arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن:

صداوسیما فرکانس های 700 و 800 را آزاد نکند، مجلس اقدام خواهد کرد

مجلس شورای اسلامی یک بار به مناقشه بین وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر فرکانس های 700 و 800 مگاهرتز ورود کرد اما منجر به نتیجه نشد. حالا فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن که فرکانس های مورد مناقشه را جز منابع ملی می داند می گوید در صورتی که صداوسیما این فرکانش ها را آزاد نکند مجلس اقدام خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اختلاف قدیمی وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز این روزها بار دیگر مطرح شده است. در ایامی که به دلیل خانه نشینی اجباری مردم، مصرف اینترنت رکورد زده محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید تنها در صورتی سرعت اینترنت همراه افزایش پیدا می کند که فرکانس های 700 و 800 که اکنون در اختیار صداوسیماست به وزارت ارتباطات واگذار شود.


در گذشته صداوسیما از این باندهای فرکانسس برای پخش آنالوگ برنامه های خود استفاده می کرد اما با دیجیتالی شدن برنامه ها اکنون این فرکانس ها بلااستفاده مانده است. وزارت ارتباطات می گوید آزادسازی باندهای فرکانسی 700 و 800 منجر به توسعه شبکه همراه و کیفیت شبکه اینترنتی کشور خواهد شد با این حال صداوسیما حاضر نیست آنها را به این وزارتخانه واگذار کند.


وزیر ارتباطات سال 97 پیشنهاد استفاده بهینه از این باندهای فرکانسی حبس شده در دست صداوسیما را در لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. کمیسیون صنایع به این پیشنهاد رای مثبت داد اما این مصوبه در کمسیون تلفیق رد و باعث شد این اختلاف همچنان پابرجا بماند.


فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با وب زوم می گوید دلیل عدم ورود مجلس به اختلاف صداوسیما و وزارت ارتباطات بر سر باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز این است که نمایندگان معتقدند این مساله باید بین خود دولت و صداوسیما حل شود.


او در گفتگو با وب زوم توضیح می دهد: رئیس سازمان صداوسیما معمولا در جلسات هیات دولت حضور دارد بنابراین این مساله نیاز به مصوبه مجلس ندارد و کار اجرایی محسوب می شود. وزارت ارتباطات، معاون اول رئیس جمهوری و کسانی که دولت حضور دارند باید زمینه های گفتگو را فراهم کنند تا این مساله حل شود.


احمدی در پاسخ به این سوال که چرا صداوسیما فرکانس هایی را که بلااستفاده گذاشته، آزاد نمی کند و در اختیار وزارت ارتباطات قرار نمی دهد می گوید: متاسفانه مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که نهادها یا سازمان هایی که امکانات و منابعی دریافت می کنند بعد از اینکه برطرف شدن نیازشان دیگر حاضر نیستند آن منابع را بازگردانند و آن را جز منابع خود حساب می کنند. درباره این باندهای فرکانسی نیز همین مشکل وجود دارد. صداوسیما زمانی بنا به شرایطی این منابع را در اختیار گرفت اما اکنون دیگر از آنها استفاده نمی کند و باید آنها را بازگرداند.


نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: اکنون وزارت ارتباطات می گوید این فرکانس ها بسیاری از مشکلات اینترنت کشور را حل می کند پس باید این منابع که منابع ملی است از طرف صداوسیما آزاد شود و در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد.


او می گوید در صورتی که این مشکل حل نشود مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه برسد.


سال هاست وزارت ارتباطات در دولت های مختلف بر سر آزادسازی باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز با صداوسیما درگیر است. این باندهای فرکانسی که می توانند عامل توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور شوند جزو منابع ملی هستند بنابراین اکنون که صداوسیما از آنها استفاده نمی کند باید آنها را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد. به گفته متخصصان این باندهای فرکانسی بهترین گزینه برای توسعه اینترنت ثابت و همراه است و استفاده از آنها هزینه های اپراتورها را برای توسعه شبکه به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده اینترنت و افزایش کیفیت آن خواهد بود.

منبع: webzoom.ir

نظرات بینندگان