arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹

هشدار مسکو به واشنگتن: عدم تمدید «استارت جدید»، عواقب جدی دارد

قائم مقام شورای امنیت روسیه با انتشار یک یادداشت ضمن هشدار به آمریکا درباره عواقب تمدید نشدن توافق «استارت جدید»، خواستار رفع تحریم‌ها در بحبوحه بحران جهانی کرونا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر و رئیس‌جمهور سابق روسیه در یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری «تاس» هشدار داد که ناکامی در تمدید استارت جدید عواقب بسیار جدید خواهد داشت.

دیمیتری مدودف نوشت: «من و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا 10 سال قبل در پراگ پیمانی را برای کاهش دادن بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیکک امضا کردیم پیمانی که بیشتر به استارت جدید شناخته شده است. امروز که روابط بین کشورهایمان در برهه سختی قرار دارد، ارزش دارد که به این تحول یک دهه قبل نگاهی انداخته شود».

به نوشته رئیس‌جمهور سابق روسیه، «مبالغه نیست که بگوییم امضای این سند یک دستاورد بزرگ در روابط روسیه و ایالات متحده بود و از بسیاری جهات وضعیت کلی جهان را آرام کرد. در واقعیت ما زرادخانه های اتمی مان را به سطح اوایل 1960 کاهش دادیم...ما به اندازه کافی حسن نیت و احترام متقابل داشتیم و نسبت به مواضع یکدیگر اهمیت قائل شدیم. مهمتر از آن اینکه ما این درک مشترک را داشتیم که بدون توافق استارت جدید ما نمیتوانستیم مسیر نرمال برای ورود به قرن 21 داشته باشیم».

مدودف اادامه داد: «متاسفانه تحولات بعدی سناریوی کاملا متفاوتی را رقم زد. "تجدید روابط" بین ما که سبب ایجاد امیدهای بسیار شده بود، کاملا از دست رفت. علاوه بر این، ای تحول منحصرا به خاطر اراده شرکای آمریکایی مان اتفاق افتاد و آنها از همکاری دست کشیدند و به فشار سیاسی (در داخل آمریکا در رابطه با روسیه) تن دادند و یک جنگ بی سابقه تحریمی علیه ما دست زدند و تلاش کردند که روسیه را از صحنه جهانی بیرون کنند».

وی سپس به تصمیم آمریکا برای لغو پیمان منع موشکهای میان برد (INF) اشاره کرد و آنرا «یک سیگنال بسیار هشداردهنده» توصیف کرد.

نخست‌وزیر و رئیس جمهور سابق روسیه افزود: «علاوه بر این موضوع، مسکو بارها توجهات را درباره عدم پایبندی واشنگتن به تعدادی از مفاد استارت جدید جلب کرده است اما این پیمان تنها توافق بین‌المللی در زمینه محدود کردن مسابقه تسلیحات تهاجمی استراتژیک است».

وی با تاکید بر تداوم پایبندی روسیه به مفاد استارت جدید اعلام کرد: «کشور ما مکرر موضوع تمدید این پیمان بعد از 5 فوریه 2021 (موعد انقضای استارت جدید) را مطرح کرده است اما شرکای آمریکایی مان دائما موانع جدید در برابر تمدید آن ایجاد میکنند. موضع وزارت خارجه آمریکا درباره الحاق فرضی چین به استارت جدید و استفاده از این پیمان برای هدف قرار دادن جدیدترین تسلیحات روسیه امری کاملا غیرواقعگرایانه است».

به باور مدودف، «این احساس وجود دارد که واشنگتن در تلاش است که از مذاکرات دائمی یک قدم به جلو و یک قدم به عقب برداشتن، لذت ببرد و در تمدید این سند خرابکاری کند».

قائم مقام شورای امنیت روسیه ادامه داد: «موضع ما که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بیان شدف همچنان تغییری نکرده است. روسیه علاقه ای به یک مسابقه تسلیحاتی ندارد و همچنان برای تمدید فوری و بدون پیش شرط استارت جدید آمادگی دارد اما برخلا آنچه که 10 سال قبل اتفاق افتاد، ایالات متحده به دنبال تعامل سازنده و مذاکره صادقانه و حرفه‌ای نیست».

رئیس‌جمهور پیشین روسیه هشدار داد: «تمدید این پیمان میتواند باعث خریدن زمان برای یک توافق جدید و شاید حتی یک سیستم چند جانبه کنترل تسلیحات استراتژیک شود. اگر استارت جدید دیگر وجود نداشته باشد، فروپاشی آن عواقب به شدت جدی بر امنیت بین المللی خواهد داشت».

مدودف درباره شیوع بحران جهانی ویروس کرونا و لزوم رفع تحریمها در بحبوحه مقابله با این ویروس هم اظهارنظر کرد.

او نوشت: «حالا که جهان در بحبوحه یک بحران جهانی خطیر در رابطه با همه گیری ویروس کرونا است، کشورها بایدبه طور به دنبال کمک متقابل و حمایت از یکدیگر باشند. این بدان معناست که برای مواجهه با این تهدید خطرناک، به یک روابط کاملا متفاوت و عاری از تحریم نیاز وجود دارد».

تاکید این مقام ارشد روسیه بر لزوم رفع تحریم‌ها در بحبوحه بحران جهانی شیوع کرونا در حالی مطرح شده که دولت آمریکا درخواست‌های بین‌المللی برای کاهش تحریم‌ ایران و برخی دیگر از کشورها را رد کرده و به تشدید تحریمها روی آورده‌ است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان