arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

آیا می‌توان زمان ظهور امام زمان(ع) را تعیین کرد؟

محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید درباره تعیین زمان ظهور امام زمان(عج) گفت: وظیفه ما تکذیب کسانی است که برای ظهور تعیین وقت می‌کنند و از دیدار با امام زمان(عج) سخن می‌گویند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا می‌توان زمان ظهور امام زمان(ع) را تعیین کرد؟حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید، در یادداشتی  تأکید کرد: یکی از مواردی که همواره وجود داشته و دارد نقل مطالبی درباره ظهور امام زمان(ع) و زمان آن است. برخی ادعای رویت امام زمان می‌کنند و خبر از زمان ظهور ایشان می‌دهند.
 
در همین چند سال اخیر اخباری از این سنخ شنیده‌ایم. مدتی نقل کردند که ۴۰ روز پس از مرگ امیر عبدالله پادشاه عربستان سعودی، امام زمان ظهور خواهد کرد. مدتی گفتند ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۹۴ یا ۱۳۹۵ ظهور می‌کنند. پس از واقعه مکه در سال ۱۳۹۴، گفتند تا سال آینده حکومت عربستان سقوط کرده و امام زمان ظهور می‌کند. در محرم سال قبل دیگری گفت که ظاهرا به دلایلی ظهور امام زمان به تاخیر افتاده است. و ... تو گویی اینان سخنگوی ستاد امام زمانند که هر از چندی خبری از وی می‌آورند. 
 
با مراجعه به روایات متوجه می‌شویم که وظیفه ما تکذیب این ادعاهاست. شیخ طوسی در کتاب الغیبه آورده است که فضیل از امام باقر(ع)پرسید: « آیا برای ظهور وقتی معین شده است؟ امام سه بار فرمودند آنان که وقت تعیین می‌کنند دروغ‌گویانند. (شیخ طوسی، الغیبه، ص ۴۲۶) » بهسودی از آیت‌الله خویی نقل می‌کند که در زمان غیبت، ادعای دیدن امام زمان غیرمسموع است. (محمد سرور بهسودی، مصباح الاصول، ج دوم، ص ۱۳۶، مطبعه النجف، ۱۳۸۶ ق)».
 
بنابراین هرکس در زمان غیبت ادعای رویت کند غیرقابل قبول است. کسی را که چنین ادعایی کند باید تکذیب کرد. ادعای رویت، مسیری جهت بهره‌برداری‌های دیگری اعم از سیاسی و غیر سیاسی ایجاد می‌کند و از این طریق جامعه و اعتقادات دینی آسیب می‌بیند. زیرا معمولا با ادعای برخی از این مدعیان، افرادی که شیفته هستند و عجله برای ظهور امام زمان دارند هم بازیچه می‌شوند. آنان پس از مدتی که به دروغگو بودن این مدعیان پی می‌برند به لحاظ روحی، اعتقادی آسیب جدی می‌بینند. شاید به همین دلیل باشد که امام صادق(ع) می‌فرماید: « آنان که برای ظهور امام زمان وقت تعیین می‌کنند دروغ می‌گویند و آنان که عجله می‌کنند نابود می‌شوند. آنان که تسلیم امر حق هستند سالم می‌مانند.(شیخ طوسی ، همان، ص ۴۲۷) »
 
در روایات ائمه از ما خواسته شده است تا به این سخنان اعتنا نکنیم و به وظایف خود عمل و برای تعجیل در ظهور امام زمان(ع) دعا کنیم تا در صورت ظهور امام زمان(عج)، شایستگی همراهی وی را داشته باشیم و فریب این گروه را نخوریم.
نظرات بینندگان