arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

فوت ۵۵ نفر بر اثر کرونا در مراکز نگهداری از سالمندان/ ۴۵ مرکز آلوده به کرونا شده اند

رییس سازمان بهزیستی کشور از آلودگی ۴۵ مرکز بهزیستی به ویروس کرونا و فوت ۵۵ سالمند در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان بهزیستی کشور از آلودگی ۴۵ مرکز بهزیستی به ویروس کرونا و فوت ۵۵ سالمند در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان خبر داد.

 

وحید قبادی دانا در نشست خبری آنلاین از طریق ویدئو کنفرانس با خبرنگاران گفت:« با شروع بیماری کرونا در کشور چین، حول و حوش ۵ بهمن ماه اولین بخشنامه سازمان بهزیستی کشور به بیش از ۲۵۰۰ مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان ، معلولین ، افراد دارای اعتیاد و کودکانی که بدسرپرست بودند ابلاغ شد. هیج معلول ذهنی و هیچ سالمندی هم در کشور ما نبود که از ارائه خدمات محروم شوند. »

 

وی در ادامه گفت:« احتمال ابتلای سالمندان به کرونا ۵.۳ بیشتر از جمعیت عادی است و ۴.۸ برابر احتمال مرگ و میر آنها بیشتر از دیگران است. از ۲هزار و ۵۳۱ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان و معلولین و کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ، تاکنون ۴۵ مرکز الوده به کرونا شده اند. از ۵۵ نفر سالمندی که فوت شدند ۷۱ درصدشان سن بالای ۷۰ سال داشتند و ۲۷ درصد انها بالای ۹۰ سال داشتند. ۵۹ نفر از کسانی که در مراکز سالمندان کرونا داشتند بهبود یافتند و ۲۲۹ نفر در مراکز دوره نقاهت خودرا می گذرانند. از ۱۰ هزار کودک بی سرپرست یا بدسرپرست مراکز، ما هیچ امار فوتی نداشتیم و ۷ مورد کرونا مثبت بوده اند.»

 

وی افزود:« در ارتباط با کودکان کار و خیابان ۵۷هزار و ۶۶۱ بسته بهداشتی توسط ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی بین آنها توزیع شده است.در بحث معتادان متجاهر که از جمع آوری آنها پرهیز شد تا هیچ تجمعی صورت نگیرد ما با رویکرد کاهش اسیب در مراکز اسیب با ۲۵۸ تیم مراجعه کردیم و اموزش های لازم را ارائه دادیم و ۵۶۴ هزار جفت دستکش و ۴۷۸ هزار ماسک و در میان آنها توزیع شد و ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور ارجاع شدند.»

وی گفت:« سامانه ۱۴۸۰ برای ارتباط با اختلالات اضطرابی و مشکلات روحی و روانی به طور رایگان به مردم خدمت رسانی می کند و این سامانه توسط بیش از ۴۰۰ نفر از روانشناسان آموزش دیده از اول اسفند ماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری به ۱۵۲ هزار نفر، مشاوره روانشناسی در ارتباط با مشکلات مختلف در زمینه اضطراب و استرس های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مسائل خانوادگی و همچنین در موضوعات و مسائل فرزندپروری به صورت رایگان از ۸ صبح تا ۱۲ شب ارائه دادند و در مجموع، ۶۳ هزارساعت مشاوره تلفنی رایگان تخصصی در ارتباط با موضوعات مختلف به افراد مختلف ارائه شده است.»

 

وی افزود:« اقدام دیگر راه اندازی سامانه خودارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران کرونا راه اندازی شد که از ۱۲ فروردین ماه ۲۰۹۹۰ نفر اطلاعاتشان را در این سامانه درج کردند که این سامانه علامت های اختلالات افسردگی و اضطراب و استرس را بررسی می کند که از ۲۰۹۹۰ نفر، ۱۹۲۹ نفر علایم افسردگی شدید داشتند و۱۱.۳ درصد نیز علایم متوسط افسردگی را داشتند. »

 

قبادی دانا گفت:« وی با بیان اینکه همچنان ما در دوره مدیریت این بیماری قرار داریم و لحظه به لحظه ما نگران آلوده شدن مراکز هستیم، گفت: با کمک ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در اسفندماه سال گذشته به ۴۰ هزار خانواده‌ی افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی و معلولین شدید و خیلی شدیدی که وابسته به بستر که در منازل نگهداری می‌شوند و از سوی سازمان بهزیستی حق پرستاری دریافت می‌کنند، مبلغ ۲۵۰ هزار تومان برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی پرداخت شد.»

 

وی درادامه گفت : «همچنین با کمک بنیاد مستضعفان و اختصاص مبلغ ۵ میلیارد تومان طرح آموزش و اهداء اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده برای کودکان کار و خیابان در اسفند ماه توسط بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل دلسوز و فداکار اورژانس اجتماعی انجام شد و ۵۷ هزار بسته مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی همراه با آموزش به این عزیزان داده شد. همچنین در اسفندماه ۱۵ میلیارد تومان در سطح کشور به عنوان کمک هزینه معیشت موردی به مددجویان سازمان بهزیستی برای ۷۵ هزار خانوار اختصاص داده شد.»

 

وی افزود: «خوشبختانه تاکنون تنها دو مرکز از ۶۵۰ مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و مراکز شبه خانواده در سطح کشور که حدود ۱۰ هزار نفر از فرزندان به صورت شبانه‌روزی در آنها نگهداری می شود در ۲ استان مختلف به ویروس کرونا ویروس آلوده شدند که به یاری خدا و تلاش همه مدیران و مددکاران این مراکز فرزندان عزیز تحت درمان قرار گرفتند و مشکلی وجود نداشت.»

 

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:« در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تماس‌های اورژانس اجتماعی مقایسه شده است. ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷ هزارم درصد در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده که در بازه زمانی دوم به ۲۶ هزارم درصد رسیده است. تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر در بازه زمانی اول ۲ هزارم درصد بوده که در بازه زمانی دوم به ۶ هزارم درصد رسیده است. در مورد تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی نیز در استان تهران یک هزارم درصد در بازه زمانی اول بوده که به چهار هزارم درصد در بازه زمانی دوم رسیده است. این موارد در مقیاس صد هزار نفر جمعیت تنظیم شده است. سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.»

 

وی گفت:« در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.»

 

وی افزود:« همچنین در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولین و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که علاوه بر مبلغ یارانه آنها است.»

 

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعداد تماس ها با سامانه های روانشناسی به معنای افزایش خشونت خانگی و افزایش اختلالات روانشناختی است، گفت:« تعدد تماس های تلفنی با سامانه روانشاناسی الزاما به معنای افزایش اختلالات روانشناختی در کشور نیست بسیاری از مردم از این سامانه اطلاع نداشتند و بعد از اعلام این سامانه تعداد تماس های تلفنی با سامانه ۱۴۸۰ تقریبا سه برابر شد. بر اساس شواهد و قراین می‌توان در مورد پرسشنامه ای صحبت کرد که در سامانه خود ارزیابی روان شناختی بحران کرونا استفاده شده و جمعیت هدف ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر علایمشان را در این سامانه را ثبت کرده‌اند که این علایم نیاز به بررسی دارد و افرادی که علایم متوسط دارند تکنینک های شرایط مواجهه با استرس به انها اموزش داده می شود و افراد دارای علایم شدیدتر به روانشناس ارجاع می شوند.»

وی در پاسخ به اینکه روند پذیرش در خانه های امن چگونه است، گفت:« اینکه۸۰ میلیون ایرانی از وجود اورژانس اجتماعی اطلاع پیدا کنند، خودش یک نقش بازدارندگی دارد برای انهایی که به صورت بالقوه ممکن است مرتکب جرم شوند و می دانند گروه های در معرض خطر بی پناه نیستند.»

 

وی درباره جمع آوری معتادان و کودکان کار و خیابان گفت:« درباره موضوع جمع آوری ها ما با این کلمه موافق نیستیم ما موضوع ساماندهی را داریم. ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان کار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند و کمیساریای پناهندگان و مرزبانی باید نقش مناسب را در این زمینه ایفا کنند. برخی از این کودکان واقعا خانواده های نیازمند دارند که وابسته قوت لایموت آنها وابسته به کار کودکشان است بنابراین باید مدیریت موردی انجام گیرد.»

 

وی خاطرنشان کرد:« اینکه ستاد ملی کرونا هرگونه تجمع را منع کرد برای جلوگیری از اپیدمی بوده و ما هم با آن موافق هستیم چه در بحث معتادین و چه در بحث کودکان خیابان و کار. هدف اصلی ما برای انها عدم وجود در خیابان نیست بلکه حفظ سلامت انها است و ما اقلام ضدعفونی و دستکش و ماسک هم در اختیار انها قرار داده ایم تا از ابتلای آنها به کرونا جلوگیری کنیم. بحث ساماندهی می تواند باعث بروز مشکل در مجموعه شود و سرایت بیماری را داشته باشیم. تمام مراکز نگهداری شبانه روزی ما از ۲۷ بهمن ایزوله شدند و از ملاقات خیرین و خانواده ها جلوگیری شد و اگر مورد خاصی به طور حاد باهاش مواجه بودند و با حکم قاضی قرار بوده اقدامی صورت گیرد فرد باید در اتاق ایزوله به مدت ۱۴ روز قرر گیرد اگر این اقدامات را نداشتیم ممکن بود با امار بالایی از ابتلا به کرونا مواجه میشدیم.»

 

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد پرسنل بهزیستی به کرونا مبتلا شدند، گفت:« تمام کسانی که در مداخله حضور پیدا کردند پیش از شروع مداخله به تجهیزات حفاظتی مجهز شدند و براین اساس اماری که برای ما اعلام شده در مجموعه کاهش اسیب یکی از همکاران ۱۵ روز بعد از اخرین روز حضورش در محل کارش فوت کرد یک مورد هم در استان ها داشتیم. در تاریخ سوم اسفندماه مواد ضدعفونی در تمام ادارات سازمان بهزیستی گذاشته شد.»

 

وی گفت:« دو مجموعه هستند که محرومین و نیازمندان را با جامعه هدف شناسایی کردند یکی بهزیستی و دیگری کمیته امداد که ۳ میلیون خانوار را تحت پوشش داریم. البته حدود ۴۰۰ هزار خانوار دیگر پشت دریافت مستمری از سوی بهزیستی قرار دارند اگر هر مجموعه ای هرگونه کمکی را به هر شکلی بخواهند داشته باشند اماده پذیرش آن هستیم. در حال حاضر یکی از بنیادهای خیریه از بهزیستی درخواست کرده که ۳۰ هزار بسته غذایی را به سه استانی که مناطق حاشیه نشین دارند اعطا کند. ما ادرس تمام مددجویان را به صورت محرمانه می توانیم در اختیار خیریه ها قرار دهیم. ستاد اجرایی فرمان امام هم قول کمک در این زمینه را به ما دادند.»

 

وی در پاسخ به اینکه بهزیستی بودجه جمع آوری معتادان متجاهر را چگونه هزینه کرده است، گفت:« در ارتباط با بحث معتادان متجاهر یا کارتن خاب های بی خانمان با توجه به اینکه محدودیت داریم، از پذیرش موارد جدید در سطح کشور پرهیز شده و اگر مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا و ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کنند، این جمع آوری انجام خواهد شد البته قبل از جمع آوری آنها باید از نظر سلامت تست شوند و سلامت این افراد به عنوان یک انسان و شهروند برای ما اهمیت دارد.»

 

وی درباره مادران شاغل که فرزند کوچک دارند، گفت:« توصیه بهزیستی این است پرسنلی که قبلا کودک را در مهدکودک نگهداری می کردند با توجه به تعطیلی مهدکودک ها در خانه بمانند و سایر همکاران فعالیت آنها را پوشش دهند. با توجه به اینکه مهدهای کودک یکی از مراکز تجمعی است و بروز کرونا در کودکان بالاست گرچه میزان مرگ و میر در میان آنها پایین است اما سرایت کرونا از آنها به بالغین را شاهدیم بنابراین باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.»

 

وی در مورد ناشنوایان ‌گفت:« در ارتباط با ناشنوایان که معلولینی هستند که از نعمت شنوایی محروم اند طبق مطالعات، ریت ابتلای آنها به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری با سایر احاد جامعه ندارد. نابینایان با توجه به اینکه باید اشیاء‌ را لمس کنند شاید مواجهه بیشتری با ویروس کرونا داشته باشند یا کسانی که بیماری زمینه ای دارند بیشتر در معرض کرونا هستند. از استانداران درخواست کردیم که برای ناشنوایان شرایطی فراهم کنند که ماسک هایی که قسمت دهانی به صورت شفاف باشد را بتوانند استفاده کنند چون با ماسک زدن امکان لب خوانی انها وجود ندارد.»

 

قبادی دانا در مورد کاشت حلزون با توجه به شیوع کرونا، در کودکانی که مشکل شنوایی دارند،گفت:« کاشت حلزون زمان طلایی دارد و اگر در نظر گرفته نشود ممکن است اختلال گفتار در کودک بوجود بیاید لذا باید در اسرع وقت عمل کاشت صورت گیرد البته عمل کاشت حلزون جزو عمل های الکتیو است که برای این دسته از افراد این هفته آغاز شده است و امیدواریم کار انها انجام شود. کمک هزینه های ما برای انها برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی هم برقرار است.»

 

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شیوع کرونا، روند فرزندخواندگی هنوز ادامه دارد، گفت:« ما در حال آماده کردن سامانه ملی فرزندخواندگی هستیم و کسانی که درخواست فرزندخواندگی دارند باید بعد از راه اندازی سامانه در سامانه ثبت نام کنند. قرار بود از این سامانه در اسفندماه رونمایی شود که با شیوع کرونا به تعویق افتاد با توجه به اینکه فرزندخواندگی نیاز به رفت و امد و پروسه طولانی و مددکاری دارد فعلا این کار تا عادی شدن شرایط به تعویق افتاده است.»

 

وی درخصوص سازوکار درمان مبتلایان به کرونا در مراکز بهزیستی، گفت:« در یک اپیدمی یا پاندمی مهمتر از موضوع درمان موضوع پیشگیری است که مهمترین اقدام تسریع در پیشگیری است. اقدامی که در سازمان بهزیستی تاکنون انجام شده این بوده که در بهمن ماه اقدامات پیشگیرانه را شروع کردیم و مراکزی هم که الوده شدند طبق بررسی ها آلودگی توسط پرسنل اتفاق افتاده است. طبق دستورالعمل ها باید از مددکاران و مادریاران و پدریاران تمام وقت در مراکز بهزیستی استفاده شود و از حضور داوطلبانه موردی جلوگیری شود. موضوع درمان به عهده وزارت بهداشت است ما تمام موارد مشکوک را به اطلاع وزارت بهداشت می رسانیم و مواردی که نیاز به خدمات درمان و بستری داشته اند تحت درمان قرار گرفته اند. ما در برخی کشورها شاهد بودیم که به سالمندان خدمات ارائه نمی دهند ولی ما حتی یک مورد اینچنینی نداشته ایم.»

 

وی تاکید کرد:« درخواست ما از وزارت بهداشت این است که از تمام مراکز الوده ما تست کرونا بگیرند و یک بیماریابی فعال در این مراکز داشته باشیم. در یکی از مراکز ما یکی از خیرین تست ۵۵۰ نفر از مددجویان ما را تقبل کرد که از میان آنها ۲۰ مورد کرونا مثبت بودند.»

 

 

نظرات بینندگان