arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

الزرفی: ایران تشکیل کابینه عراق را امری داخلی می‌داند / بیشتر فراکسیونهای شیعه از من حمایت کرده اند

مأمور تشکیل کابینه عراق با این ادعا که بیشتر فراکسیون‌های شیعه حامی وی هستند، گفت که تهران مسئله انتخاب کابینه عراق را یک امر داخلی می‌داند و در این امر دخالت نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه عراق که زمزمه‌هایی درباره برکناری وی شنیده می‌شود، تأکید کرد که همچنان در حال مذاکره با فراکسیون‌ها و طیفهای سیاسی عراق در سطوح عالی است.

الزرفی در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» با بیان اینکه «بیشتر فراکسیونهای و جریانهای سیاسی از جمله ائتلاف سائرون، موضع خود را به صورت قطعی اعلام کرده است»، مدعی شد: «بیشتر فراکسیونهای شیعه مأموریت وی را تأیید و از آن حمایت کردند. ما اطمینان زیادی داریم که فراکسیونهای پارلمانی ما را تأیید خواهند کرد تا به پارلمان برویم و کابینه خود را برای کسب رأی اعتماد پارلمان، معرفی کنیم».

از زمان آغاز مأموریت الزرفی برای تشکیل کابینه عراق، احزاب و فراکسیونهای شیعه، مخالفان اصلی مأموریت وی بوده و هستند؛ زیرا معتقدند که وی بر خلاف روند قانون اساسی عراق، این مأموریت را بر عهده گرفته است.

بر اساس قانون اساسی عراق، نامزد نخست‌وزیری باید از بین بزرگترین فراکسیون پارلمان انتخاب شود. احزاب و فراکسیونهای شیعه تأکید دارند که بر اساس همین قانون، باید نامزد نخست وزیری از ائتلاف البناء انتخاب می‌شد.

در این باره الزرفی می‌گوید که «مأمور کردن من، توسط رئیس جمهوری، بر اساس قانون اساسی بوده و این مسئله مورد حمایت اکثر فراکسیونهای سیاسی شیعه است... طبیعی است که پیشتر برخی فراکسیونها حمایت کنند و برخی دیگر، مخالف باشند».

«حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» عراق سه‌شنبه هفته جاری (۱۹ فروردین) خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

فدعم گفت که در جریان جلسه اخیر هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح با نوری المالکی رهبر ائتلاف دولة القانون و رئیس جریان حکمت و «حرکة عطاء» و برخی شخصیت‌های سیاسی شیعه، بر رد الزرفی و انتخاب جایگزینی برای او و ارسال نام نامزد جدید در قالب نامه‌ای رسمی برای برهم صالح توافق شده است.

الزرفی در ادامه مصاحبه به مسئله سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) پرداخت و گفت: «الحشد الشعبی یک گروه نظامی است که بر اساس قانون تشکیل و امروز بخشی از سیستم نظامی است. دارای تشکیلات و بودجه سالانه است، تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارد. برای قدردانی از جان‌فشانیها و قهرمانی‌های آن در مبارزه با تروریسم و شکست آن، از آن حمایت خواهیم کرد».

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رابطه‌اش با جمهوری اسلامی ایران چگونه است، تأکید کرد: «هیچ مخالفت رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران مشاهده نکردیم؛ بلکه با آنان تماس داریم و به ما اعلام کردند که تشکیل کابینه عراق، یک مسئله داخلی عراق است و در این مسئله مداخله نخواهند کرد. ما معتقدیم که ایران کشور دوست و همسایه ماست، منافع و فرهنگ مشترکی داریم و می‌توانیم برای توسعه روابط دوجانبه خود، از منافع مشترک بهره ببریم».

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، «مصطفی الکاظمی» نامزد جانشینی الزرفی شده، ولی رسما نامی از وی مطرح نشده است. فراکسیون اهل تسنن «تحالف القوی العراقیه» (گروههای عراقی) هم به صورت مستقیم اعلام کرد که از الکاظمی حمایت می‌کند. ریاست منطقه کردستان عراق نیز حمایت خود را از نامزد مد نظر گروه‌های شیعه برای تصدی نخست وزیری عراق اعلام کرد.

یک منبع پارلمانی عراق شامگاه گذشته خبر داد که شخصیت‌های عالی‌رتبه تلاش دارند الزرفی را برای کناره‌گیری قانع کنند، ولی «کاطع الرکابی» از نمایندگان ائتلاف دولت قانون گفت که الزرفی هنوز از تشکیل کابینه کنار نکشیده و به رایزنی با تمامی طرف‌ها ادامه می‌دهد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان