوب می‌شود.

این تعرفه‌ها به روسیه و عربستان سعودی که از جمله مهم‌ترین صادرکنندگان نفت به آمریکا هستند ضربه خواهد زد.

تحت تاثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا، میزان تقاضا برای نفت خام حدود ۲۰ درصد، معادل ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و بهای نفت به نازل‌ترین حد خود طی تقریبا ۲۰ سال اخیر سقوط کرده است.

مقامات دولت آمریکا و کارشناسان می‌گویند کاهش شدید بهای نفت تولیدکنندگان آمریکایی را که هزینه تولید آنها بالاتر است با خطر ورشکستگی روبرو کرده و هزاران شغل در این صنایع را از بین خواهد برد.

به دنبال بروز اختلاف بین عربستان و روسیه، دومین و سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان، دونالد ترامپ تلاش کرده که برای رسیدن به توافق بین آن دو میانجی‌گری کند.

روز ۱۷ اسفند و در پی مخالفت روسیه با کاهش ۱.۵ میلیون بشکه در روز از تولید اوپک پلاس (اوپک و کشورهای هم‌پیمان) عربستان سعودی اعلام کرد با افزایشی ۲۰ درصدی تولید روزانه خود را به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

اوپک پلاس، علاوه بر اعضای اوپک در برگيرنده چند تولیدکننده دیگر نفت از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان، مکزیک، بحرین، عمان، سودان، سودان جنوبی و مالزی است.

اختلاف بین عربستان سعودی و روسیه یکی دیگر از عوامل کاهش چشمگیر بهای نفت در هفته‌های اخیر است.

ترامپ روز ۱۴ فروردین پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در توئیتی نوشت که دو کشور تولید روزانه را حداقل ۱۰ میلیون بشکه کاهش خواهند داد.

کارشناسان می‌گویند به احتمال فراوان منظور او کاهش تولید اوپک پلاس بود و نه فقط دو کشور عربستان سعودی و روسیه.

به فاصله کوتاهی پس از انتشار توئیت دونالد ترامپ، عربستان سعودی خواستار جلسه فوق‌العاده اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان شد. اما پس از تداوم جنگ لفظی مسکو و ریاض در مورد مسبب جنگ قیمت نفت این جلسه به روز ۲۱ فروردین موکول شد.

دولت روسیه اعلام آمادگی کرده که در چارچوب یک توافق بین‌المللی که شامل آمریکا نیز شود حاضر است یک میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهد.

برخلاف روسیه و عربستان سعودی که صنایع نفت و گاز آنها اساسا دولتی است، تولیدکنندگان نفت آمریکا شرکت‌های خصوصی هستند و دولت این کشور در تعیین میزان تولید آنها نقش و اختیارات چندانی ندارد.

پر شدن سریع انبارهای نفت در آمریکا تحت تاثیر اشباع بازار مشکلات زیرساختی نیز به‌وجود آورده است. ایالت تگزاس که تولیدکننده ۴۰ درصد از نفت آمریکاست روز ۲۶ فروردین قرار است احتمال کاهش تولید را به عنوان یکی از راه‌ها برای حل بحران در این ایالت بررسی کند.

نظرات بینندگان