arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹

همه می خواهند رخت های چرک خود را در تشت پایتخت بشویند!؟ / «پایتخت» در طول سال ها تولید و پخش به یک اثر ملی همچون نمایش سقراط تبدیل شده/ این سریال یکی از راه های برتر تحمل حبس کرونا بود/ قطار «پایتخت» سر باز ایستادن ندارد حتی اگر سنگسارش کنند

دکتر خرازی هاعضو انجمن منتقدان بر این اعتقاد است که یکی از بن مایه های دراماتیک پایتخت حسد است که به شکل ظریفی در داستان مجموعه گنجانده شده است اما جالب است که خود این سریال مورد حسادت بسیاری از افرادی قرار گرفته که تاب تحمل موفقیت های بی شمار آن را ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهرام خرازی‌ها عضو انجمن منتقدان درباره مسائل پیش آمده برای سریال پایتخت۶ ضمن اشاره به موفقیت های پردوام این مجموعه تلویزیونی گفت: می گویند کسی به قطار مستقر در ایستگاه سنگ نمی زند؛ سنگ اندازها سنگ های شان را برای قطار در حال حرکت ذخیره می کنند. قطار پایتخت سر باز ایستادن ندارد حتی اگر سنگسارش کنند.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: مجموعه پایتخت در طول سال ها تولید و پخش به یک اثر ملی همچون نمایش سقراط تبدیل شده است.این سریال یکی از بهترین محمل های هنری مناسب برای شناساندن ایران به جهانیان است.

وی گفت: در روزگاری که مردم در خانه ها محبوس زندانبان بیرحمی بنام کرونا هستند، پایتخت یکی از راه های برتر تحمل حبس است.

دکتر خرازی ها بر این اعتقاد است که یکی از بن مایه های دراماتیک پایتخت حسد است که به شکل ظریفی در داستان مجموعه گنجانده شده است اما جالب است که خود این سریال مورد حسادت بسیاری از افرادی قرار گرفته که تاب تحمل موفقیت های بی شمار آن را ندارند.

وی گفت: پایتخت آن قدر توانمند و پرکشش است که هر قسمت از آن را می توان به عنوان یک فیلم سینمایی مستقل به تماشا نشست و لذت برد در حالی که بقیه سریال های کم رمق تلویزیون از چنین کیفیت و امتیازی برخوردار نیستند.

این منتقد سیما و سینما تصریح کرد: مردم با کاراکترهای این سریال نه همذات پنداری بلکه زندگی می کنند و آن ها را عضوی از خانواده خودشان می دانند که این ویژگی به واسطه شخصیت پردازی حرفه ای کاراکترها بدست آمده است.

وی گفت: ادبیات پایتخت آن قدر حساب شده است که به فرهنگ محاورات مردم راه می یابد مثلا تکیه کلام بهتاش "من دیگه رد دادم"

دکتر خرازی ها اضافه کرد: شوخی های پایتخت جلف و مبتذل نیستند.انتقاد از شرایط روز جامعه و رجال سیاسی بسیار ظریف در ساختار دراماتیک پایتخت تنیده شده است.در پس شوخی های مجموعه با آقایان روحانی، لاریجانی و مطهری و نمایندگان مجلس هیچ توهین و تخریبی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بصراحت نمی توان گفت که فقط کارگردانی یا فقط متن، عامل موفقیت پایتخت بوده است زیرا تمام عوامل مجموعه در این موفقیت سهیم بوده اند که این نکته حکایت از یک کار تیمی کاملا منسجم دارد.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه در ارتباط با بازی هنرپیشگان پایتخت گفت:محسن تنابنده، ریما رامین فر و احمد مهرانفر سه هنرپیشه اصلی پایتخت هستند که خوشبختانه در طول سال های گذشته حضور موفق و پایایی در این مجموعه داشته اند و نقش را مال خود کرده اند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت:بازیگران نقش های فرعی بسیار دقیق و درست انتخاب شده اند.نسرین نصرتی در نقش فهیمه خیلی سریع جا افتاد و با لهجه مناسب کاملا باورپذیر است. آتیه جاوید در نقش جمیله بازی بی نقصی دارد.بهرام افشاری نقش بسیار سختی را عهده دار شده که البته بخوبی از پس آن برآمده است.

این منتقد تلویزیون تاکید کرد:این واکنش که عده ای خرده می گیرند که چرا شمار قابل توجهی از کاراکترهای سریال دودوزه باز، دغلکار و دروغگو هستند و چرا در یک خانواده ایرانی همه می خواهند سر همدیگر را کلاه بگذارند؟ خیلی سطحی و عجولانه و از جنس همان سنگ پراندن به قطار در حال حرکت است. این جور واکنش نشان دادن از شبه منتقدها و منتقدنماها برمی آید و با اصول نقد فیلم (و در این جا نقد سریال) مغایر است.

وی معتقد است که متاسفانه عده ای که اصلا جایگاه اجتماعی و شغل شان ربطی به نقد سریال ندارد همچنین گروهی که خودشان را به عنوان منتقد معرفی می کنند نه به قصد بررسی پایتخت بلکه در اصل برای مطرح کردن خودشان و آویزان شدن به شهرت دیرپای این مجموعه با طرح موضوعات پیش پا افتاده و اخلاق نمایی مفرط آب را گل آلود گرده و همگام با شبکه های فارسی زبان معاند، موفقیت رسانه ملی در تولید سریال های مردم پسند و خوش تکنیک را ناچیز جلوه می دهند.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه متذکر شد: دوران اینجور بهانه جویی ها به سر آمده است. لازم نیست این قدر افراطی بر طبل اخلاق گرایی بکوبیم.مردم نیاز به قیم برای آموزش همذات پنداری یا عدم همذات پنداری با کاراکترهای "پایتخت" را ندارند. سیاستمدارها بهتر است به سیاست بپردازند و حوزه هنر را به اهلش بسپارند و منتقدنماها هم بهتر است بهانه دیگری برای شناساندن خود و اسم درکردن بیابند.

دکتر شهرام خرازی ها گفت: پایتخت شش تبدیل به تشت آبی شده که همه می خواهند رخت های چرک خود را در آن بشویند.

منبع: راه دانا

نظرات بینندگان