arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۸۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹

توافق احزاب شیعه عراقی بر سر نامزد جدید نخست‌وزیری و ارسال نام او برای رئیس‌جمهور

یک نماینده عراقی خبر داد که احزاب شیعه عراقی بر سر نامزد جدید تشکل دولت و ارسال نام او برای رئیس جمهور توافق حاصل کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توافق احزاب شیعه عراقی بر سر نامزد جدید نخست‌وزیری و ارسال نام او برای رئیس‌جمهوربه گزارش فارس، «حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» عراق خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

برهم صالح رئیس جمهور عراق، اسفندماه گذشته پس از آنکه «محمد علاوی» به دلیل اختلافات گسترده میان احزاب، از تشکیل کابینه جدید انصراف داد، «عدنان الزرفی»‌ را بدون در نظر گرفتن نظر فراکسیون اکثریت پارلمان اعلام کرد که این کار او با مخالفت احزاب شیعه روبه‌رو شد.

به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، فدعم گفت، دیروز در منزل هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح با حور نوری المالکی رهبر ائتلاف دولة القانون و رئیس جریان حکمت و «حرکة عطاء» و برخی شخصیت‌های سیاسی شیعه دیگر جلسه‌ای برای بررسی موضوع انتخاب نامزد نخست‌وزیری تشکیل شد. در این جلسه گزینه الزرفی بررسی شد.

فدعم توضیح داد که حاضران در این جلسه بر رد الزرفی و انتخاب جایگزینی برای او و ارسال نام نامزد جدید در قالب نامه‌ای رسمی برای برهم صالح رئیس جمهور عراق به توافق رسیدند.

این سیاستمدار عراقی همچنین گفت که احزاب شیعه از جمله ائتلاف النصر (حیدر العبادی) و سائرون (مقتدی الصدر) بر گزینه جایگزین برای الزرفی و اطلاع رئیس جمهور از این گزینه توافق کردند.

فدعم در خصوص کناره‌گیری الزرفی از مأموریت تشکیل دولت نیز گفت، در این خصوص سه حالت وجود دارد؛ «اول اینکه مدت مأموریت الزرفی به پایان برسد. دوم اینکه پارلمان برگزاری جلسه فوق‌العاده را رد کند و سوم اینکه الزرفی خودش از ادامه کار انصراف بدهد».

عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه ۱۳۹۸) در شرایط بی‌ثباتی سیاسی به سر می‌برد. یک ماه پس از آغاز تظاهرات‌ها، حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت، استعفا کرد و بعد از آن پس از کشمکش‌های زیاد، محمد علاوی مأمور تشکیل کابینه شد اما او از این کار بازماند و سرانجام برهم صالح عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

احزاب شیعه عراق معتقدند که برهم صالح در معرفی الزرفی نظر فراکسیون اکثریت را در نظر نگرفته و به همین دلیل معرفی الزرفی برای تشکیل دولت جدید، غیرقانونی است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
2
حیدر العبادی میدونین واسه کیه
خیلی پرتین دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
2
نخست وزیر وقت حیدرالعبادی نبوده بلکه عبدالمهدی بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
1
«حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت، استعفا کرد» ،اشتباه است. عبدالمهدی استعفا داد.
آرمان
|
France
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
2
در سواد خبرگزاری فارس همین بس که حیدالعبادی نخست وزیر وقت معرفی می کنه
نظرات بینندگان