arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

ادعای پمپئو: هیچ تحریمی مانع ارسال تجهیزات پزشکی و کمک بشردوستانه به ایران نیست

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر گفت که تحریم‌های کشورش مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران نیستند. پمپئو همچنین گفت که آمریکا پیشنهاد کرده است به ایران کمک بفرستد اما ایران قبول نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر گفت که تحریم‌های کشورش مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران نیستند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه راشا تودی، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید درباره تحریم‌های ایران، گفت: شنیده‌ام که مردم درباره تحریم‌ها حرف می‌زنند. جهان باید بداند هیچ تحریمی درکار نیست که مانع کمک‌های بشردوستانه و ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران شود.

پمپئو همچنین گفت که آمریکا پیشنهاد کرده است به ایران کمک بفرستد اما ایران قبول نکرده است.

این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌‎شود که دولت این کشور، از اجرای درخواست بین‌المللی برای به تعلیق درآوردن یا کاهش این تحریم‌ها خودداری کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در باره ضرورت اعمال معافیت‌های بشردوستانه برای کشورهایی که تمایل به کمک‌رسانی به کشورهای تحت تحریم در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: من فکر می‌کنم کاملا ضرورت دارد که این موضوع روشن شود، چراکه برخی عاملان اقتصادی به خاطر این که ترس از مورد تحریم واقع شدن دارند، نسبت به مشارکت در جریان یافتن کمک‌های بشردوستانه بی‌میل هستند.

علاوه بر این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره گفت: ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی غنی است. ما احتیاجی به صدقه دادن از سوی دونالد ترامپ که مجبور است دستگاه های تنفس مصنوعی را از منابعی که خود تحریمشان کرده، تهیه کند نداریم. آنچه ما از او می خواهیم این است که دست از ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید مایحتاج، دریافت‌ها و پرداخت‌های آن بردارد.

نظرات بینندگان