arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

کرونا ۱ میلیون نفر را در بنگلادش بیکار کرد

شیوع ویروس کرونا در جهان از جمله بنگلادش موجب شد تا بیش از یک چهارم نیروی کار در کارخانه های پوشاک این کشور با بیش از یک میلیون کارگر، شغل خود را از دست بدهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت این کشور، تاکنون ۱۲۳ نفر در بنگلادش به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بنگلادش که دومین تولید کننده پوشاک جهان پس از چین محسوب می شود، اکنون با لغو قراردادها و سفارش‌ها از سوی شرکت‌های پوشاک غربی مواجه شده است.

دلیل لغو سفارش ها، شیوع ویروس کرونا در اروپا و آمریکا اعلام شده است.

مرکز جهانی «پن استیت» که در زمینه حقوق کارگران در سراسر جهان فعالیت می‌کند، اعلام کرده که در سه هفته اخیر بیش از یک میلیون کارگر بنگلادشی از کار خود اخراج شده‌اند.

بنگلادش با جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری دارای تعداد زیادی کارگر است. صنعت پوشاک این کشور برای چهار میلیون نفر شغل ایجاد کرده است. صنعت پوشاک یکی از عوامل بزرگ در رشد اقتصادی بنگلادش است و ۸۴ درصد درآمد صادرات کشور مربوط به پوشاک می شود.

بنگلادش تاکنون آزمایش گسترده از شهروندان خود برای شناسایی ویروس کرونا را آغاز نکرده است. این کشور در قرنطینه قرار دارد اما کارخانه های پوشاک اجازه فعالیت دارند.

کارگران در این کارخانه ها، پوشاک بزرگ‌ترین و مشهورترین برندهای جهانی را تولید می‌کنند.

بر اساس یک تحقیق مرکز جهانی پن استیت، از مجموع ۳۱۶ کارخانه پوشاک بنگلادش، در ماه گذشته ۵۸ درصد آنها مجبور به تعطیلی کامل و یا به حداقل رساندن فعالیت های خود شده اند.

اکنون نگرانی هایی از جمله گرسنگی در میان کارگران بیکار کارخانه های پوشاک بنگلادش ایجاد شده است. حدود یک چهارم از جمعیت بنگلادش در زیر خط فقر قرار دارند. کمترین حقوق یک کارگر صنعت پوشاک دراین کشور حدود ۹۶ دلار است.

دبیر انجمن تولید کنندگان پوشاک بنگلادش گفت: اگر ما برای رفاه کارگران اقدام نکنیم، حدود ۴.۱ میلیون نفر در گرسنگی مطلق باقی خواهند ماند.

وی همچنین از شرکت های اروپایی درخواست کرد تا به خرید محصولات بنگلادشی ادامه دهند.

با این وجود، چندین شرکت اروپایی و آمریکا حاضر به پرداخت سفارشات خود نشده و اعلام کرده اند؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکثر مراکز خرید تعطیل هستند. بنابر این آنها نمی‌توانند کالای جدید خریداری کنند.

پس از حادثه سال ۲۰۱۳ در مرکز تولید پوشاک در داکا پایتخت بنگلادش و کشته شدن بیش از یک هزار و ۱۰۰ کارگر، این کشور از سوی جامعه جهانی مورد انتقاد قرار گرفت. این سانحه همچنین به اصلاح قانون کار و استخدام در بنگلادش منجر شد.

«شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش ماه گذشته از یک کمک ۵۸۸ میلیون دلاری برای بخش پوشاک کشور خبر داد. با این وجود بسیاری از کارگران صنعت پوشاک بنگلادش بدون دریافت حقوق از کار خود اخراج شده اند.

درآمد صنعت پوشاک حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بنگلادش را تشکیل می دهد. در سال مالی ۲۰۱۸ -۲۰۱۷ این بخش بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشته و دولت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۱ صادرات پوشاک کشور را به رقم ۵۰ میلیارد دلار برساند

این کشور یک صنعت صادرات محور را دنبال کرده است و مهترین صادرات این کشور شامل منسوجات، کشتی سازی، ماهی و غذاهای دریایی، کنف هندی( جوت) و کالاهای چرمی می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان