arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

غدیر؛ قاتل شناورهای گران قیمت / بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد

نیروی دریایی ارتش همواره جهت حفظ منافع دریایی کشور نیاز به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد. عمق و شرایط موجود در خلیج فارس باعث شد تا طراحان کشورمان به فکر تولید زیردریایی غدیر باشند تا به راحتی بتواند با حرکت سرعتی و رعایت اصل پنهان‌کاری هر هدفی را در خلیج فارس غرق کند. این زیردریایی بومی با طول حدود ۲۹ متر و حدود ۲متر و ۷۵ سانتیمتر در دسته زیرسطحی‌های میدجت یا همان زیردریایی‌های کوچک با وزن زیر ۱۵۰ تن قرار می‌گیرد که می‌تواند در کمتر از ۳۰ ثانیه از اسکله جدا و با سرعت فراوان به عمق برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروی دریایی ارتش همواره جهت حفظ منافع دریایی کشور نیاز به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد.

روز گذشته خبری در رسانه‌ها اعلام شد که هموطنانمان را خوشحال و دشمنان را نا امید کرد؛ خبر این بود: یک فروند زیردریایی کلاس غدیر که در مراحل اورهال قرارداشت با حضور امیر دریادار فاضل نیا فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش، ناخدا مهدی زارع زاده فرمانده ناوتیپ زیرسطحی منطقه یکم امامت نداجا و جمعی از فرماندهان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش به آب انداخته شد.

نیروی دریایی ارتش به عنوان بازوی محوری کشورمان برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی سال‌هاست که با اتکا به توانمندی‌های داخلی علاوه بر طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات بومی مراحل اورهال و بازآماد را به طور کامل انجام می‌دهد.


در بحث قدرت نظامی این روزها جمهوری اسلامی ایران یکی از ابرقدرت‌های منطقه و حتی جهان شده و در زمینه ساخت تجهیزات به چنان پیشرفتی رسیده که تمام قدرت‌های جهان از این قدرت بازدارنده در هراس هستند.


ایران که روزی با تکیه بر غرب و با سلاح‌های آن‌ها پنجمین ارتش جهان بود، پس از سال ۵۷ تا جایی تحت فشار قرار گرفت که حتی نمی‌توانست سیم خار دارد وارد کند و کشور با یک تهدید جدی روبه‌رو شد، اما از آنجایی که ملت و نیروهای مسلح ایران اسلامی همواره مرد روزهای سخت هستند، این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

نیروی دریایی که در حکومت قبلی به شدت وابسته بود و تمام امکانات خود را از غرب تحویل می‌گرفت، پس از پیروزی انقلاب دست بر زانوی خود نهاد و در یک حرکت جهادی توانست فقط در شصت و هفتمین روز جنگ تحمیلی با تجهیزات خود چنان ضربه‌ای به دشمن بعثی بزنند که تا ۸ سال بعد که پایان جنگ تحمیلی بود دیگر نیروی دریایی عراق کمر راست نکرد.

اما این پایان راه نبود، نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت‌ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیاز به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که اولا با شرایط آب‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی داشته باشد و دوما در هنگام نیاز به صورت خودکفا و بومی از آن‌ها بتواند استفاده کند، پس فرآیند طراحی شناورهای سطحی و زیرسطحی شروع شد که در نتیجه آن در حوزه شناورهای سطحی انواع ناوشکن کلاس موج وارد میدان شد.

اما در حوزه زیرسطح که دانش بسیار بالا و پیچیده‌ای دارد،جوانان ایرانی وارد میدان شدند و کار طراحی زیردریایی بومی را آغاز کردند، کاری دشوار، اما قابل انجام که در نتیجه آن اولین زیردریایی بومی کشور با نام غدیر طراحی و به تولید انبوه رسید.


غدیر، قاتل شناورهای گران قیمت

عمق و شرایط موجود در خلیج فارس باعث شد تا طراحان کشورمان به فکر تولید زیردریایی غدیر باشند تا به راحتی بتواند با حرکت سرعتی و رعایت اصل پنهان‌کاری هر هدفی را در خلیج فارس غرق کند. این زیردریایی بومی با طول حدود ۲۹ متر و حدود ۲متر و ۷۵ سانتیمتر در دسته زیرسطحی‌های میدجت یا همان زیردریایی‌های کوچک با وزن زیر ۱۵۰ تن قرار می‌گیرد که می‌تواند در کمتر از ۳۰ ثانیه از اسکله جدا و با سرعت فراوان به عمق برود.

این زیردریایی به دلیل کوچک بودن،‌ پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد.

اما یک نکته جالب در زمینه غدیر عدم تاثیر چگالی آب روی این زیردریایی است، پدیده جزر و مد آب در خلیج فارس ۲ بار در روز اتفاق می‌افتد و تفاوت ارتفاعی معادل سه تا چهار متر را ایجاد می‌کند، این تغییرات ارتفاع، چگالی لایه‌های آب دریا را تغییر داده و در نتیجه آن هم وضعیت لایه‌های صوتی و هم وضعیت تعادل زیردریایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ با آگاهی از این شرایط زیردریایی غدیر نشان داده که از کارایی بسیار بالایی برای اجرای عملیات در آب‌های جنوبی ایران برخوردار است.

غدیر که خط تولید آن در شهریور ماه ۱۳۸۵ با هزینه تولید حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون دلار افتتاح شد، به کمک دانشگاه‌های کشور در زمینه‌های مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک همکاری ساخته شده است.
پنهان‌کاری؛ ویژگی بارز زیردریایی غدیر

نکته مهم درباره خلیج فارس در عمق آن نهفته است، این منطقه عمقی متغیر بین ۱۰ تا ۹۰ متر دارد و قسمت عمیق آن در سمت ایران قرار دارد؛ از طرف دیگر غدیر توانایی حرکت در عمق ۲۵۰ متری را دارد و به راحتی می‌تواند با غوطه‌ور شدن در کف خلیج فارس بدون شناسایی شدن و با پنهان شدن در بین گل و لای آماده حمله به دشمن شود.

غدیر یکی از انواع زیردریایی‌های ایران است که می‌تواند همچون یک شبح در عمق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پنهان شود و بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد.

غدیر از حسگرهای مختلف استفاده می‌کند که اطلاعات مهمی از موقعیت صحنه نبرد را برای خدمه ارسال می‌کند و سامانه کنترل آتش این زیردریایی که داده‌های ورودی خود را از این حسگرهای پیشرفته و متنوع دریافت می‌کند، اطلاعات پردازش شده را روی نمایشگرهای چندمنظوره رنگی برای خدمه نمایش داده و کار تصمیم گیری در شرایط نبرد توأم با برتری عددی دشمن را آسان‌تر نموده و غدیر را در درگیری با واحدهای سطحی و زیرسطحی دشمن توانمند می‌سازد.

غدیر علاوه بر این خصوصیات، به سامانه نوین پرتاب اژدر مجهز شده که گواه این موضوع شلیک جدیدترین اژدر ایرانی با نام والفجر است و می‌تواند با دقت بالا اهداف و حتی شناورهای چندین تنی را شناسایی و به سمت آن‌ها شلیک کند، غدیر قادر است از میدان شناسایی دستگاه‌های سونار و رادارها بگریزد.

سامانه‌های مخابراتی بسیار پیشرفته غدیر که همگی ساخت صنایع داخلی هستند، برقراری ارتباط با سایر واحدهای شناور، واحدهای هوادریا و مراکز فرماندهی و تبادل اطلاعات را به صورت امن و در یک شبکه هماهنگ و یکپارچه فراهم نموده اند که موجب ارتقاء کارایی و هم افزایی توان عملیاتی نیروهای عمل کننده در فضای نبرد نامتقارن شده است.

زیردریایی غدیر در طی این سال‌ها تحت بازبینی و بهسازی سامانه‌ها هم قرار گرفته و از سامانه‌های تمام دیجیتال در آن استفاده شده است. این کار ضمن افزایش اطمینان پذیری، کاهش احتمال خرابی و افزایش زمان بین تعمیرات باعث کاهش وزن و حجم سامانه‌ها نیز شده است. البته در مورد سامانه‌های پردازشگر و نمایشگرها باید گفت عمر این تجهیزات از عمر خود زیردریایی نیز بیشتر است.

اما نکته جالب در ساخت غدیر این بود که نمونه اولیه آن که با تکنولوژی پایین‌تر ساخته شده بود موجب تعجب رسانه‌ها و کارشناسان غربی شد به نحوی که پایگاه خبری گلوبال سکیوریتی و پایگاه خبری تحلیلی بیزینس اینسایدر به تحلیل این دستاورد ایران پرداختند، اما شاید تصور نمی‌کردند که این شنارو زیرسطح پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد.

در کمال ناباوری غرب، متخصصان ایرانی در اورهال‌های بعدی توانستند قابلیت‌هایی را به زیردریایی غدیر از جمله شلیک اژدر-موشک جاسک دو اضافه کنند که این نشان از توان بالای کشور در اورهال تجهیزات دارد، دشمنان خوب می‌دانند که اگر خطایی از آن‌ها سر بزند پایان عمرشان را خواهند دید.

نظرات بینندگان