arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

شهرداری: بکارگیری حمل و نقل کمکی برای کاهش تراکم مسافران در تهران

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با توجه به جابه‌جایی سفر دو سوم کارمندان بخش خصوصی و دولتی، توضیح داد: ایجاد تناسب عرضه سرویس با تقاضای مسافر در طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی یک پیش نیاز اصلی است. وی درباره حل مشکل اجرای این طرح، بیان کرد: به منظور رفع این چالش از اتوبوس‌های بین شهری، دولتی و خصوصی که در سیستم شرکت واحد حضور ندارند باید کمک گرفته شود تا عرضه سرویس رسانی افزایش پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با توجه به جابه‌جایی سفر دو سوم کارمندان بخش خصوصی و دولتی، توضیح داد: ایجاد تناسب عرضه سرویس با تقاضای مسافر در طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی یک پیش نیاز اصلی است. اگر تقاضای مسافر بیش از توانمندی عرضه ناوگان حمل و نقل عمومی باشد، طرح فاصله گذاری هوشمند اجرایی نیست.

وی درباره حل مشکل اجرای این طرح، بیان کرد: به منظور رفع این چالش از اتوبوس‌های بین شهری، دولتی و خصوصی که در سیستم شرکت واحد حضور ندارند باید کمک گرفته شود تا عرضه سرویس رسانی افزایش پیدا کند. علت اجرای فاصله گذاری اجتماعی در هفته‌های گذشته برقراری تناسب میان عرضه و تقاضا در ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ از اواخر اسفندماه تا هفته گذشته، آمار مسافران مترو از ظرفیت کل این شبکه برابر با 15 درصد بود درصورتی‌که سرویس رسانی در مترو 80 درصد بود و به همین علت امکان فاصله گذاری تا روزهای گذشته وجود داشته است.

به گفته وی، بیش از 110 ایستگاه مترو هیچ مشکلی از نظر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند ندارند اما در 17 ایستگاه به علت تراکم مسافر با مشکل اجرای فاصله گذاری مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: این مشکل از ابتدا وجود داشته زیرا طراحی شبکه مترو به صورتی بوده که در ایستگاه‌هایی مثل ایستگاه صادقیه، امام خمینی، دروازه دولت و ... تراکم مسافر ایجاد می‌شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه باید ازدحام مسافر مدیریت شود تا تقاضا و عرضه رابطه تعادل کننده‌ای داشته باشند، یادآور شد: تمام تلاش شهرداری کاهش بار مسافران مترو و اتوبوس از طریق بکارگیری حمل و نقل‌ کمکی است به صورتی‌که امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند وجود داشته باشد. حمل و نقل‌ کمکی عبارتند از اتوبوس و مینی بوس‌های تحت تملک بخش خصوصی، شرکت‌های اتوبوس اجاره‌ای، سرویس ادارات و ... .

حجت به اجرای یک اقدام دیگر به منظور اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اشاره کرد و گفت: اقدام دیگری که در سیستم اتوبوسرانی ممکن و در شبکه مترو غیرممکن است، اضافه کردن اتوبوس‌های خطوط خلوت به خطوط پرمسافر هستند. نحوه‌ تعیین زمان بندی سرفاصله‌ها و کاهش و افزایش عرضه، اقدامی پیچیده است.

وی در ادامه افزود: شاید نتوان همه این اقدامات را صد درصد اجرا کرد اما اگر ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های تقاطعی را کاهش داد، طرح فاصله گذاری هوشمند اجرا شده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، مقداری عرضه در اتوبوسرانی افزایش موقت یافته و در مترو هم مدیریت می‌شود، یادآور شد: اما اگر تقاضا به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند، نمی‌توان طرح فاصله گذاری هوشمند را اجرا کرد زیرا امکان افزایش عرضه به میزان بالا در شرایط فعلی وجود ندارد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، طرح فاصله گذاری هوشمند طرحی است که بنا دارد شرایط تدریجی بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم کند. منظور از این مفهوم جدید آن است که به‌جای آنکه همه مردم فاصله گذاری فیزیکی با بقیه را رعایت کنند، افراد، مشاغل و گروه‌های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شوند و فعالیت این گروه‌ها به تدریج از سرگرفته شود و سایر افراد و گروه‌ها فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان