arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
فارین پالسیی:

دیدگاه های برنی سندرز در جهان چگونه به ثمر نشست؟ / ترامپ مجری بزرگ‌ترین برنامه سوسیالیستی تاریخ آمریکاست

بزرگترین برنامه سوسیالیستی که تاکنون مورد استقبال حزب جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور جمهوریخواه قرار گرفته، یک طرح نجات مالی به ارزش بیش از 2 تریلیون دلار است که امروز در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیدگاه های برنی سندرز در جهان چگونه به ثمر نشست؟ / ترامپ مجری بزرگ‌ترین برنامه سوسیالیستی تاریخ آمریکاست

مایکل هیرش در یادداشتی برای نشریه «فارین پالیسی» می‌نویسد: «سناتور برنی سندرز مانند یک پیامبر سوسیالیست بود که هرگز نتوانست سرزمین موعود را ببیند، اکنون اما دولت آمریکا و بسیاری از دولت‌های جهان برای مقابله با همه‌گیری کرونا ویروس دست به اتخاذ روش‌هایی زدند که با نظرات سندرز نزدیک است.»

به گزارس سرویس بین‌الملل «انتخاب»؛ هیرش در ادامه می‌نویسد: «شاید این میراث نهایی باقی مانده از سناتور ورمونت باشد، اینکه روز چهارشنبه در آستانه شکست به مبارزات تاریخی خود برای نامزدی ریاست جمهوری دموکرات پایان داد. اگرچه سندرز در سن 78 سالگی امید خود را برای تبدیل شدن به اولین رئیس جمهور یهودیان آمریكا را از دست داد اما حتی مخالفان سیاسی وی اذعان می‌کنند که او روند سیاست را نه فقط در درون حزب دموکرات بلکه در کل آمریکا برای مدت طولانی تغییر داد.»

بزرگترین برنامه سوسیالیستی که تاکنون مورد استقبال حزب جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور جمهوریخواه قرار گرفته، یک طرح نجات مالی به ارزش بیش از 2 تریلیون دلار است که امروز در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است. سیاستمداران در هر دو جناح امروز در مورد مراقبت‌های بهداشت جهانی صحبت می‌کنند که همه مصداق برنامه‌های سندرز است. بدون شک آنها پس از پایان همه‌گیری نیز این کار را ادامه خواهند داد.

رهبری حزب دموکرات برای انتخابات 2020 اکنون به معاون رئیس جمهور سابق جو بایدن، واگذار شده،  فردی که اخیرا اظهار داشت: سندرز و حامیان وی گفتگو را در آمریکا تغییر داده‌اند. مباحثی که توجه کمی به آنها شده یا امید کمی به تصویب آن‌ها وجود داشته اکنون در مرکز مباحث سیاسی قرار دارند. نابرابری درآمدی، مراقبت‌های بهداشتی جهانی، تغییر شرایط، آموزش رایگان، رهایی دانشجویان از بدهی وام‌های دانشجویی. اینها فقط چند مورد از موضوعاتی است که برنی و هوادارانش به آنها تحقق بخشیده‌اند.

سندرز در یک ویدئوی مستقیم خطاب به هوادارانش اظهار داشت كه آن‌ها میراث مطلوب خود را بر جای گذاشته‌اند. او ادامه داد: کمتر کسی انکار می‌کند که طی پنج سال گذشته جنبش ما به لحاظ ایدئولوژیک پیروز میدان بوده است. چندان دور نبود که مردم این ایده‌ها را رادیکال و حاشیه‌ای می دانستند، اما امروز آنها ایده‌های اصلی هستند و بسیاری از آنها در حال حاضر در شهرها و ایالت های سراسر کشور اجرا می‌شوند. این همان چیزی است که ما با هم انجام داده‌ایم.

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که در پی این بیماری همه‌گیر آمریکایی‌ها به ویژه در بحث مراقبت‌های بهداشت جهانی، بسیار با ایده‌های کمپین سندرز موافق هستند.

فعالان حزب دموکراتیک اکنون امیدوارند که سندرز آنچه را که برای هیلاری کلینتون در سال 2016 انجام نداده، برای بایدن انجام دهد و حامیان خود را متقاعد به حمایت از نامزد حزب دموکرات نماید.  برخی از چهره ها نظیر نرا تاندن به عنوان رئیس مرکز پیشرفت آمریکا، به دنبال جلوگیری از دور شدن حامیان سندرز از انتخابات هستند. از نظر این فرد سندرز افق گفتمان سیاست را گسترش داده  بر تهدیدهای وجودی واقعی مانند تغییر اوضاع و نابرابری متمرکز شده و میلیون‌ها نفر را وارد روند سیاسی کرده است. سندرز با کمک به شکست ترامپ در پاییز، می‌تواند میراث قابل توجهی در سیاست چند دهه آینده رقم بزند.

همه‌گیری‌ کرونا ویروس احتمالا نقش به سزایی در تصمیم سندرز داشته است. این سناتور گفت وجدانش قبول نمی‌کند که کارزار تبلیغاتی خود را وقتی می‌داند که پیروز نمی‌شود ادامه دهد آن هم در شرایطی که کرونا ویروس تاکنون بیش از 14 هزار کشته برجای گذاشته است.

اعلام پایان مبارزات انتخاباتی سندرز علامت چرخش مخربی برای یک شورش دموکراتیک است که کمتر از دو ماه پیش قصد داشت به واسطه پیروزی در آیووا، نیوهمپشایر و نوادا نامزد اصلی حزب شود. تحلیلگران انتخابات می‌گویند که بیشترین قدرت و جذابیت سندرز به عنوان کاندیدایی بود که صحبت از توزیع ثروت میلیاردر‌ها به نفع فقرا می‌کرد. در زمانی که دموکرات‌های جریان اصلی به شدت نیاز به این داشتند که متوجه گردند او خیلی هم تندرو نبوده، سندرز خودش را از این که یک چپ‌گرا است جدا نکرد.

پایان دومین مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سندرز یکی از برجسته ترین صعودهای سیاسی در تاریخ مدرن آمریکا را به پایان رساند. سندرز كه پیش از انتخاب شدن در مجلس سنا در سال 2006 ،16 سال در کنگره مشغول به كار بود، برای ده‌ها سال به عنوان یك افراطی چپ اصلا مورد توجه قرار نگرفت. پس از مطرح کردن مسائلی مثل درآمد و نابرابری اجتماعی به عنوان مهمترین مسئله پس از رکود بزرگ، ایده‌های او تازه در جامعه طنین انداز شد.  

بایدن که نسبت به بسیاری از دموکراتهای جریان اصلی ترقی‌خواه‌تر است، بعید است که اشتباه کلینتون در سال 2016 را تکرار کند، کلینتون پس از شکست سندرز در انتخابات مقدماتی تا حد زیادی نظرات سیاسی وی را نادیده گرفت و دوباره به تمرکزگرایی حزب پس از جنگ سرد بازگشت.  این مساله باعث شد که او در ایالات صنعتی مانند میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا قافله انتخابات را به ترامپ واگذار کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
2
3
بعدازاومدن ترامپ وتحریمهاچقدردموکراتهابراتون محبوب شدن!یاازحول حلیم میفتین تودیگ یاعقب عقب ازبام میفتین پایین!!
نظرات بینندگان